Vis enkelt innlegg
Gammel 24-12-15, 09:42   #154
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

og så prøvde jeg juleflesk eller seigmenn etter egenkomponert oppskrift.
1 pakke bringebærgele
1 dl sukker
1 ts sitronsyre
1 pose gelatin

Denne er ikke ferdig så jeg kan ikke garantere noe. . Jeg brukte tomme melkekartonger som former. Klipte opp to stk 1-liters på langs og skylte de med kaldt vann før jeg tømte blandingen oppi. Det ble nok til 4 halve melkekartonger. Jeg skal komme med mine erfaringer med melkekartonger som former i kveld. Jeg skal hvelve ut disse geleplatene på sukret plast eller aluminiumsfolie og skjære de i biter, og så vende bitene i sukker med litt sitronsyre i. Jeg har prøvd å stikke ut figurer med små pepperkakeformer, men det tok for lang tid og det ble for mye avskjær.
Det finnes slike oppskrifter på seigmenn, men jeg hadde ikke noe å ha oppi som smak. Og så tenkte jeg at bringebærgele med ekstra gelatin måtte gå. Vi får se i kveld. Fortsettelse følger.

Oppdatering: For lite gelatin . Lar de stå et par dager for å se om de blir fastere. Melkekartonger som form er bra saker. Slik gele sitter godt fast, men det er bare å klippe kanten helt ned og bøye og dra. Karamellene "poppet" ut av melkekartongen.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat