Vis enkelt innlegg
Gammel 09-12-14, 10:24   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det er jo akkurat dette som ikke er tilfelle innenfor pelsdyrnæringen (i Norge, selvfølgelig, jeg kjenner ikke til andre land). Ta et annet eksempel: Barnemishandling: Hvis jeg hadde mistanke om at noen barn ble utsatt for vold ville den adekvate reaksjonen (i Norge) være å varsle de instansene som kan gjøre noe (barnevern, politi, skole, helsesøster etc), ikke å "bli venner med foreldrene for å filme de i smug i to år".

Og akkurat det samme gjelder jo innenfor dyrevern. Mattilsynet og også politiet (hvis det er graverende nok) kan gjøre tiltak (og da bruker de å stå frem i media med titler som: "Mattilsynet tvang oss til å avlive hestene våre, se hvor synd det er i oss"). Her i Trondheim er det åpen dag på pelsfarmer, så da kan man jo gå å se for seg selv hvis man tror alle pelsdyr mishandles.
Det jeg synes er merkelig er jo at det reagerer sterkere på pelsdyr enn andre dyr. Og også i forhold til mennesker.

Men hva er pelsdyrnæringen sammenlignbart med? Hvilke andre næringer avler dyr til formål å lage luksusvarer? Eller mener du pelsdyrindustrien i Norge kan sammenlignes med matproduksjonen vi har?