Sv: Lost 2010 - siste sesong (Advarsel! Spoilere ift. norsk sendeplan!)
Jeg tror ikke de resterende "bygde kirka", ettersom kirken ikke var noe fysisk sted, men et sted de "møttes" etter at de alle var døde.
Jeg synes det var en helt grei slutt - litt "Brødrene Løvehjerte", med et glimt av Nangilima til slutt. Nå har jeg aldri vært så veldig emosjonelt investert i LOST, men jeg kan ikke tenke meg noen slutt som ville tilfredsstille alle. Og jeg synes ikke det var så uklart hva som skjedde, heller - Jack døde, flyet med Sawyer og Kate og de dro hjem, og Hurley (og Ben) tok over passet av øya. (Det siste ser vi jo ut fra den lille utvekslingen de to hadde med hverandre i kirkedøren - "You were a great number 2" og "You were a great number 1" - det høres ut som om de hadde hatt den jobben en god stund før de døde.) Det siste klippet, med flyvraket på stranden, var jeg ganske sikker på at var det opprinnelige vraket, bare ment som et flashback tilbake til begynnelsen. Kanskje fordi Jack flashet tilbake til den opplevelsen like før han døde, fordi situasjonen var så lik.
Og så tror jeg muligens den "alternative virkeligheten", med Sawyer som politimann og alt det der, var "Nangijala" - en slags "livet etter døden" mens de ventet på at alle skulle samles så de kunne dra videre. Kanskje? Det er veldig i LOST-stil å ikke egentlig gi alle svarene. Så sånn sett er det ganske umulig at det ikke bare skulle være "bare teorier" vi sitter igjen med.