Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-09, 10:00   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?

I vår omgangskrets ser jeg at det er nærmest konsekvent at når paret skal ut på tur sammen, så er det mannen som kjører bilen. Jeg skjønner ikke dette. Hos oss er vi like glade i å kjøre bil begge to, og vi deler på kjøringen på langturer. På småturer er det tilfeldig og hipp som happ hvem som kjører bilen. Det er ihvertfall ingen regel om at det er mannen som skal kjøre bilen når vi begge to skal avgårde.

Hvordan er det hjemme hos dere? Begrunn gjerne hvorfor det er som det er.

Jeg tenker som så at det er viktig at begge parter holder sine kjøreferdigheter så gode som mulig, og da må man faktisk kjøre litt, så jeg forstår meg ikke på de som er fornøyd med å være passasjer hver gang mannen er med i bilen. (eller omvendt, at mannen er fornøyd med å være passasjer hver gang dama er med, selv om jeg ikke har sett noen slike eksempler)

Gammel 21-02-09, 10:03   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?

Mannen. Han liker å kjøre bil, jeg hater det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 11:27   #3
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mannen. Han liker å kjøre bil, jeg hater det.

Som jeg skulle ha sagt det selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 11:33   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mannen kjører alltid. Og jeg erter ham for det. Han misliker sterkt å sitte på med andre, og foretrekker å kjøre selv i enhver sammenheng. I fjor sommer kjørte vi helt til Lofoten på 2-3 dager, og jeg satt ikke bak rattet en eneste gang. Men jeg kjører jo hver dag, men det blir omtrent bare småturer, ikke særlig lenger enn 30 min, så jeg kunne trenge trening på langkjøring, og jeg unngår bykjøring i Oslo. Det skal sies at det ikke gjør meg noe å være passasjer, ellers hadde det nok vært et diskusjonspunkt hos oss. Innimellom erter jeg og insisterer på å kjøre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:03   #5
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Stort sett mannen. Han er en veldig rutinert sjåfør og når vi er sammen på tur kjører vi stort sett hans caravelle som jeg hater å kjøre. Dersom vi en sjelden gang kjører min bil er det jeg som er sjåfør.
Jeg liker å kjøre, men blir fort sliten av å kjøre langt.

Gammel 21-02-09, 10:05   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hipp som happ.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:04   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen, han hater å sitte på. Greit for meg. Dessuten har han hatt lappen i 22 år mens jeg har hatt den i 5 år, så han er jo en bedre sjåfør enn meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:06   #8
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen, jeg er ikke så veldig glad i å kjøre bil.

Gammel 21-02-09, 10:35   #9
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Stort sett mannen, enda jeg er meget komfortabel med å kjøre selv. Kan ikke se at det er noen grunn til at det er slik. Vi kjører veldig lite i hverdagen forresten, tar kollektivt til jobb.

Gammel 21-02-09, 10:10   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hipp som happ, bortsett fra om morgenen, fordi det av en eller annen grunn er min tur å levere i barnehagen. Hver dag.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:14   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Småturer er hipp og happ. På langturer kjører jeg mest fordi jeg liker å kjøre bil, men mannen kjører også en del, nettopp fordi han skal opprettholde kjøreferdigheter.

Gammel 21-02-09, 10:28   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

I vår omgangskrets ser jeg at det er nærmest konsekvent at når paret skal ut på tur sammen, så er det mannen som kjører bilen. Jeg skjønner ikke dette. Hos oss er vi like glade i å kjøre bil begge to, og vi deler på kjøringen på langturer.

Så du skjønner ikke at ikke alle er like glade i å kjøre bil som det du er?
Her er det mannen som pleier å kjøre når vi kjører sammen. Han elsker det, jeg HATER det. Men jeg holder kjøringen min vedlike ved å kjøre alene endel, når jeg skal til venner og familie alene.

Gammel 21-02-09, 10:33   #13
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stort sett meg. Det er fordi jeg liker best å kjøre bil av oss. Er vi på lange turer, med bilkjøring hele dagen, så bytter vi på å kjøre.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:36   #14
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Her kjører også mannen mest, og i alle fall på langturer. Hvorfor? Tja...han er den beste sjåføren, og jeg trives godt som passasjer når han kjører. Tror dessuten jeg kjører best uten mannen ved siden av. Det burde absolutt ikke være sånn, men det har blitt en inngrodd og trygg vane.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:36   #15
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så du skjønner ikke at ikke alle er like glade i å kjøre bil som det du er?
Her er det mannen som pleier å kjøre når vi kjører sammen. Han elsker det, jeg HATER det. Men jeg holder kjøringen min vedlike ved å kjøre alene endel, når jeg skal til venner og familie alene.

Nei, antagelig så gjør jeg ikke det. Jeg tenker at det at man kjører lite bare medvirker til at man liker det enda mindre, mestring gir glede det og.

Jeg syns bare det er så rart at det er så mange menn som liker å kjøre og så mange damer som ikke liker å kjøre. Det er vel det jeg ikke helt forstår. Jeg lurer vel på om dette er et av de fastgrodde kjønnsrollemønstrene, og ikke nødvendigvis slik at kvinnen ikke liker å kjøre bil.

Gammel 21-02-09, 10:39   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Nei, antagelig så gjør jeg ikke det. Jeg tenker at det at man kjører lite bare medvirker til at man liker det enda mindre, mestring gir glede det og.

Jeg syns bare det er så rart at det er så mange menn som liker å kjøre og så mange damer som ikke liker å kjøre. Det er vel det jeg ikke helt forstår. Jeg lurer vel på om dette er et av de fastgrodde kjønnsrollemønstrene, og ikke nødvendigvis slik at kvinnen ikke liker å kjøre bil.

Nå liker jo du å kjøre bil, så da er det kanskje ikke så lett å skjønne at andre ikke gjør det. Jeg misliker det veldig, selv om jeg tvinger meg til å gjøre det flere ganger i uka. Men når mannen er med, gidder jeg ikke siden jeg tross alt kjører flere ganger i uka på egenhånd. Hvis ikke mannen ber meg om det da, om han er trøtt eller har drukket (noe som aldri skjer, men) osv. Da er det null problem. Ja mestring gir glede, men det er ikke alle som interesserer seg for alt. Jeg liker å strikke, det gjør kanskje ikke du.

Men du har rett i at det sikkert henger et gammelt kjønnsrollemønster igjen når det gjelder bilkjøring. For vår del handler det kun om liker/liker ikke, men for andre kan det sikkert ha å gjøre med at mannen er den som "krever" å kjøre, eller at "det er bare sånn".

Gammel 21-02-09, 10:43   #17
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå liker jo du å kjøre bil, så da er det kanskje ikke så lett å skjønne at andre ikke gjør det. Jeg misliker det veldig, selv om jeg tvinger meg til å gjøre det flere ganger i uka. Men når mannen er med, gidder jeg ikke siden jeg tross alt kjører flere ganger i uka på egenhånd. Hvis ikke mannen ber meg om det da, om han er trøtt eller har drukket (noe som aldri skjer, men) osv. Da er det null problem. Ja mestring gir glede, men det er ikke alle som interesserer seg for alt. Jeg liker å strikke, det gjør kanskje ikke du.

Men du har rett i at det sikkert henger et gammelt kjønnsrollemønster igjen når det gjelder bilkjøring. For vår del handler det kun om liker/liker ikke, men for andre kan det sikkert ha å gjøre med at mannen er den som "krever" å kjøre, eller at "det er bare sånn".

Jeg skjønner at du liker bilkjøring mindre enn gjennomsnittet ihvertfall. Og at det hos dere er det ikke nødvendigvis kjønnsrollemønsteret som gjør seg gjeldende.

Gammel 21-02-09, 15:19   #18
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Hipp som happ. På langturer bytter vi på.
Vi er begge glad i å kjøre bil.

Gammel 21-02-09, 10:43   #19
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Jeg liker å kjøre bil og i hverdagen er det tilfeldig hvem av oss som kjører. På langtur derimot er det stort sett mannen. Han kan kjøre lenge uten å bli sliten, jeg derimot blir fort trøtt på langkjøring.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:48   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi er like glade i å kjøre begge to, men mannen er mindre glad i å sitte på - hvis han skal kjøre bil, så liker han best å sitte bak rattet selv ...og det har ingenting med om det er jeg, venner, svigermor el. andre som kjører, han kan bare ikke fordra å være passasjer. Helt greit for meg igrunnen, for vi kjører mest sammen når vi skal på langturer og da har jeg det vel så greit i passasjersetet med DVD-spiller og full avslapping

I hverdagen bytter vi på, det blir mest tilfeldig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.