|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ungdommer, festing og alkoholVi har akkurat hatt konfirmant, og det er tydeligvis inngangsbilletten for festing og fyll i mange heimer. I det lille lokalsamfunnet vi bor er det i alle fall slik, og selv om jeg har vokst opp her så kjenner jeg at jeg ikke klarer å være fortrolig med dette "synet." |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholVi bor også i et lite lokalsamfunn og jeg synes mange foreldre er utrolig slepphendte når det gjelder ungdom, festing, moped- og bilkjøring og alkohol. Mange foreldre (på min egen alder) er utrolig blåøyde og har ikke peiling på hva ungene foretar seg eller hvordan ungdomskulturen er i bygda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg blir like sjokker hver gang jeg hører om forldre som synes det er greit at deres mindreårige barn drikker. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan slike tenker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Like blid
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkohol
Jeg er også der at når hun blir eldre (les 17-18år) så vil jeg ikke reagere nevneverdig dersom hun smaker på alkohol. Men jeg vil reagere dersom hun gjentatte ganger kommer hjem beruset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
© All rights reserved
|
Jeg er til dels enig med deg, samtidig som jeg er i samme kategori som de du omtaler som de som begår omsorgsvikt. Min eldste er altså 17,5 år og har ikke lov til å drikke. Likevel vil jeg ikke sperre han inne, han må få lov til å gå ut i livet og ta egne valg. Han har ikke lov til å drikke, men jeg kan altså ikke sperre han inne til han er 18. Vi kjører han på fest, vi henter han hjem igjen, han har klare grenser, men om han velger å bryte reglene, så gir jeg han ikke husarrest. Det funker dårlig på en snart 18-åring, det er i alle fall min erfaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Rockesøster
|
Ja, jeg skulle kanskje fylt ut litt bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Like blid
Jeg er veldig enig med deg, og husarrest er ikke et tema her i huset. Men skulle hun nå, som hun er 14,5år, komme beruset hjem vil hun ikke få dra på fest på en stund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Like blid
Helt enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholFor oss var den store overgangen/forskjellen ungdomsskolen vs videregående. Jeg var veldig streng da han var 15, streng da han var 16 og ikke like streng da han ble 17. Min bestemor sa alltid (nå høres jeg ut som Morten Skogmus |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg er vokst opp på landet men med nulltoleranse for alkohol, og det har jeg også for mine barn.
![]() |
#11 |
Like blid
Her reagerer jeg også. Jeg har flere av min datters venner på FB, og de legger ut i det vide og brede. Foreldrene deres har tilgang til dette, og det virker som at alt er helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholUnge kan skade seg i fylla, de kan skade seg så mye at de ikke overlever skaden. Jeg kan aldri leve med at min unge skader seg, og i verste fall omkommer, og jeg har gitt min tillatelse til at han skulle være beruset og dermed ha dårligere dømmekraft. Sist redigert av 007 : 04-07-11 kl 10:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Like blid
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholJa, og de er i alle fall sikker på at ungdommen drikker. Jeg tenker som deg 007, at jeg ville aldri tilgitt meg selv dersom jeg hadde vært med på å legge opp til at min ungdom ble beruset, og den hadde blitt utsatt for noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholTilgjengeligheten er enorm, både når det gjelder alkohol, hasj, GHB og andre stoffer. Dette gjelder både by og land og kanskje mest land, der alle kjenner alle og vet hvem de skal kontakte. Desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholTilgangen på alkohol er blant annet stor fordi foreldrene selv pusher til barna sine. Sånt er imponerende. |
![]() |
![]() |
#16 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg har nulltoleranse for alkohol o.a., og syns det er helt uproblematisk. My house, my rules. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg har en som blir tjue og en som er 17. Jeg har aldri sagt ja til alkohol før lovlig alder, men understreket at jeg ikke tåler løgn. Ærlighet, ærlighet, ærlighet. Det har betalt seg. Skal 17-åringen på fest i dag, så forteller han hvis han skal drikke. Det er jeg glad for.
![]() |
#18 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholHer vil det være nulltoleranse frem til fyllte atten år. Det er ulovlig å kjøpe alkohol til mindreårige, og dersom jeg skulle oppdage at mine barn drikker alkohol før de er gamle nok kommer jeg til å jobbe hardt for å finne utav hvor de har fått det fra. (De kommer ikke til å få tak i det her, for vi har aldri alkohol stående. Vi kjøper når vi skal drikke det, og kvitter oss med det som måtte være til overs.)
![]() |
![]() |
#19 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholGreit når de er konfirmert?? Jeg har en konfirmert jente på snart 15, og det er ikke aktuelt med noe frislipp. Jeg har også jobbet i mange nok år med ungdom til å vite at de fleste vil ha grenser, og at strenge regler hjemme stort sett fører til at de begrenser inntaket på fest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg er på linje med 007 her.
![]() |
![]() |
|
|