Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Denne diskusjonen fikk meg til å tenke på en debatt som har startet i USA, hvor barn er ekstremt mye mindre frie enn her, uten at det egentlig er spesielt mye farligere for barn der. En mor etterlot sønnen sin på 9 år på Bloomingdales og lot han finne veien hjem selv, til massiv kritikk. Her kan dere lese om hennes tanker rundt dette: http://www.nysun.com/editorials/why-...e-subway-alone
Det har også startet et slags movement som kalles for Free Range Kids.
Det er heldigvis litt mer enn jeg fryktet da vi flyttet hit - unger går/sykler faktisk alene til og fra skolen. Men det er likevel milevis fra så fritt som i Norge. Og den der "det er farlig å gå alene" smitter litt.
Men da vi var på ferie, i en liten landsby-by, lot vi de to eldste ungene (10 og 12, men han har noen issues som gjør ham litt yngre) være alene i landsbyen og spille spill og leke, mens vi var 500 meter borte på vinfestival ( ansvarlige foreldre altså). De hadde mobil med seg. Og det gikk fint.
Jeg tenker som så at ungene først får mobil når de er store nok til å takle ansvaret. Og at da vi var små var vi ute og sprang dagen lan uten mobil. Og overlevde. Så mye farligere er ikke verden blitt. Mine barn skal ikke overvåkes. Jeg forstår det kan være enkelt og praktisk, men det blir ikke rett av den grunn.
Helt ærlig, man kan jo like gjerne operere inn en GPS-brikke i dem. 
Stole på barna.