Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bytting av julegaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-12, 00:55   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bytting av julegaver

Kva tenker de om å bytte julegaver?

Vi har hatt ein diskusjon her nå, fordi eg fekk eit iPhonedeksel med mariusmønster til ca. 200,-, eg ikkje kjem til å bruke fordi eg har eit lekkert deksel. Det er frå ein bokhandel, eg gjerne kan tenke meg nokre andre ting frå. Eg skal innom nabobutikken og bytte fint babytøy i str. 62 (som vi har enormt mykje meir enn vi får brukt av etter barselpresangane) i større storleikar uansett. Vi har og fått dobbelt opp av noko, som eg vil bytte. Mannen skal bytte storleik på ein genser som er for stor, også.

Diskusjonen er knytta til mobildekselet eg veit eg ikkje kjem til å bruke. Mannen meiner det er greit å bytte feil storleik og ting ein har fått dobbelt opp av, men at denne tingen ikkje er grei å bytte. "Man bytter da ikke gaver!". Eg meiner at det er betre å bytte i noko eg vil bruke, enn å la det ligge i ei skuff. Tanken var god, men eg har fleire liknande dingsar i skuffene mine allereie.

Kva meiner de? Er det å bytte ein gave som ikkje faller i smak uhøfleg på eit "slik gjør man da ikke"-nivå, eller er det greit. Eg har aldri tenkt at det handler om å vere utakknemlig, meir om å vere litt praktisk med tanke på forbruk.

Presisering: Eg er ikkje ute etter legitimering av byttinga, men eg er nysgjerrig på kva folk tenker, prinsippielt. Er det uhøfleg eller er det greit å bytte gaveri slike tilfeller?

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 27-12-12 kl 01:03.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 00:57   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytting av julegaver

Klart det er greit å bytte ting man vet man ikke kommer til å bruke. Det er da både meningsløst og sløsete å la dem ligge ubrukt i en skuff.

Dessuten har du jo "dobbelt opp" når du allerede har et deksel du bruker og liker bedre.

Gammel 27-12-12, 00:57   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig tilbakeholden med å bytte, og bytter stort sett kun om vi får to av noe. Jeg skjønner at dette handler mer om følelser enn fornuft.

Gammel 27-12-12, 01:01   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Klart det er greit å bytte ting man vet man ikke kommer til å bruke. Det er da både meningsløst og sløsete å la dem ligge ubrukt i en skuff.

Dessuten har du jo "dobbelt opp" når du allerede har et deksel du bruker og liker bedre.

Det er litt slik eg og tenker. Det er jo verken ein stor sum eller ein stor ting, men eg er litt overraska over at det skulle vere så uhøfleg å seie "eg vil heller ha ei bok frå den butikken".

The glass is refillable.
Gammel 27-12-12, 01:02   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Enig med Skilpadda. Selv foretrekker jeg at folk bytter ting de har fått fra meg /oss enn å bare la det ligge i skuffen/skapet om det er gaver som ikke faller i smak.

Gammel 27-12-12, 01:04   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg bytter normalt ikke med mindre det er feil størrelse, men dette året kommer jeg til å bytte noen av ungenes gaver og det med god samvittighet. Ungene fikk nemlig ikke mindre enn 3 badelaken og 3 litt mindre håndklær hver! Det betyr 9 nye håndklær tilsammen. Jeg har så mange håndklær fra før at jeg nylig ryddet bort en stor bunke relativt nye fordi jeg ikke hadde plass i hyllene der håndklærne ligger. Vi trenger rett og slett ikke flere og det ville jo være meningsløst å legge de på vent også. Håndklær slites jo ikke ut så fort, iallefall ikke når man har mengdevis av dem.

Jeg er forresten litt spent på hva vi får igjen for håndklærne. De er kjøpt på "ta 3, betal for 2" på Princess. Får jeg igjen for 3 eller 2 håndklær, da tro? De skal byttes i nye dyner til jentene (jeg betaler mellomlegget).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 01:06   #7
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når jeg gir bort gaver så håper jeg da inderlig at mottakeren bytter den dersom alternativet er at den blir liggende i en skuff. Jeg ville byttet, og det synes jeg du kan og bør gjøre med god samvittighet. Ingen er vel tjent med at gaven ligger ubrukt?!

Gammel 27-12-12, 01:06   #8
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg ønsker at gaver fra meg skal byttes i noe mottakeren ønsker seg hvis det jeg har gitt ikke faller i smak.

Gammel 27-12-12, 01:07   #9
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er helt greit å bytte. Selv sørger jeg alltid å få med byttelapp når jeg kjøper gaver. Jeg ønsker helst å gi noe mottager blir hoppende glad for, men det er ikke alltid man treffer blink.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 01:15   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bytter kun hvis størrelse ikke passer, eller at man får like ting. I år bytter vi ikke noe.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 01:19   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at mange ikke liker å bytte gaver de har fått (eller gi dem videre til andre eller kvitte seg med dem på annet vis), og skjønner at dette, som Zoë sier, handler om følelser og ikke fornuft. Men nå ble jeg plutselig nysgjerrig: Er det noen av dere ikke-byttere som, dersom dere er giveren, faktisk heller vil at mottageren skal legge gaven ubrukt i en skuff enn at de skal bytte den? Jeg har aldri hørt noen som sier at de mener dette, så jeg bare lurer. Burde sikkert lage en spinoff med poll.

Gammel 27-12-12, 01:20   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytter om størrelsen er feil og om jeg vet at det ikke kommer til å bli brukt. I år skal vi bytte en pysj (feil størrelse, skal byttes i lik), en (forseglet og dyr) truse (lekker sak, men feil modell) og en genser (lik som hun har).
Jeg kan også finne på å gi videre gaver som ligger ubrukt og som ikke kan byttes, jeg synes det er bedre å gi det videre til noen som bruker det enn å bare oppbevare det. I år fikk lillesøster et lekesmykkesett som aldri kommer til å bli brukt og det går nok videre til niesen min. (Jeg vet ikke hvor det er kjøpt.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 01:30   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg tenker og slik som givar, at det er synd om ting ikkje blir brukt. Det er kanskje derfor eg er så overraska over at det blir sett på som så frekt å bytte.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Burde sikkert lage en spinoff med poll.

Eg vurderte poll, men klarte ikkje komme på presise nok eventualiteter til alternativ.

The glass is refillable.
Gammel 27-12-12, 01:30   #14
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Når jeg gir bort gaver så håper jeg da inderlig at mottakeren bytter den dersom alternativet er at den blir liggende i en skuff. Jeg ville byttet, og det synes jeg du kan og bør gjøre med god samvittighet. Ingen er vel tjent med at gaven ligger ubrukt?!

Gammel 27-12-12, 01:45   #15
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Helt greit om andre bytter det de har fått av meg. Selv bytter jeg ikke ofte, men det er mer av latskap enn av redsel for nå tråkke folk på tærne.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 01:46   #16
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde sikkert byttet uten å tenke over saken. Ungene sine tinger bytter vi bare om det er feil str. eller stor verdi på gaven. Er det mindre gaver pakker vi dem inn igjen og legger i en skuff og gir videre når det er innsamlingsaksjoner til vanskeligstilte barn før jul. I år hadde vi fem gaver til slik aksjon, kun fra største for hun leker ikke med leker lenger og gir videre det hun får.

Gammel 27-12-12, 02:06   #17
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg bytter. Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg lever nemlig i den tro at de aller aller fleste tenker som meg: Når jeg gir vekk en gave, så er det en viss fare for at den enten ikke faller i smak, man har tilsvarende, eller man rett og slett ikke ser behovet. Gir jeg vekk en slik gave, så håper jeg inderlig at mottaker går og bytter den, for jeg vil at vedkommende skal ha noe han/hun setter pris på, i stedet for at det blir liggende ubrukt bakerst i et skap.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 02:47   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som giver håper jeg jo at gaven blir byttet fremfor å bli liggende i en skuff. Men jeg ville ikke satt pris på å få høre at "gaven fra deg var så kjip, at den måtte jeg bare bytte".

Det er greit om byttingen skjer på en litt mer diskret og hyggelig måte. "Jeg har allerede et mobildeksel som jeg vil fortsette å bruke", er selvsagt helt innenfor det akseptable. Det er også helt fair å forbigå byttingen i stillhet, hvis gaven faktisk var kjip og/eller smakløs.

(Og det er sterkt upassende å etterlyse vasen du ga bort forrige jul, ut i fra samme logikk.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 03:01   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Som giver håper jeg jo at gaven blir byttet fremfor å bli liggende i en skuff. Men jeg ville ikke satt pris på å få høre at "gaven fra deg var så kjip, at den måtte jeg bare bytte".

Det er greit om byttingen skjer på en litt mer diskret og hyggelig måte. "Jeg har allerede et mobildeksel som jeg vil fortsette å bruke", er selvsagt helt innenfor det akseptable. Det er også helt fair å forbigå byttingen i stillhet, hvis gaven faktisk var kjip og/eller smakløs.

(Og det er sterkt upassende å etterlyse vasen du ga bort forrige jul, ut i fra samme logikk.)

Man sier jo ikke at det var fordi at gaven var kjip vel? Eller? Om gaven faktisk var kjip, så får man heller si at det ikke passet eller noe. Høflig kan man jo være liksom...

Jeg har en gang byttet en gave hvor byttet ikke falt i god jord. Minsten var vel et par år, og han fikk en flott vinterjakke fra oldeforeldrene til jul. Jakka var som sagt flott, men jeg hadde allerede kjøpt inn det vi trengte av yttertøy for vinteren. Størrelsen var sånn type akkurat for den vinteren, og jeg turte ikke satse på å gå opp i størrelser med tanke på neste vinter, så jeg bestemte meg for å bytte inn i noe vi trengte der og da.

Dette var jeg åpen på til oldeforeldrene, og de sa ikke noe på det. Ikke før de neste bursdagene og julene kom... Da fikk vi penger, for jeg var jo ikke fornøyd med gavene uansett...

Den satt langt inne i sjela mi, men jeg fant ut at jeg bare måtte se på dette som særhet fra dem. Jeg ville jo bare at gutten skulle ha noe han kunne bruke, fra dem.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 07:29   #20
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt greit å bytte ting man ikke liker. Alternativet er jo ofte at man gjemmer det bort i et skap. Jeg skjønner ikke helt dette med den gjemminga forresten, jeg kaster (ev. gir bort) ting jeg vet jeg ikke kommer til å bruke. Men kanskje kastinga blir et mer reellt alternativ etter noen år i skapet/skuffen?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.