Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Frokosttips? (lavkarboish)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-10, 14:27   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Frokosttips? (lavkarboish)

Jeg står litt fast i matrutinene om dagen, særlig i forhold til frokost. Jeg har følgende kriterier:

* Frokosten kan ikke inneholde hvete eller rug, og bør helst ikke være brødmat
* Jeg prøver å unngå melkeprodukter
* Jeg tåler ikke egg
* Jeg tåler ikke svinekjøtt
* Det bør helst ikke være store mengder frukt, men litt går bra. Bær er ok
* Jeg prøver å være forsiktig med raske karbohydrater
* Sukker og søtningsstoffer er ut.

Noen gode forslag? Jeg spiser havregrøt med linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og havrekli, med blåbær og kanskje litt banan på, men det blir jo litt ensformig i lengden.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:28   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokosttips? (lavkarboish)

Frokostsmoothie?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:31   #3
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Frokostsmoothie?

Ja, jeg brukte en del av det før, med kokosmelk eller havrefløte i. Det er mulig jeg hadde for lite oppi dem, for jeg ble ikke så veldig mett av det. Men takk, skal prøve igjen! Gjerne tips om hvordan den blir mer "fyldig".

Gammel 21-09-10, 14:32   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vanligvis ville jeg sagt egg, men det tåler du jo ikke..

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:34   #5
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Cocosa og proteinpulver, hvis du tåler det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:34   #6
ingling

ingling sin avatar

Standard

Nei, det er det som er så skrekkelig upraktisk og en av grunnene til at jeg ikke er helt lavkarbo - egg er så praktisk og godt, men jeg kan bare spise det en veldig sjelden gang imellom uten å bli dårlig. Bacon, skinke og sånt utgår også.

Gammel 21-09-10, 14:36   #7
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Cocosa og proteinpulver, hvis du tåler det.

Ja, Cocosa har jeg, det hjelper på. Proteinpulver har jeg ikke prøvd, må finne et som ikke inneholder hvete i så fall. Risproteinpulver, er ikke det noe?

Gammel 21-09-10, 14:38   #8
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke om det pleier å være hvete i proteinpulver.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 14:41   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Soyaprotein i kanskje, men det gir jo en smak som enkelte ikke er så glad i.

Hva med cottage chees med litt bær og nøtter.
Eller en salat, f.eks med bønner eller linser i.

Gammel 21-09-10, 14:45   #10
ingling

ingling sin avatar

Standard

Valleprotein er i hvert fall hvetebasert, tror jeg. Får se om jeg kan få smakt på soyaprotein før jeg evt kjøper en sånn stor bøtte. CC går ikke, det er melk. Salat kan gå hvis jeg ikke skal ha det til lunsj.

Gammel 21-09-10, 15:16   #11
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Valle er vel svensk for myse(melk)?

Jeg liker havregryn og rismelk, evt med litt nøtter.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:38   #12
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Gjerne tips om hvordan den blir mer "fyldig".

Jeg bruker å ta havregryn i, da blir jeg mer mett.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:38   #13
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Valle er vel svensk for myse(melk)?

Jo, myseprotein var det visst. Hvor i alle dager har jeg det fra da skal tro... Nuvel. Får ta en kikk på det, det jeg fant ved å søke på nett nå inneholdt aspartam. Skrekk og gru. Havregryn og rismelk er godt, ja, selv om rismelk er litt søtt for meg sånn til vanlig. Lager egen frokostblanding med gryn og kjerner som jeg rister i ovnen, det er godt.

Gammel 21-09-10, 17:39   #14
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Jeg bruker å ta havregryn i, da blir jeg mer mett.

Ja, det har jeg også gjort. Problemet er at det kanskje blir vel mye havre til tider. Skal prøve med avokado i, tror jeg. Pleier å ha solsikkekjerner og linfrø i også.

Gammel 21-09-10, 17:54   #15
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Lager egen frokostblanding med gryn og kjerner som jeg rister i ovnen, det er godt.

Jeg har dessverre ingen gode tips, men lurte på om du har lyst til å dele oppskriften på denne frokostblandingen?

Gammel 21-09-10, 18:01   #16
Left
Passiv

Standard

Hurtigbrød av litt vann, gresskarfrø, linfrø, sesamfrø, og hva har du av frø, litt fiberhusk - visp sammen, smør utover en tallerken som tåler micro, og kjør på full effekt i ca. 2 min.

Smaker litt brødish.

Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 18:03   #17
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg har dessverre ingen gode tips, men lurte på om du har lyst til å dele oppskriften på denne frokostblandingen?

Tja, jeg lager den litt på slump hver gang, så har ikke noen nøyaktig oppskrift. Bruker havregryn, havrekli, solsikkekjerner, linfrø og evt. andre frø og flak jeg har i hus. Sist ble det bokhveteflak og hirseflak. Sesamfrø med skall er bra å ha i. Har også brukt cashewnøtter (usaltede). Hvis en tåler andre nøtter er det garantert kjempegodt, det gjør ikke jeg.

Blander alt i en langpanne. Tilsetter evt. litt kanel og vanilje (rein vanilje, ikke vaniljesukker). Rister i ovnen på 150 grader i rundt 10 minutter, følg med så det ikke blir brent. Blir veldig godt, og så er det greit å kunne bestemme innholdet selv.

Gammel 21-09-10, 18:17   #18
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å kunne ha i sesamfrø og linfrø i smoothie.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.