Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Det ser ut til at du har misforstått en god del her.
Jeg har ikke misforstått noe som helst jeg, Kasia. Jeg mener det jeg mener, og du mener det du mener.
Forresten så er det fortryllende å lese at så fort Miss Norway kom på banen med fakta og riktig informasjon, så er vi alle på begge "sider" av diskusjonen helt enig i at hun hadde et veldig bra innlegg. Hva kommer det av egentlig? Er vi ikke uenige allikevel da, eller er det fordi vi alle fikk en liten aha-opplevelse ved å lese det hun skriver?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
For noe sprøyt, Elin. Selv om jeg reagerer på innleggene dine, betyr ikke det at jeg ikke leser innleggene dine skikkelig. Og til opplysning, selv om du ikke skriver "alt med måte" med nøyaktig de ordene, fortsetter du å forsvare spedbarns rett til is. Du sier jo selv at ungen din også har fått smake. Du er ei temmelig rar dame.
Nei, jeg forsvarer ikke spedbarns rett til å bli stappet fulle av is. Jeg forsvarer retten til å la barnet smake is. En vesentlig forskjell.
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Her skjønner jeg ikke poenget ditt. Hvis man havner i denne situasjonen, hvorfor synes du man skal "gå i seg selv"? Da har man jo gjort sitt beste, og får barnet allergi eller astma likevel, så må man gå ut fra at disponeringen for allergi var så "sterk" at den ikke kunne forebygges. Jeg ser ikke hva det er du mener man skal gå i seg selv for å finne ut da?
Hvis barnet har anlegg for allergi eller astma, skulle jeg dessuten tro at det var enda viktigere å passe på de tingene du lister opp, så det ville jo være en god trøst å vite at barnet kanskje ville blitt enda sykere om man ikke hadde passet på.
At du ikke forstår poenget kommer aldri som noen overraskelse, Skilpadda, for du elsker å spikke innlegg i fillebiter for å analysere hver eneste lille bokstav.
Man skal gå i seg selv fordi man vil ha antakeligvis ha gitt uttrykk for noen av sine sterke meninger (slik som her i denne debatten) høyt og tydelig andre steder også. Man har kritisert i stoooooooort monn over hvor farlig det er å la barnet smake is, og man har forebygget så langt man har visst (selv om man ikke hadde hjerte til å kaste ut katta ) også ender man opp med å få et barn som blir allergisk allikevel.
Jeg er realist nok til å ikke tro en dritt på at alle har tatt "alle" tiltak med i betraktning med tanke på å forebygge allergi (for eksempel det som står ramset opp i mitt tidligere innlegg over her, men det gir selvfølgelig for noen en form for tilfredsstillelse å sette på trykk at man har gjort det, for derfor å forsøke å sette seg selv i et bedre lys enn andre.
Ikke kom her og fortell meg at alle dere som bor i bygårder i Oslo (eller andre steder for den saks skyld) vet at boligen deres er sjekket jevnlig for muggsopp og annet dritt som forårsaker allergi. Kom heller ikke å fortell meg at ingen av dere har husdyr.... eller vegg til vegg-tepper. Eller at dere ikke reiser på besøk (husk hva jeg sa: SMAKE is) til folk som bor i muggsoppgårder, har katt eller hund eller hest, har vegg til vegg-tepper, røyker osv. Etter å ha lest innleggene fra dere som er i mot å smake is, så vil jeg selvfølgelig gå ut i fra at dere heller ikke smaker på/er i nærheten av andre ting som er allergi-triggere?
Det var det jeg mente med å gå i seg selv... Noen lar spedbarnet sitt smake is (med trykk på smake), andre synes det er livsfarlig, men reiser gjerne på besøk til bestemor som røyker som en skorstein og har gamle vegg-til-vegg-tepper i stua, og Mons ligger på puta i favorittstolen.
Dobbeltmoralister er det nok av her på FP. Det har jeg i alle fall blitt veldig klar over i denne debatten