Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-25, 21:38   #21
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varmepumpe?

Jeg er ganske var for lyder, så jeg ville ikke hatt en ytterdel som hang på uteveggen, ville hatt den på bakken. Ville også sikret at ikke lyd og strukturtlyd fra pumpa til naboene kunne plaget meg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 22:17   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår utedel er under terrassen, på den ene veggen til rommet til eldste. Har aldri hørt at han har klaget på lyd. Jeg har heller aldri hørt noe til den. Jeg legger knapt merke til innedelen selv om den er midt i stua.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 22:43   #23
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forskjell på varmepumper, og lyden fra dem.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-25, 22:48   #24
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er forskjell på varmepumper, og lyden fra dem.

Ja det er jo klart, men jeg hørte heller ikke den gamle. Den nye lager enda mindre lyd enn den gamle. Men jeg er heller ikke spesielt følsom får sånne lyder.

Gammel 06-07-25, 23:35   #25
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De som bor i huset ved siden av oss har varmepumpe og vi hører ikke den. Men kan kanskje ringe på og spørre dem litt, om hva deres erfaringer er.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 03:44   #26
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er en av 2 modeller vi vurder å installere på sekundærboligen vår. Listeprisen er på 25500 pluss montering. Vi har 2 tilbud på å montere på 31000 og 33500, så syns prisen deres er bra. Monteringsprisen vår er høy fordi vi skal ha en tek17 gjennomføring, noe dere ikke trenger med rekkehus fra 1983.

Teknisk sett har vi kommet til at Toshiba kontur 25 er et bedre pumpe med bedre økonomi, og skal derfor ha den, selv om den er en lapp eller 2 dyrere. Signatur er den fineste estetisk sett dog, likte stoff løsningen deres godt.

Hjemme har vi installert Toshiba kontur 35 januar 2024 og det er den beste varmepumpen vi har hatt. Vi har faktisk fått utrolig mye bedre komfort i vårt gamle trekkfulle hus fra 1915 etter at den kom i hus. Både fjernkontroll og app er mindre brukervennlig enn Mitsubishi sine, men opplevd varme trumfer brukervennlighet for oss.

Gammel 07-07-25, 07:07   #27
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er lydsensitiv pga kronisk migrene og snakket med montøren om nettopp dette. Det har kikke vært noe problem.

Jeg ville sjekket opp om dette er et borettslag som har bestemte regler om type og plassering. Jeg bodde et sånt sted og siden de har forhandlet frem en avtale, ville jeg sjekket. I rekkehuset her vi bor nå er det ikke regler på dette.

Gammel 07-07-25, 08:41   #28
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har tre varmepumper i huset (280kvm). Alle står på bakkenivå. Den som er på loftet har rør trekt ned. Hadde en i 2006 som hang på veggen på en terrasse oppe. Den lagde lyd.

Jeg ville aldri hatt et hus uten. Skulle ønske svigerfar hadde på hytten også. Både for varme, men også kjøling på sommeren.

Vi må bytte ut den på kjøkkenet nå. Den er fra 2005.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 16:14   #29
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Vi installerte varmepumpe i 2018 og har aldri angret på det. Vi har ikke mange veldig varme sommerdager, men når vi har det, så er det deilig å kunne kjøle ned huset med varmepumpa. Ellers så går den året rundt, og sørger for stabil temperatur. Vedovnen brukes kun for kos. Vi har gulvvarme i deler av huset, men det er kun komfortvarme og brukes ikke til oppvarming av selve rommene.

Men er du veldig skeptisk og aldri har ønsket deg varmepumpe, så kan du jo like greit spare de pengene

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 16:17   #30
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Vi har et kaldt hus, men det jeg synes er deilig med varmepumpa er at den holder etasjen jevnt varm hele tiden den brukes. På de aller kaldeste dagene velger vi å fyre i tillegg, men ellers liker vi at det er jevn varme.

Gammel 07-07-25, 16:25   #31
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke skeptisk i det hele tatt, jeg bare vet ingenting om det. Det var ikke lov i blokka vi bodde før, så det har aldri vært et alternativ. Men det dere sier har vært overbevisende nok til at vi har meldt interesse for å få mer informasjon. Jevn varme høres helt magisk ut! Jeg er ikke noe glad i å fyre med ved, fordi det er umulig å regulere og pga. astma kan jeg ikke oppbevare ved inne.

Svigerforeldrene mine har forresten en liten sofa under sin varmepumpe, og det er det beste stedet å sitte i hele huset.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 16:46   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde pumpe før, det var riktignok jord til vann, men det gav en veldig god varme. Dersom dere har råd til investeringen og tenker at det er grei plassering etc av boksen, ville jeg nok gått for det. Uansett hvor mye dere fyrer eller ikke fyrer, er det en betydelig reduksjon i strømforbuk vinterstid vil jeg tro. Jeg ville nok vært mest opptatt av hvor den boksen skulle plasseres og hvordan den ser ut.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 17:28   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Den dere har fått tilbud på er jo griselekker, da. Jeg har sett den live hos ei bekjent og skjemmes over hvordan vår ser ut. Men jeg elsker den tross alt, synes varmepumpe er helt nydelig.

Gammel 07-07-25, 17:30   #34
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå så jeg den. Den var skikkelig fin! Ikke store problemer med å få plassert den.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 18:00   #35
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Ja den var liten og fin! Min er minst dobbelt så stor.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-25, 18:06   #36
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Ja den modellen er kjempefin. Broren min har en sånn. Vår er bare en hvit trist boks, men er god som gull likevel.

Gammel 07-07-25, 18:53   #37
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har den varmepumpen og er veldig fornøyde med den. Vi har varmepumpe i trapp, men trappen er mot yttervegg og det er mellom underetasje og hovedetasjen. Det er kanskje ikke optimalt om det er mellom hovedetasje og andre etasje om soverommene er oppe.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.