Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Hvorfor skal akkurat uføretrygdede vise takknemlighet? Hvorfor skal ikke alle vi som på et eller annet vis tross alt bor i dette samfunnet og nyter godt av alle godene, vise takknemlighet? Hva med dere som har tatt en lang utdannelse - betalt av staten. Den er ikke gratis, vet dere. Er dere takknemlige i forhold til dama i kassa på Rimi som ikke har tatt utdannelse etter ungdomsskolen?
Skal vi alle være ekstremt takknemlige i forhold til Olav Thon som betalte mer i skatt i fjor enn de fleste av oss kommer til å tjene gjennom et langt liv?
Jeg er meget takknemlig for de ordningene som finnes for meg. Derfor skamroser jeg feks utdanning betalt av staten. Eller ... betalt og betalt? Det jeg betaler mer enn eksempeldamen din i skatt bare på en femårsperiode betaler nok faktisk tilbake det utdannelsen min kostet staten altså.
Men barnetrygd, sykehus, legevakt, veier - jeg betaler både skatt og bensinavgift med glede og jeg legger faktisk en ære ned i å delta i samfunnet vi lever i med glede og uten å sutre. Jeg er stolt over velferdsstaten vår.
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Personlig skulle jeg gjerne sett litt mer takknemlighet fra de som har evne og helse til å jobbe, studere, bidra og slite på jobben. Som slipper å våkne med smerter hver eneste dag, og lure på hvor ille det kommer til å være før dagen er omme. Som slipper å posjonere ut den minimale energien sin nøye hver eneste dag, og likevel må takke nei til nesten alt.
Men det er meg, da...
Nja. Vet du dette? Tror du de som ikke er trygdet har så enkle liv, du? At da spretter man opp om morgenen og alt er hipp hurra, mens du som er syk lever i en virkelighet en som ikke er syk aldri kan fatte?
Der er den igjen - den holdningen enkelte har som jeg får helt fnatt av. Den som liksom forklarer hvorfor man kan gi helt slipp på alt og overlate egen skjebne til andre mens man selv gir slipp på å bidra men heller bare gir seg hen til en som ensidig krever.
Jeg tror jeg har forumrekord i å være glad fordi jeg har god helse. Fordi jeg har erfart å være syk. Selvsagt er man takknemlig for å ikke være syk. Jeg forstår ikke hvordan det er et problem og hvorfor man ut fra dette ikke kan diskutere at det er et problem at trygdebudsjettene knekker økonomien vår?
|