Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 3

Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 3

Postet 03-12-24 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 17. årgang -

3

[1 Appelsin ] [2 Skilpadda ] [3 Elise ] [4 Toffskij ] [5 Maverick ]
[6 Eia ] [7 Malama ] [8 amylin ] [9 Dali ] [10 Fersken ] [11 Syrinx ]
[12 Albertine ] [13 Inagh ] [14 Tallulah ] [15 Kanina ] [16 Tangerine ]
[17 Che ] [18 Floksa ] [19 Magica ] [20 Mex ] [21 Palmen ]
[22 Pøblis ] [23 him ] [24 daffy ]

I år vil jeg oppfordre til å lese!

Legg vekk PC, telefon, nettbrett. Finn frem en bok og les.

For eksempel denne nydelige boka Tre menn til Vilma. Vilma er en litt snurpete pianolærer. Plutselig får hun en pianoelev som er helt ulik alle andre elever, som ikke klarer å lære seg noter, så ingenting går som det pleier. Samtidig får hun vite at hun nettopp har mistet pappaen sin, en pappa hun ikke visste hun hadde. Førjulstiden går med på å finne ut hvem pappaen var.

En sår, morsom og hjertelig herlig bok.

(Finnes også på kino.)

Når du har lest den, må du lese oppfølgeren, Din Vilma.

Vilma blir bedre kjent med en av mennene fra første bok, i tillegg til klarsynte Rune. Eller er han det? Det blir litt forviklinger og forvirring. Kan det løse seg? Følg en voksen kvinne som mister jomfrudommen i en alder av 35+, og blir redd for å bli nymfoman, fordi det var så godt.

Det finnes også en bok 3 i serien, men den har jeg ikke lest selv, og den handler heller ikke om jula, så den skal jeg ikke anbefale så hardt, men har tenkt å lese den straks og med en gang. Vilma for alltid.

Neste bok jeg vil anbefale handler mye om julebakst, jule-tv, litt om julepynting, litt julesex og ganske mye flørting. Flammer, snø og stjerner er om Nora som eier et bakeri som ikke går så innmari bra, så hun skal bli med på et tv-program med en arrogant programleder som skal hjelpe henne med å få en bedre meny, bedre oppskrifter og finere lokaler, men Nora er ikke helt mentalt mottakelig for dette.

Hvis du fortsatt har små barn, eller har barnebarn i riktig alder, vil jeg anbefale Pulverheksa og julenissen. Glem at Pulverheksa nettopp har kommet med ny kinofilm, og youtube-julekalender, for boka fra 2008 holder seg godt. Bli med inn i et absurd univers med suppegjøken, småtroll, tyven, politimannen og julenissen. Et kapittel for hver dag i desember, med juleforberedelser, julegaver og reinsdyr som er på møte i transportarbeiderforbundet.

Hvis ikke du velger en av disse, velg en helt annen! Legg vekk skjerm en liten stund og nyt.

Kommentarer totalt 25

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Postet 03-12-24 kl 07:11 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Postet 03-12-24 kl 07:54 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Blå sin avatar

Både Pulvernissen og Vilma er fantastiske bøker.

Om jeg kan få føye til en så koste jeg meg veldig med Siri Østlis Adventskalenderen i førjulstiden i fjor

https://www.norli.no/boker/skjonnlit...BoCHE4QAvD_BwE
Postet 03-12-24 kl 09:03 av Blå Blå er ikke aktiv
Gammel
Acino sin avatar
Takk for fine tips! Pulverheksa og julenissen brukte vi som julekalender ett år når ungene var små, mannen leste høyt for oss, koselig!
Postet 03-12-24 kl 09:15 av Acino Acino er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Takk for fin oppfordring! Lesing (i papirbok spesielt) er balsam for sjelen.
Postet 03-12-24 kl 09:31 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Takk for tips. Jeg snublet over tre menn til Vilma i vinter en gang. Deilig feel-good.
Postet 03-12-24 kl 09:58 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så koselig! Takk for fin luke.
Postet 03-12-24 kl 10:24 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Tusen takk for tips!
Postet 03-12-24 kl 10:26 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Takk for oppfordring og tips! Jeg syns dine omtaler solgte bøkene bedre enn forlaget.

Jeg husker jeg hørte på en podkast (fra Morgenbladet, tror jeg) der de snakket om at å fysisk lese bøker er en av ganske få aktiviteter man kan gjøre der man ikke kan gjøre noe annet, og at det er bra for hjernen.
Postet 03-12-24 kl 10:41 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Jeg føler meg ikke riktig frisk om jeg ikke leser i hvert fall noen sider skjønnlitteratur hver dag!
Postet 03-12-24 kl 10:51 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Luftslottet sin avatar
Lesedesember er den beste typen desember.
Postet 03-12-24 kl 10:58 av Luftslottet Luftslottet er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Takk for fine lesetips!
Postet 03-12-24 kl 11:32 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Tally, det tenker jeg ofte på! Det er helt klart en av fordelene med Kindle fremfor f.eks. ipad at Kindlen kan jeg bare lese bok på.
Postet 03-12-24 kl 14:31 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Divine sin avatar
Sitat:
Jeg føler meg ikke riktig frisk om jeg ikke leser i hvert fall noen sider skjønnlitteratur hver dag!
Jeg har en regel for meg selv at jeg SKAL lese en side hver dag uansett hva. Da beholder jeg leseflyten og lesegleden selv i perioder hvor lesing blir nedprioritert.
Postet 03-12-24 kl 14:39 av Divine Divine er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Lurt, Divine! En kollega med to små barn innførte i vår 10 minutters lesing hver dag, for å komme i gang med lesing igjen. Det har virket kjempebra, sier hun, og ofte leser hun jo mer, hvis hun har tid og ork. Litt samme greie som du har, antar jeg.
Postet 03-12-24 kl 15:25 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Bøker er noko av det finaste som fins. For tida er ikkje lesing heilt tilgjengelig for meg, men bøkene om Vilma virkar som den type lettbeint og underhaldande litteratur som eg kan få til å lese. Takk for tips og oppmoding.
Postet 03-12-24 kl 15:39 av Syrinx Syrinx er aktiv nå
Gammel
Tjorven sin avatar
Jeg leser fremdeles bøker før jeg legger meg. Hver eneste kveld. Det er ikke alltid det blir så veldig mye, men jeg leser.

Selv kjenner jeg en skepsis til bøker som har terningskast på forsiden, men det burde jeg kanskje spise i meg?
Postet 03-12-24 kl 15:42 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Koselig.

Jeg har faktisk satt av en norsktime i uka i desember og januar til å lese i Vg3-klassen min. De får velge bok sjøl, og det er ikke knytta til vurdering - de eneste kriteriene er skjønnlitteratur og norsk språk (men kan være oversatt). Mobiler og PC-er legges bort, og vi leser i stillhet i 45 minutt. Jeg også. Det er rein meditasjon.
Postet 03-12-24 kl 16:01 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Jeg var og så filmen om Vilma, og tenker at jeg absolutt skal lese de bøkene også.
Postet 03-12-24 kl 16:50 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Så fin luke. Ingenting er som å lese skjønnlitteratur.
Postet 03-12-24 kl 20:13 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Så fin luke! Jeg har gått fra å være en lesehest, til å synes at det er litt vanskelig, og leser nesten ikke skjønnlitteratur lenger annet enn bøker jeg har lest mange, mange ganger før. Det er ikke så bra, så nå øver jeg meg på å huske å gi hodet pensumpauser, og lese noen skjønnlitterære bøker jeg ikke har lest før. Takk for at du minnet meg på det!
Postet 03-12-24 kl 21:31 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Bøkene om Vilma er veldige søte. Jeg har hørt de to første som lydbok på Fabel. Skikkelig feel-good.
Postet 03-12-24 kl 21:35 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Gode råd!
Postet 03-12-24 kl 22:32 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
løve70 sin avatar
Postet 05-12-24 kl 10:22 av løve70 løve70 er ikke aktiv
Gammel
LilleT sin avatar
Fin luke! Jeg leser mye, men sliter med å være kun i boka. Jeg jobber med saken, altså!
Postet 05-12-24 kl 11:20 av LilleT LilleT er ikke aktiv

Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:31.