Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Svaret er ja. Det er jo å banne i kirka, for ingen drikker så mye at det merkes og de drikker jo bare fordi det er den eneste drikken som yter maten rettferdighet og fordi det smaker best. At en enkelt drikkevare som «alle» mener er heeeelt uviktig kan få en så enorm plass. Bare se på diskusjonen her.
Det er et rusmiddel. Som tilfeldigvis er lovlig. Er det helt grei skuring å servere potbrownies i dåp også, i de landene som tillater det?
Nå har jeg bare vært i en konfirmasjon hvor alkoholholdig drikke var tilgjengelig, men jeg må innrømme at jeg ikke la merke til om noen benyttet seg av muligheten, og kan ikke engang huske hva jeg selv drakk til maten. Det var ikke noe tema i det hele tatt egentlig, ut over at det ble opplyst i starten om at de som ønsket øl eller vin måtte bestille det selv, samtidig som det ble gitt andre praktiske opplysninger (det var på et serveringssted). Ellers var det ikke et tema som det ble fokusert på i noen grad, det var jo konfirmanten alle var opptatt av. Men det kommer vel an på hva slags forhold folk har til alkohol. I noen miljø vil det kanskje få mye større fokus, men der kjenner man jo sin egen familie best.
At alkohol får mye fokus i en diskusjonstråd om alkohol er kanskje ikke veldig rart.