Sv: Hva er verst?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Man kan på sikt endre reglene, helt klart, så reglene blir snillere og man dermed kan være rettferdig og snill samtidig. Men i dag, når reglene er der, og er slik de er, og du er sjef og skal bestemme hvem som får lønn og hvem som ikke får det (eller du er lege og bestemmer hvem som kan få sykemelding) - hva gjør du da?
Poenget mitt var at det ikke føles rettferdig å sette en gruppe som helt klart bør få være hjemme fra jobb i en stor "hjemme-fra-jobb-uten-sykemelding"-kategori, selv om de hører hjemme der. Så å trekke dem i lønn ville føles bare slemt og ikke rettferdig fordi Jensen som ikke gadd å komme på jobb fordi han var fyllesyk også ble trukket i lønn. Å følge reglene strikt er heller ikke alltid rettferdig. Det var det jeg mente med å dele det inn i "riktige" kategorier før man kan avgjøre om det blir urettferdig eller slemt.
Jeg vil tro de fleste som ikke selv er 8 (eller 4, hvis vi snakker om leggetider) vil være enige i at det er rettferdig med litt forskjellige regler for 4- og 8-åringer. (Min egen femåring synes det er urettferdig at vi bestemmer over ham og mener at da bør han få bestemme like mye over oss (han er nok en "heller rettferdig enn snill"-type, som sin far, og ikke som jeg).)
Det du sier her viser jo egentlig at også urettferdig er en subjektiv følelse.
Å ha ulike regler for ulike grupper, dersom gruppene er delt inn etter kriterier som er relevante for sammenhengen, høres veldig rettferdig ut for meg. Men hvis gruppene er delt inn etter kriterier som ikke burde ha noe med saken å gjøre ("jentene må vaske opp dobbelt så ofte som guttene; storesøster får dobbelt så dyr julegave som lillesøster"), så er det urettferdig.
Denne inndelingen har helt klart ikke noe med saken å gjøre, så ja, det blir urettferdig. Min oppfatning av inndeling av hvem som var hjemme uten å ha sykemelding ble like urettferdig, selv om den etter dagens regler er rett. Så svar på ditt spm om hva jeg ville gjort som sjef eller lege; jeg ville enten betalt ut lønn eller skrevet en sykemelding. Å ikke gjøre det blir paragrafrytteri for meg.
Dette viser vel egentlig at det er veldig vanskelig å dele inn i urettferdig eller slem. Jeg oppfatter meg selv som rettferdig, men for at jeg skal klare å være rettferdig må jeg dele inn i kategorier. Inndelingen kan virke urettferdig for dem det gjelder.