Jeg vurderer navnefest i stedet for dåp
Eldste er jo døpt, mest pga. tradisjon og at det var "forventet" i familien. Dette til tross for at ingen i slekten egentlig er kristne. Teit, men sånn ble det bare.
Nå har jeg tenkt endel i det siste, og blir bare mer og mer overbevist om hvor utrolig idiotisk det er å faktisk døpe barn når man ikke har noen som helst tilknytning til kristendommen.
Nå skal Luca "døpes" i juni, og jeg tror jeg har bestemt meg for navnefest. Svigers er litt sånn "tjaaa..." til dette, men synes heldigvis det er greit, selv om svigermor kommer med dette fantastiske "tenk når han skal konfirmeres senere, da må han døpes og det er jo så flaut"-argumentet sitt.
Snakket med ei venninne som hadde navnefest, og hun hadde ingen seremoni, hun bare inviterte slekten hjem til seg på koldtbord og kledde ungen i dress, ingenting annet. Men jeg vil nok helst ha en slags seremoni, leste litt om det her:
http://www.human.no/templates/Page____220.aspx
Noen som har vært gjennom dette? Hvordan var det? Hadde dere dåpskjole på barnet? Det tror jeg jeg vil ha, siden kjolen er blitt brukt i generasjoner.