Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Hvis man ikke vil ha diskusjon, kan det være greit å ikke argumentere. Joda, det er de som spør, og du svarer bare - jeg mener ikke at det er galt å svare, altså. Men hvis du i stedet sier "joda, men jeg har ikke lyst på vin akkurat nå," så tror jeg det er færre som vil finne på å gå i forsvar (eller angrep, for den del).
Litt som at hvis noen spør meg om (eller hvorfor) vi ikke skal ha flere barn snart, så svarer jeg ganske vennlig og vagt, jeg kommer ikke med argumenter eller begrunnelser for hvorfor vi har valgt å ha bare ett barn. Det ville være helt "lov" for meg å komme med begrunnelser, såklart, men da åpner jeg også for diskusjon omkring begrunnelsene, og vil jeg ikke ha diskusjon, så lar jeg være å åpne for det.
Joda, det er klart man kan la være å svare. For meg er det dog helt greit å svare, det var bare et eksempel på hvordan et i utgangspunktet uskyldig spørsmål medfører diskusjon av og til. I det eksemplet der ville jeg (hvis jeg ikke hadde noe ønske om å diskutere det videre) ganske enkelt sagt at jeg har ikke noe imot om at andre gjør det annerledes, du har sikkert rett i at det ikke betyr så mye, men jeg har valgt å gjøre det sånn likevel. Poenget mitt var at først blir man spurt om en grunn, og så godtas ikke alle grunner uten diskusjon. Kan være litt slitsomt.