Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > gajamor

Ode til hjelpemiddelsentralen

Rangér dette innlegget

Ode til hjelpemiddelsentralen

Postet 04-08-10 kl 13:19 av gajamor
Oppdatert 04-08-10 kl 16:40 av gajamor

Noen få måneder etter at de oppdaget hørselstapet til litjtausa hadde jeg et møte med hjelpemiddelsentralen for å finne ut hva vi trengte. Nå begynner tingene å dukke opp. Det tar en liten stund å få papirene gjennom systemet, men litjtausa fungerer såpass bra at det ikke gjør noe om vi må vente litt. Jeg er utrolig takknemlig for at vi får utstyr som kan hjelpe litjtausa til å klare seg selv.

I dag var vi ute og kjøpte datamaskin. Hjelpemiddelsentralen dekket en viss sum, så vi måtte legge på noen hundrelapper selv også. Men jeg syns det var utrolig bra i seg selv at vi fikk midler, nå som nav driver og strammer igjen pengesekken på IKT-utstyr. Tidligere er det kommet en pakke fra Møller kompetansesenter med dataspill og filmer, så det skal bli stor stas for litjtausa å få prøve seg på sin egen maskin. Hun har testet noen av spillene på den bittelille laptoppen til pappaen, og er blitt riktig flink til å bruke mus og tastatur.

Dette er spillene og filmene vi har fått:
Tegnbrum er en serie med spill hvor man kan lære tegnspråk og tegn til tale. Spillene er enkle og selvforklarende, og litjtausa klarer fint å trykke seg fram selv. Man kan velge om man vil spille med lyd, eller slå av lyden og bruke tegnspråkinstruksjonene.

Fire av bøkene om pulverheksa er blitt filmatiserte med en tegnspråktalende skuespiller. Nydelig spilt, tegnspråket ser nesten ut som en dans. Vi har gitt filmen i gave og vist den til flere hørende barn, og de elsker den! Anbefales på det sterkeste!
Flere bøker om Molly og Tassen er blitt gjort om til enkle dataspill med animasjoner og tegn. Det er jo begrenset hvor lenge disse er populære, men litjtausa syns det er morsomt å trykke på animasjonene.
For å se beskrivelser av disse, eller kjøpe dem (billig!) må du gå inn på denne linken og trykke på videobøker.

Vi har fått et brev om at vi skal få sikkerhetsutstyr (vibrasjonsalarm knyttet til røykvarslerne, blinkende ringeklokke o.l.) og en bærbar teleslynge. Men når det faktisk dukker opp, er ikke godt å vite. Foreløpig hører hun bra nok til å reagere på røykvarsleren, så det har ingen hast. Men det kunne vært kjekt å fått teleslynga før barnehagen starter opp.

Kommentarer totalt 12

Kommentarer

Gammel
Morella sin avatar
Så bra at dere får slike hjelpemidler til henne. Nå føler jeg meg skikkelig dum, men hva er egentlig en teleslynge? Har jo sett oppslag flere plasser om dette, men aldri satt meg inn i hva det egentlig er.
Postet 04-08-10 kl 14:14 av Morella Morella er ikke aktiv
Gammel
Ole Brumm sin avatar
Så bra!
Postet 04-08-10 kl 14:34 av Ole Brumm Ole Brumm er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Kjempebra!
Postet 04-08-10 kl 16:26 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
gajamor sin avatar
En teleslynge sender lyden rett i høreapparatet, slik at du slipper å sortere ut bakgrunnstøyen. Den som har teleslynga må snakke inn i en mikrofon, og den med høreapparat må slå apparatet over på teleslyngefunksjon. Du kan f.eks. få teleslynge på tven, da virker høreapparatene mer som hodetelefoner, og sender kun lyden av filmen. Du vil ikke få med deg noe av det som skjer rundt deg.

Jeg sa det til noen av elevene mine da de spurte, at jeg gjerne skulle hatt høreapparat og teleslynge på dem. Da ville de ikke blitt forstyrret av noe slags småprat i klassen, de ville kun hørt min stemme. De syns ikke det var så veldig fristende
Postet 04-08-10 kl 16:40 av gajamor gajamor er ikke aktiv
Gammel
Morella sin avatar
Takk for at du opplyser meg.

Teleslynge til elever hørtes ikke så dumt ut nei.
Postet 04-08-10 kl 17:11 av Morella Morella er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Så bra at dere får så god hjelp! Høres veldig bra ut.
Postet 04-08-10 kl 19:21 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Wix sin avatar
Teleslynge på lærer og tv er genialt. Har hatt stor nytte av det! Og det er egentlig bare selve ledningen rundt rommet som er teleslynge (en ledning som skal ligge som en slynge rundt rommet), og den er koblet til en mikrofon og en mottaker (feks gjennom telespole på høreapparatet).

Det finnes i det hele tatt mange gode hjelpemidler så man får med seg ting faglig. Etter min erfaring er det verre med det sosiale, det er ikke så enkelt å få til hjelpemidler som fungerer skikkelig da. Hørselshemming er først og fremst et sosialt handikap. Selv hadde jeg en nokså ensom barndom og ungdomstid. Det kom seg siden, men kun etter at jeg selv virkelig forstod hvilke sammenhenger jeg har glede av og hvilke hørselen min legger begrensninger for. Meg i store grupper = meg som detter utenfor og føler meg ensom, og da jeg var yngre skjønte jeg ikke at det var fordi jeg hørte dårlig og trodde at jeg var dum eller noe som aldri klarte å si noe i tide til at det var interessant for de andre. Nå ser jeg sammenhengen og om jeg nå går på fest osv så setter jeg ikke min manglende deltakelse på kontoen for "dum og kjedelig Wix" men heller for "dårlig hørsel". Det kan være noe å tenke på. Datteren din må prøve seg frem og se hvilke situasjoner hun fungerer i, og det kan være lurt å bli kjent med andre barn i samme situasjon.
Postet 04-08-10 kl 20:01 av Wix Wix er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Syntes ikke elevene dine at det var en god idé, nei
(i så fall kunne de jo igrunn vært hjemme sånn som i Australia)

Godt å høre at jenta di får hjelp med lure saker!
Postet 04-08-10 kl 20:26 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Så bra hjelpemidler dukker opp! Merker dere på henne i hverdagen at hun hører dårligere enn søstra?
Postet 04-08-10 kl 21:09 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
gajamor sin avatar
Wix: det er alltid ekstra kjekt å få innspill fra deg som vet hvordan det er å vokse opp med dårlig hørsel. Litjtausa har heldigvis kjempegode venner i nabohusene, og vi bor i et veldig stabilt strøk, slik at vi vet at de samme ungene kommer til å følge henne gjennom hele skoletiden. Jeg gruer meg til jentetiskinga og intrigemakeriet begynner, da blir hun nok mer utenfor. Men vi har veldig god hjelp i barnehagen, og skal nok gjøre det vi kan for å få henne inn i "gjengen". Nå på tirsdag kommer vi f.eks. til å arrangere bursdagsselskap for alle ungene fra samme årstrinnet fra barnehagen. Det er de samme ungene hun kommer til å gå på skolen med. Jeg håper inderlig det blir finvær så de kan være ute, og at ikke alle foreldrene stikker av. :20 fireåringer i samme hus:

Hun har allerede en veldig god venninne i nabobyen, som er så heldig at hun har høreapparat på BEGGE ørene. Litjtausa er sååå misunnelig.

Tinkadott: Tja, hva skal jeg si.... lille skatt skal få dren i slutten av august...
Neida, lille skatt hører veldig bra på det ene øret, og det merkes både på språk og humør. Men hun har sine egne ting å stri med. De er dessuten så totalt forskjellige personligheter at det ikke er mulig å sammenligne dem engang. Alt fra øreflippen til lilletåa er forskjellig. Litjtausa hører ikke, lille skatt hører ikke etter. Sånn sett er de ganske like.
Postet 04-08-10 kl 23:28 av gajamor gajamor er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
gajamor: den tråden har jeg ikke sett. Håper de finner det fort ut om det er noe, og krysser selvf fingrene for at det IKKE er noe i det hele tatt. at hun bare er en roligere type.
Postet 05-08-10 kl 00:26 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
gajamor sin avatar
Takk!
Postet 05-08-10 kl 00:31 av gajamor gajamor er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av gajamor

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no