Sv: Jesper Juul - hva synes dere?
Opprinnelig lagt inn av Embs, her.
Jeg har nok JJ litt "i vrangen" etter å ha lest innleggene i A-magasinet, og jeg kommer ikke til å lese bøkene hans. Jeg synes ikke det er en forutsetning for å ha meninger om og argumenter for eller mot det JJ sier.
3
Signerer den. Jeg har lest nok av og om JJ til å vite at jeg ikke trenger å lese bøkene hans. Og jeg har lest nok i A-magasinet til å innse at jeg bare kan hoppe over det som står der også. Ikke føler jeg for å lese andre bøker om barneoppdragelse heller. Jeg tror rett og slett at jeg har nok sunn fornuft til å oppdra ungene mine selv. Ut fra egne erfaringer, og ut fra samtaler med andre foreldre jeg kjenner. Hadde jeg hatt virkelige problemer ville jeg søkt hjelp hos et menneske. Ikke i en bok eller i en spørrespalte i en avis 
Kall meg gjerne hovmodig, men jeg tror rett og slett ikke at jeg trenger å lese bøker for å oppdra ungene mine. Og jeg tror at hvis jeg skal spørre om råd i mindre alvorlige saker, så får jeg bedre svar om jeg spør mennesker i familien, eller i omgangskretsen som kjenner både meg og ungene.
Så ok, jeg skal ikke kritisere bøkene til Jesper Juul. Men jeg kan kritisere det jeg har lest av ham, og jeg kan kritisere det faktum at noen synes at det faktisk finnes bøker om barneoppdragelse som er mer eller mindre et must for foreldre. Jeg begriper ikke hallelujastemingen.