Sv: To på rømmen; Hva er bakgrunnen for 7 års grense?
Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.
Alle over 4 år kan jo se film med 7-årsgrense sammen med voksen.
Jeg vil flisespikke litt på det du skriver. Alle over 4 år har lov til å se filmer med 7-årsgrense. At de kan og/eller bør gjøre det er en helt annen diskusjon.
Min opplevelse er at det faktisk er en helt reell forskjell på de filmene som er tillatt for alle og de som får 7-årsgrense. Nettopp på det at 3-åringen blir redd og utrygg av 7-årsfilmene. Vi snek med snuppa da hun var 3 år, men gjør det ikke med knerten. Han skjønner tydeligvis mer av det bakenforliggende, og dermed bør han ikke utsettes for tøffe filmer.
Men altså; jeg synes i høyeste grad at man skal se an ungen, og synes ikke at det er grusomt å ta med 3-åringer som tåler det på filmer med 7-årsgrense. Dog synes jeg at ungene skal lære seg å følge regler, og vi blir sikkert mer nøye på dette når de blir eldre. Snuppa er 6 år og vi har foreløpig ikke vurdert å snike henne inn på 11-årsfilmer, som man jo kan se sammen med foreldre når man er 7. (Og litt av grunnen til det er at snuppa ser ut som hun er 4-5, og vil DØ hvis hun blir stoppet.)
Jeg spurte en vakt på kino en gang om de stoppet småbarn som sammen med foreldre prøvde seg på 7-årsfilmer. Svaret hans var: "Ja. Når det er 7-årsgrense, så må man ha fyllt 4 år." Om de faktisk reellt sett gjorde dette svarte han, som du ser, ikke på. Jeg følte litt at han svarte det han var forpliktet til å gjøre.