|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Er norske barn friskere?Enn barn som kommer fra land med lavere ammeprosen og mindre strenge regimer når og hvordan forskjellige matvarer innføres i kostholdet?
![]() |
![]() |
#3 |
Tankefull
|
![]() Sv: Er norske barn friskere?Jeg mener jeg har lest noe om at norske barn er mer syke enn foreksempel amrikanske, fordi vi drar med oss babyene ut blant folk og dermed utsetter de for mer smitte.
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Er norske barn friskere?Tenkte på allergier og astma. Er ikke det hovedargumentet for amming og kostholds regimet?
![]() |
![]() |
#5 |
kamelkonsument
|
![]() Sv: Er norske barn friskere?Jeg husker jeg ble veldig overrasket over barnelegens reaksjon da jeg hadde med Amisønnen til kontroll på helsestasjonen en gang. "Det er så godt å se helt friske barn" sa han. Jeg rynket pannen og lurte på om det kunne ha seg slik at det hørte til sjeldenhetene. Han kunne da fortelle at det var mye sykdommer og nedarvede "defekter" å se i bydelen vår. Dette grunnet den høye innvandrerandelen. Det var visst dessverre en god del som hadde medfødte helseproblemer, nedarvet i generasjoner.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er norske barn friskere?
Ammingen handler vel minst like mye om antistoffer, altså immunforsvar, og ikke minst næring, selvsagt, og kosthold om hva tarmen er klar for, og opptak av viktige næringsstoffer for vekst og utvikling.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er vel den kjente søskenbarn-greia vi har i Oslo. Særegen den da. Inavl kalles det. Kulturell skikk med lang fartstid. Tør man si hvem som utøver skikken?
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Er norske barn friskere?Det finnes ikke evidens for at amming over 4 mnd alder beskytter mot astma og allergi, tvert imot ser det ut til at langtids amming øker risikoen for denne gruppen sykdommer.
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
Ja, det er mye medfødte sykdommer blant barn i enkelte innvandrermiljø, spesielt de som kommer fra pakistan og kurdistan, det er mye inngifte der.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
Hvordan er det med amming og glutenintroduksjon, det er fordel at det skjer samtidig, ikke sant? Hvordan er det med andre matvarer som er litt allergene, typisk egg og fisk? Lillemor er straks 9 måneder og jeg har ikke introdusert egg ennå, men har tenkt å slutte å amme om en måneds tid. Er det bare å kjøre på med egg nå, sjekke at det går bra og så slutte å amme da? Sånn evidence-based så skal vel det være greit?
![]() |
#11 |
maler
|
Sånn evidence-based er det en fordel, spesielt for barn av mødre med allergier, at de introduseres for allergener mens mor ammer og dermed skiller ut noe av allergenet i morsmelken. I hvertfall peker undersøkelsene i den retning, og det ser ut til at det kan være en fordel for barn med disposisjon for peanøttallergi at de blir introdusert for peanøtter i ammeperioden, samtidig er det endel sentra som vil vente veldig lenge med introduksjon av kumelkprotein for barn som ikke ammes hvis det er alvorlig allergi i familien. (NB - dette er ikke gjennomforsket og ikke endel av de norske anbefalingene, bare siterer det som ble diskutert på en astma-og allergikongress jeg var på i mai).
![]() |
#12 |
kamelkonsument
|
Jeg husker helsesøster rådet meg til å vente til barnet var året gammelt før jeg introduserte henne for mat som er litt allergene. Dette fulgte jeg med Amidatteren, men hadde elegant glemt det da Amisønnen skulle fôres. Det gikk bra. Men han ble ammet til han var ca 15 mnd, så det er mulig det bidro til suksessen.
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
Spise masse nøtter selv da? Jeg har ingen allergier men mannen min er veldig allergisk mot en del ting.
![]() |
#14 |
*_*
|
I Norge har denne skikken hatt lang fartstid, spesielt i sør og i vest, og i tillegg til en høy konsentrasjon inngifte blant samer. Tallet på inngifte barn har gått nedover de siste hundre årene. På samme måte ser man i undersøkelser at denne kulturelle skikken med lang fartstid går nedover blant pakistanske innvandrere også, som er den gruppen med høyest andel inngifte i Norge i dag. Det er imidlertid en drastisk lavere andel av annen generasjons innvandrere som gifter seg med søskenbarn. Det er ikke ulovlig, verken i Norge eller Pakistan (og et uttall andre land), å gifte seg med søskenbarn, og man ser at tallene er på vei ned i alle grupper i Norge (som er det eneste landet som systematisk registrerer slektskap mellom foreldre).
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
Det er ikke helsegevinst i astma- og allergigaten etter 4 mnd alder OG gluten er introdusert slik man ser verden idag. Som du vet kan jo det endre seg, dette er et område det forskes mye på. Men infeksjonsmedisinerne anbefaler at man ammer i hvertfall til ungen nærmer seg året da man mener antistoffene har endel å si. Ernæringspolitisk er ikke morsmelk overlegent noe som helst når de er blitt så store.
![]() |
#16 |
I mål
|
Forsvinner helsegevinsten når de er 10 måneder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
Ja. Men det diskuteres om nettopp barn som Esmes datter med veldig allergiske familiemedlemmer hva som er best, å introdusere med morsmelkparaply (dvs tidlig) eller vente lengst mulig. Der har ikke fagmiljøene landet helt ennå.
![]() |
#18 |
I mål
|
Ok. Men vi har ingen allergier i familien og storebror er heller ikke blitt allergisk for noe; er det bare å kjøre på nå mens jeg ammer da? Jeg har en veldig systematisk gradvis innføring av gluten da, bare glutengrøt til ett av to grøtmåltider i starten, og går veien via havre, deretter havre med hvete og passer på at når hvetegrøten kommer, gis den ikke hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
Det er veldig godt spørsmål altså og jeg vet ikke helt. Hun får jo ikke så mye morsmelk nå da, det er morgen og kveldsamming og en og annen lunsjpupp om jeg er hjemme. Og hun får jo grøt hvor det er melk i, nesten alle disse barnegrøtene er det litt melk i.
![]() |
#20 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg fullsmmet minsten til han var 1 år, og ammet til han var to. Fikk alltid høre på sykehuset at jeg hadde gjort "mitt" så han ikke skulle få astma o.l. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|