Sv: Er du for eller mot dødsstraff?
Det DM skriver.
Men ellers; hva innebærer det å svare «mot» på spørsmålet i overskriften? Alle oppegående mennesker gjør jo det. Det er jo grunn god nok at det «ikke virker»; jeg tror ikke på at det har noen preventiv virkning – dvs. jeg tror ikke det skremmer noen fra å begå straffbare handlinger, og jeg tror faktisk det likegodt kan føre til flere drap, både fordi jeg tror samfunnet blir brutalisert av å henrette folk, og fordi ekstreme straffereaksjoner kan føre til at voldsforbrytere ikke ønsker å la vitner leve. Dette er rasjonaliseringer som kommer i tillegg til at man ganske enkelt ikke skal ta livet av folk.
Norge har forresten så vidt jeg forstår ikke helt avskaffet dødsstraff; vanlig dødsstraff ble avskaffet i 1905, dødsstraff i krigstid ble avskaffet i 1979, og i 1991 ratifiserte vi en FN-pakt om ikke å innføre dødsstraff i krigstid igjen, men dette er så vidt jeg vet ikke grunnlovsfestet, så i en krigssituasjon kan nok dødsstraffen innføres igjen med et pennestrøk. Jeg syns dette burde grunnlovsfestes.
Så jeg er «mot».
Men på den annen side.
Hvis jeg ser tilbake i historien, og jeg trenger ikke se så langt, kan jeg finne eksempler på henrettelser jeg egentlig ikke kan finne mange innvendinger mot. Jeg kan til og med finne iallefall et eksempel der jeg mener at noen som ikke ble det burde vært dømt til døden. For meg virker det fortsatt rimelig at Ceausescu ble henrettet i Romania i 1989; hva annet skulle de ha gjort med ham? (Romania avskaffet forøvrig dødsstraff for alle forbrytelser like etterpå). Og jeg mener at Albert Speer skulle vært dømt til døden i 1946 og deretter hengt (men det er lenge siden, jeg ville nok ikke være for å henrette noen i et krigsoppgjør i dag). Så jeg er ikke særlig begeistret for at Saddam Hussein ble henrettet i Irak, men som parallell til Ceausescu har nok det mer å gjøre med omstendighetene enn med at han faktisk ble henrettet.
Jeg tror jeg ender opp med at jeg i enkelte tilfeller syns det kan være akseptabelt å henrette sine egne statsoverhoder og deres medløpere, fordi det de symboliserer kan overskygge personene de er, men at det aldri vil være akseptabelt å henrette noen for alminnelig kriminalitet, heller ikke i krigstid, i et krigsoppgjør, for krigsforbrytelser eller for forbrytelser mot menneskeheten.
Skal tro om dette gjør meg til et dårlig menneske? 
Ben "mer blodtørstig enn man skulle tro" Murphy
|