Sv: Spin-off: Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?
Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.
Jeg syns man skal ha bunaden fra stedet man kommer fra, evt der foreldrene kommer fra.
Hvor kommer jeg fra? Har bodd mange steder, men bodde der min mor er fra da jeg ble konfirmert, og da var det naturlig å få den. Mor mi gikk kurs og sydde, jeg hjalp faktisk til å brodere. Har faktisk bodd her vi bor nå lengst nå, men føler ikke at jeg burde skifte (og etter hjelp av tanta mi er det bedre plass til puppene nå... er noe større enn da jeg ble konfirmert )
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
En annen ting er mennesker med annen kulturbakgrunn enn oss og som har flyttet til landet vårt. Det var en del diskusjoner om det for noen år siden. Jeg syns det er helt ok, dersom de ønsker det selv og føler det naturlig.
Når en føler seg "norske nok" til å ha lyst på bunad så føler de sikkert en tilknytning til et bestemt sted og. Så det synes jeg er bare flott.
Når mine jenter nærmer seg konfirmasjon tenker jeg at de trolig vil ha bunad herfra, men om de vil ha samme som meg eller fra der pappaen er fra så synes jeg det er greit, og tilknyting nok. Min tante i Hallingdal sydde Hallingstakk til eldste da hun var et år, som alle tre har brukt i flere år (stakk er genialt slik, passer i minst 5-6 år). Synes det er "greit" når de er små...
Selv om jeg synes det er mange flotte bunader hadde jeg ikke følt det var iktig å ha en av de. Min er f.eks veldig enkel, men også nokså sjelden (egentlig "drakt")