Vis enkelt innlegg
Gammel 14-11-11, 21:49   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Kravet er 12,5 når du begynner å gi. Jeg har blitt "nektet" pga jernlageret hadde falt med 1,4 siste gang og måtte avgi test før jeg fikk gi. Men jeg ble sent hjem med jerntabletter og må vente 1 måneds tid. Jeg ligger vanligvis på 15,3-15,5, mao. godt innenfor marginen, men stort fall fra en gang til en annen.

Som nevnt rett over her. Jernlagre er noe annet enn blodprosent/Hb. Det er blodprosent som vanligvis måles, og hvor man (om jeg ikke husker helt feil) tidligere måtte ha 12,5 for å få lov til å gi. Hvor grensen for jernlagre går, vet jeg faktisk ikke. Jernlagre varierer noe så enormt. Hvilken grenser man opererer med for å være innenfor normalområdet tror jeg til og med varierer ut fra laboratorium?

Men jernlagre i de nedre delene (jeg vil tippe 20-30 for jernlagre som skal være mellom 10 og 110?) anses nok ikke som spesielt heldig for blodgivere som tross alt "mister" 1/2 liter blod og som raskt trenger å få dette erstattet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat