Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
På hund er vi mer opptatt av rase og gener, og vi tar ikke like gjerne i mot en bastard av totalt ukjent opphav med tanke på gener. Her vil vi ha renrase med gode gener.
Jeg ser som sagt at katter kan være et problem, men jeg ser ikke hvordan vi kan få kontroll over dem, på lik linje med hunder.
Men en gatemix av hund koster jo sine 1000lapper den også,man får de jo sjelden gratis.
Det er jo det som er problemet med huskatter, folk slenger de etter deg bare fordi de ikke kan få kasterert den pokkers hokatta si fordi det er så dyrt.....men å oppfostre x antall kull i 8 uker de er jo koselig,men for guds skyld få de ut etter 8 uker.....
Jeg har selv hatt kunn rasekatter i mitt voksne liv, katter med gode gener,null innavels%
I løpet av 9 år har jeg hatt en ragdoll (døde av akutt nyresvikt 5 år gammel )
3 mainecoon ( en døde på opr.bordet når hun skulle kastereres, en av akutt sykdom,væske over lungene, og den siste måtte vi avlive i fjor, pga en haleknekk, hvor nervene ikke klarte å fungere etterpå (han hadde ikke kontroll på urin og avføring)
Alle har begynt som innekatter, men tro meg katter er smidige, de vet hva de vil og de har instinktene inntakte, selv om de har vokst opp som innekatter. etter hvert fikk de lov til å gå ut.
Nå har jeg en av hver. En Devon rex og en gatemix som vi plukka opp i hagen vår for 2 år siden, ca 8 uker gammel, bittelita pusi som gikk å ropte hele natta.
Vi tok henne inn, og nå er hun vår lille pus, ble kasterert etter første løpetid.
Jeg vet at en del oppdrettere av katt har begynt å holde på kattungene frem til de er 16 uker,fordi da kan de få katten kasterert før ny eier henter katten, mange selger heller ikke katter på klasse 1 (avlskatter) til andre enn etablerte oppdrett, så jeg vet at de som driver med katt i Norge prøver å gjøre noe for å minske at rasekattene går rundt og lager gatemixer.
|