Sv: Når gir dere rød prikk, og hva skal til?
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Hvordan er ståa om man møter de samme menneskene i det virkelige liv, uten tilgang på en pc? Er de da da like lite konfliktsky, like direkte i omgangsformen, like kverulerende og like språkmektige?
Personlig er jeg nok både "snillere" og mer diplomatisk på nett enn i RL (eller, det avhenger selvsagt av hvem jeg snakker med i RL og hvor godt jeg kjenner og liker dem), og det gjelder flere (men slett ikke alle) av dem jeg kjenner godt herfra også. Jeg kverulerer kanskje mer skriftlig - det er klart at en diskusjon i RL foregår på en annen måte enn en skriftlig debatt som jo kan strekke seg over mange dager. Jeg "tvinger" naturligvis ingen til å diskutere ting de ikke vil diskutere. På nett fungerer det greit å si hva man mener så lenge man gidder, fordi folk velger selv om de vil lese og ikke minst om de vil svare; i RL må man nødvendigvis ta hensyn til om den man snakker med er interessert, så dynamikken i en RL-samtale blir ganske annerledes enn i en tråd på et diskusjonsforum. Språkmektigheten tror jeg er omtrent den samme, men det er selvsagt lettere å uttrykke seg godt og presist når man har noen minutter på seg til å finslipe setningene før man slipper dem løs.