Sv: Til Vimsen, Bergljot + andre interesserte
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
De som jeg har sett vanligvis bli omtalt som "perfekte", med kraftige hermetegn, er ikke nødvendigvis folk som ønsker å fremstå som perfekte, men vanligvis folk som hevder at det hender noen måter å gjøre ting på er bedre enn andre måter. Veldig få (hvis noen) av disse pleier å si at man må gjøre alt 100% optimalt hele tiden, og at alt annet er forkastelig; ingen av dem (som jeg har sett) har klassifisert andre som "dumme" eller som "dårlige mødre", ikke en gang som "dårligere mødre".
De fleste diskusjonene der det har blitt snakk om "perfekte mødre" har dreid seg om konkrete saker i utgangspunktet (f.eks. kosthold, bilsikring, oppdragelse), ikke om å henge ut andre som dumme mennesker eller dårlige mødre.
Jeg har vært innom NM, men ikke på veldig lenge, og ikke spesielt aktivt. Jeg har ikke fått med meg noen omfattende diskusjoner om perfekte mødre.
Men jeg HAR hørt begrepet brukt, og vet jo at det er som en rød klut på de som blir omtalt sånn. Og jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor.
Jeg har også vært borti (blant annet på NM, men også et annet forum jeg har brukt en del) enkeltpersoner som da ser rødt når de blir omtalt som "perfekte" men som etter det man leser og forstår åpenbart lever sitt liv etter oppskriften "kun det beste er godt nok".
Grensen mellom å fortelle hvor bra man selv gjør noe, og det å rakke ned på andre er hårfin. Akkurat som mitt forrige innlegg, som kunne tas på flere måter, tydeligvis.
|