Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Full jobb og oppfølging av barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-11, 09:51   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Full jobb og oppfølging av barn

Jeg må bare ha et lite frustrasjonsutbrudd. Jeg har en meget fleksibel jobb og en enda mer fleksibel sjef. Det er jammen bra, for det er jo klin umulig å kombinere full jobb med oppfølging av to barn.

Slik har de siste ukene våre vært:

Neste uke: kø på politistasjonen for å få pass
Denne uka: foreldresamtale stort barn
Forrige uke: Sommeravslutning i barnehagen som starter kl 15 og overnatting i barnehagen for stort barn og barnet måtte hentes før 12 påfølgende dag
Uka før: planleggingsdag på inneklemt fredag
Uka før det: førskoledag på skolen med foreldremøte fra 9-12
Før der igjen: 17. maifeiring i barnehagen den 16. mai
Før det: Foreldresamtale lite barn
Før det: Teaterforestilling i barnehagen av førskolebarna som begynte kl 15.30
Før det: Stort barn innkalt til undersøkelse på Rikshospitalet som tok nesten hele dagen
Før det: Påske hvor barnehagen stengte kl 12 på onsdagen.
Før det: Påskefrokost i barnehagen som var ferdig kl 9.30
Før det: legetime lite barn

Er det rart at man sliter en smule med dårlig samvittighet overfor jobben? I 3 måneder har det vært noe hver eneste uke. Og nå er det straks ferie.

Gammel 15-06-11, 09:54   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Full jobb og oppfølging av barn

Sånn er det her også. Og jeg må ta alt siden mannen ukependler. Heldigvis har jeg også fleksibel jobb og sjef, men jeg føler meg ikke kulest når jeg for hundrede gang kommer med "jeg må gå tidlig i dag, et eller annet i barnehagen. Og forresten på fredag er det noe annet så jeg må gå tidlig da også. Og neste uke."

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 09:56   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke sjans til å jobbe fullt og følge opp 4 barn. Derfor jobber jeg 80 %, selv det holder hartd innimellom. Og fleksibel jobb betyr alt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 10:03   #4
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Kjenner til det.
Jeg er og heldig som har fleksibel jobb, slik at jeg stort sett får gått på alle skole og barnehage og fritidsaktivitetsavslutnigene +++
Problemet er mest når disse tingene kresjer, og mannen er bortreist.
Vurderer å gå ned i 60 % stilling i månedene mai, august og desember...

Gammel 15-06-11, 10:05   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber også 80% for å rekke det jeg må uten å ha for dårlig samvittighet for jobb. Pappaen min sier det er et typisk kvinnefenomen. Kanskje vi burde ha mindre dårlig samvittighet og tenke for oss selv at det er sånn det er disse årene, og vi kan "ta det igjen" når ungene er store...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 10:06   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Det går, men det er pga fleksible arbeidstider hos begge.
Men det blir bedre når de begynner på skolen og kommer seg litt opp i klassetrinnene.

Gammel 15-06-11, 10:07   #7
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobber 66,66% for å få kabalen til å gå opp. Gubben jobber 166,66% eller noe sånt men jobber stort sett overtid på morgenkvisten før 7. Han jobber 7-15 vanligvis. Jeg leverer ALLTID. Han henter stort sett alltid.

Gammel 15-06-11, 10:07   #8
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Ja, det er mye og følge opp med to barn. Jeg har vært fulltidsstudent med fire faste dager på skolen og en lesedag. Har til nå klart og skvise det meste som må ordnes og følges opp på min lesedag. Så til nå har det godt greit, selv on jeg har fått litt fravær på grunn av barna.Men er veldig spent på hvordan det går nå når jeg begynner og jobbe 100 % i en jobb som ikke er fleksibel.

Gammel 15-06-11, 10:11   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi er heldigvis to med fleksible jobber, ellers ville det ikke gått, med oppfølging av tre barn.

Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 10:17   #10
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes som regel det går ganske greit å jobbe full tid samtidig som jeg skal følge opp to barn. Det ene barnet går på skolen, og kan dra hjem selv om det slutter tidligere. Det andre barnet går i barnehage, og det er ikke ofte det er aktiviteter som krever at foreldre skal være med. Foreldresamtaler skriver vi oss opp på selv, og da tar vi det på et tidspunkt som passer. Legetimer og annet som må ordnes på dagtid tar vi også på dager der vi kan starte seinere eller dra hjem tidligere. Jeg jobber ofte på kveldstid og helger i tillegg, så dårlig samvittighet har jeg ikke i det hele tatt.

Gammel 15-06-11, 10:22   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Jeg jobber ofte på kveldstid og helger i tillegg, så dårlig samvittighet har jeg ikke i det hele tatt.

Jeg leverer også det jeg skal på jobb. Jeg er nok effektiv når jeg først er på jobben, men hvis kvelds.- og helgejobbing trengs, så gjør jeg jo det.

Det er bare at det alltid "er noe med meg". Det må hver eneste uke legges til rette for at jeg skal gå tidlig, følge barn til legen, komme seint osv.

Gammel 15-06-11, 10:23   #12
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Heldigvis går vi mot et mer fleksibelt arbeidsliv sier jeg bare! Hurra for hjemmekontorløsninger!

Vi har så langt bare ett barnehagebarn og hun er heldigvis lite syk. Vi er også to med fleksible jobber som begge stiller likeverdig opp på alt "ekstra". Så hører det jo med til historien at vi sitter med hver vår PC nesten hver kveld for å ta igjen det tapte. Kanskje ikke det beste for forholdet på sikt?

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 10:25   #13
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Pappaen min sier det er et typisk kvinnefenomen. Kanskje vi burde ha mindre dårlig samvittighet og tenke for oss selv at det er sånn det er disse årene, og vi kan "ta det igjen" når ungene er store...

Jeg tror pappan din har rett og at vi jenter har mye å tjene på å droppe en del av den dårlige samvittigheten. Hos oss stiller vi nok ganske jevnt opp, men mannen gjør det nok med lettere hjerte i forhold til jobb likevel.

Gammel 15-06-11, 10:26   #14
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg må bare ha et lite frustrasjonsutbrudd. Jeg har en meget fleksibel jobb og en enda mer fleksibel sjef. Det er jammen bra, for det er jo klin umulig å kombinere full jobb med oppfølging av to barn.

Slik har de siste ukene våre vært:

Neste uke: kø på politistasjonen for å få pass
Denne uka: foreldresamtale stort barn
Forrige uke: Sommeravslutning i barnehagen som starter kl 15 og overnatting i barnehagen for stort barn og barnet måtte hentes før 12 påfølgende dag
Uka før: planleggingsdag på inneklemt fredag
Uka før det: førskoledag på skolen med foreldremøte fra 9-12
Før der igjen: 17. maifeiring i barnehagen den 16. mai
Før det: Foreldresamtale lite barn
Før det: Teaterforestilling i barnehagen av førskolebarna som begynte kl 15.30
Før det: Stort barn innkalt til undersøkelse på Rikshospitalet som tok nesten hele dagen
Før det: Påske hvor barnehagen stengte kl 12 på onsdagen.
Før det: Påskefrokost i barnehagen som var ferdig kl 9.30
Før det: legetime lite barn

Er det rart at man sliter en smule med dårlig samvittighet overfor jobben? I 3 måneder har det vært noe hver eneste uke. Og nå er det straks ferie.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du skal ha dårlig samvittighet for dette. Jeg antar at du flekser/avspaserer når det gjelder frokoster og avslutninger/forestillinger, slik at du jobber inn de timene det er snakk om. Onsdag før påske avslutter vi også arbeidsdagen kl 12, jeg trodde det var ganske vanlig på kontorer rundt omkring?
Jeg hadde ikke fått dårlig samvittighet av lista di. Jeg er bare glad for at jeg har muligheten til å kunne gjøre slikt.

Gammel 15-06-11, 10:27   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Oisann, det var mye på kort tid.

Jeg synes det har roet seg veldig her, faktisk derfor gikk jeg tilbake til 100% stilling i mars i fjor. Det var egentlig et prøveprosjekt men det har gått overraskende bra. Nå skal det sies at jeg kun har 7minutter på motorveien til jobben motsatt vei av køen så det går fint.

Vi har tatt skikkelig grep om situasjonen så mannen leverer alltid og jeg henter alltid.
Og jeg har det veldig fritt på jobben mht å måtte gå før og en snill sjef. Det er flere pappaer her som går tidligere for ditt og datt mye mer enn det jeg gjør med mine to så jeg går med hevet hode.
Storebror begynte å gå hjem selv etter påske så jeg sparer masse tid på å måtte lete etter han på SFO. Nå tør han å være hjemme alene også.
Men litt stress har det jo vært når han største skal på svømmetrening 2 ganger i uka og må være i bassenget til 17.15. Men vi har da klart det!
Det er stort sett jeg som kjører på treninger og møter på diverse tilstelninger.
Dessuten har jo lønnen økt, og ikke minst feriepengene.
.. og det ser ut som at det blir bedre når barna blir større, ja.

Gammel 15-06-11, 10:28   #16
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du skal ha dårlig samvittighet for dette. Jeg antar at du flekser/avspaserer når det gjelder frokoster og avslutninger/forestillinger, slik at du jobber inn de timene det er snakk om. Onsdag før påske avslutter vi også arbeidsdagen kl 12, jeg trodde det var ganske vanlig på kontorer rundt omkring?
Jeg hadde ikke fått dårlig samvittighet av lista di. Jeg er bare glad for at jeg har muligheten til å kunne gjøre slikt.

Jeg forstår godt at Tjorven har dårlig samvittighet, men liker veldig godt tankegangen din maggypop - jeg skal prøve å bli litt mer som deg!

Gammel 15-06-11, 10:29   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en av grunnene til at jeg jobber 75 %, og da slipper jeg også å ta feriedager på planleggingsdagene. Barnehagen og skolen klarer jo ikke å samordne planleggingsdagene heller, så det blir dobbelt så mange. Skulle vel gått med 100%, men da hadde det vært en del kvelder jeg måtte jobbet isteden for tiden som hadde gått med til alt mulig annet med ungene både hit og dit. Legg til unge nr. 3 også, så blir det enda mer.

I dag er siste avslutning på skolen og så er det ferie. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til skoleferien selv om vi skal jobbe en del i den. Da er det i alle fall ikke aktiviteter og lekser som skal følges opp hele tiden.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 10:49   #18
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg forstår godt hva du kjenner på, Tjorven. Selv er jeg så heldig å være i et miljø hvor vi er flere småbarnsforeldre, slik at det ikke alltid kjennes som det bare er meg. Men jeg er enig med deg - dette hadde ikke gått dersom jeg ikke hadde hatt en fleksibel arbeidsgiver og mulighet for hjemmekontor. Det gjelder også mannen.

Det som ofte slår meg i slike diskusjoner er hvordan familier velger å løse dette. Er det pga at mor i større grad enn far får dårlig samvittighet for både jobb og barn at hun går ned i stillingsprosent? Tjener mor alltid vesentlig mindre enn far slik at hun går ned i stillingsprosent? Ønsker mor rett og slett heller å jobbe mindre for å kunne ta seg av det praktiske hjemme?

For min egen del kjenner jeg at dersom hverdagene blir så tighte at vi ikke synes vi får det til å gå opp, så sitter det veldig langt inne for meg å gå ned til f.eks 80 % stilling for å være Head of Logistics i AS mosolheimen, mens mannen får fortsette å være på jobb. Da vil jeg heller gå inn for at vi begge må redusere noe. (Nå er det selvfølgelig en annen sak at jeg tror verken 90 % eller 80 % vil utgjøre noen forskjell i arbeidsmengde i noen av våre jobber. Muligens bare mer legitimt å være borte, men definitivt betydelig mer hjemmearbeid.)

Gammel 15-06-11, 10:50   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Du har nok helt rett i at jeg ikke burde ha dårlig samvittighet. Men jeg er eneste dame på jobb. De som har barn har enten au-pair, hjemmeværende kone eller store barn, så det er bare meg det "er noe med" hele tiden.

Men for all del; jeg har aldri fått beskjed om at det er et problem. Jeg lager nok dette problemet ganske selv. Hadde jeg gått ned i stilling ville jeg gjort akkurat den samme jobben for mindre lønn, så det er ikke et alternativ.

Gammel 15-06-11, 10:51   #20
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det her også og som aleinemamma blir det mykje. Men med en god sjef, det ordner seg-holdning og andre ting på slakk så går det. Eg merke at eg sjølv med mitt planleggingsbehov er min verste fiende når det gjeld sånt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.