Spin-off: Når har du det "ryddig"?
Det er åpenbart at standarden er forskjellig - noen rydder på 5 minutter, for andre tar det en time. Jeg vil anta at forskjellen ikke BARE bunner i at man har ulikt utgangspunkt, men også at vi syns ulikt er "ryddig nok".
For meg må kjøkke, bad, stue og gang være ryddig. Det betyr helt ryddige overflater, alt "mikk" på kjøkkenbenken bort (leken som noen har lagt der for å reparares, posten som skal sorteres, blomstervasen som står med vann i før den skal vaskes), alle "ymse"-ting som mannen min liker å stable ved telefonen, den lille "telefon- og lommebok"-hylla i gangen må være rensket for øretelefoner og ladere og kvitteringsbunker, rene håndklær pent hengt opp på badet, rene flater der også. Sko i hylla, jakker hengt opp.
Derimot kan jeg godt leve med at soverommene ser litt rufsete ut, eller at mindre brukte rom ser bortimot bombet ut... (gjesterom, o.l.). Dit lukker jeg bare døren.
I perioder kan jeg også bli blind for rot som jeg har blitt vant til. Da må jeg skjerpe øynene og gjøre en dyprydding (begynner med at jeg står stille og SER meg rundt i et rom, og ser etter de tingene som strengt tatt ikke hører hjemme der de ligger).
Jeg ser at andre kan fortelle at de har har storopprydning, mens postbunkene ligger halvmeterhøye på skjenken, kjøkkenbenken har en halvmeter ren benkeplate til overs, og brødet ligger fremme. 
Andre igjen sukker tung over rotet når det ligger et teppe litt skjevt i sofaen.
Når har DU det "ryddig"?