Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Livet med et ørkenbarn

Februarbildeblogging 1 - Balanse på Ball

En åpen blogg, hvor alle som vil kan lese og kommentere. Handler, stort sett, om det å være forelder til et barn med CDKL5 - en genfeil som gir store utfordringer.

"Sometimes at the end of the day, as you gaze up at the endless sky, you wonder, "What would Paris have been like?" But then you realize that the desert has become your home- and you wouldn't give it up for the world." (Ukjent forfatter)
Rangér dette innlegget

Februarbildeblogging 1 - Balanse på Ball

Postet 02-02-13 kl 11:21 av Inagh
Oppdatert 14-02-13 kl 21:49 av Inagh

Jeg la ned bloggen min, for jeg brukte den ikke. Jeg har i etterkant grublet litt over hva jeg evt ønsker blogge om, dersom jeg skulle ta den opp igjen. Februarbilde-utfordringen ble et fint initiativ, på et vis.

Jeg begynner en dag for seint, men vil likevel fortelle om første februar her.

Første februar markerte ikke bare en ny måned, men var også en dag hvor jeg gjorde nye ting i livet mitt.



Jeg har lenge strevd med nakke- og skulderplager. Muskler og nerver er blitt for korte, noe som fører til smerter, hodepine, kvalme - og jeg eier ikke balanse.

Jeg har nå vært så heldig å bli med på et rehabiliteringsopplegg i regi av Friskvernklinikken i Asker. Under kyndig veiledning, av fantastisk motiverende fysioterapauter, skal jeg de neste 11 ukene få trent meg, og kjørt meg, både fysisk og psykisk. Det går på hele kroppen - ikke bare det fysiske, med vekt på å styrke kjernemusklatur og kondisjon, men også på psyken, med å lære stressmestring og avspenningsteknikker.

Fredager er jeg satt opp på Mensendiek-fysio. Jeg hadde ingen ide om hva dette var, hey, jeg må ennå google for å finne skrivemåten. Men fysioterapauten som har ansvaret for meg fortalte at dette var både Lurt og Smart for min del.

Kort fortalt... Å trene balanse og styrke på en stor ball, når jeg knapt klarer stå oppreist på to bein... Takk himmelen for at jeg har evnen til å le av meg sjøl. Jeg gikk på snørra da jeg rulla forover, jeg gikk på baken da jeg rulla bakover - jeg rulla til alle kanter. De mest avanserte i gruppa satt oppreist på knærne, på toppen av ballen, som en annen Buddah i zen. Jeg klarte knapt løfte en fot opp av gulvet, før jeg deisa i bakken så det sang.

Ja ja. Jeg ler av meg sjøl, gir ikke opp - men skal tilstå jeg ikke er bedre enn at jeg temmelig umiddelstraks etter timen gikk hen og kjøpte en diger ball jeg kan øve på hjemme.

Kan hende klarer jeg løfte en fot opp av gulvet neste fredag?

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Inagh sin avatar
Ja ja, prøver igjen. Etter god hjelp fra Skilpadda, bør det nå i det minste være åpnet for kommentarer.
Postet 02-02-13 kl 21:42 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Ja! Nå virker det!
Postet 02-02-13 kl 21:43 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 02-02-13 kl 21:46 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Sånn balanse på ball-opplegg er kjempevanskelig, all ære til deg! Det blir lettere etter noen ganger, da.
Postet 02-02-13 kl 21:49 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Det høres egentlig ut som noe jeg burde drive med...
Postet 02-02-13 kl 21:51 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Det var kjempegøy, selv om jeg flaksa rundt som ei full kråke.
Postet 02-02-13 kl 21:54 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Hurra! Vi har kommentarkontakt!
Postet 02-02-13 kl 21:58 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
En for opp høres ut som et bra mål. Heia deg!
Postet 02-02-13 kl 22:00 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Åh, dette tror jeg blir bra for deg! Har slitt med noe av det samme, skuldre, nakke og rygg, og ble helt bra av det etter et lignende rehab-opplegg.

Nå trener jeg mensendieck en gang i uka, på Moov i Drammen, gruppetrening. Kanskje noe for deg etter hvert?
Postet 02-02-13 kl 22:50 av Ine Ine er ikke aktiv
Gammel
Filifjonka sin avatar
Ball er kjempebra trening. Jeg brukte det masse etter ryggoperasjonen, og bruker fortsatt både hjemme og på treningssenteret.
Postet 02-02-13 kl 22:51 av Filifjonka Filifjonka er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Ball er gøy og bra når man bare får øvd seg litt.
Postet 02-02-13 kl 23:18 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Takk for tipset, Ine!
Postet 02-02-13 kl 23:21 av Inagh Inagh er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Inagh

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no