Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Coras lille hjørne

Skille jobb og fritid

Rangér dette innlegget

Skille jobb og fritid

Postet 30-04-10 kl 22:06 av cora

Faren min jobbet tidligere som rektor på en videregående skole, og han var alltid den første som kom (sånn rundt seks om morgenen) og var den siste som gikk om ettermiddagen/kvelden. Han pleide å komme hjem for å spise middag, så var det møte etter møte på kveldstid. Jobben var livet hans!

På mange måter føler jeg det samme om min jobb. Før var jeg flinkere til å skille jobb og fritid, men nå sitter jeg stadig oftere om kveldene og retter prøver eller forbereder meg. Og jeg liker det! Jeg føler meg nyttig. Nå er det nesten sånn at jeg ikke vet hva jeg kan finne på hvis jeg ikke har noe retting. Ja, bortsett fra trening, da. Noe sosialt liv har jeg ikke hatt på mange år. Er jeg i ferd med å gå i fella? Ender jeg opp som utbrent om få år? Hva er faresignalene?

Prøver å gjøre noe annet enn fag i kveld. Det er jo freddan!

Kommentarer totalt 4

Kommentarer

Gammel
DM sin avatar
Ja, du er i ferd med å gå i fella. Lag en liste over ting du liker å gjøre, og så setter du av tid til det. Lag avtaler med deg selv og andre gjøremål. Torsdag kveld fra åtte til ni skal jeg tegne. Onsdagskveld skal jeg ringe Nina og Frank, Tirsdagskveld skal jeg gå en tur, Mandag kveld skal jeg male kommoden på loftet.
Postet 30-04-10 kl 22:08 av DM DM er ikke aktiv
Gammel
Kirsebær sin avatar
Jeg ønsker ikke å ha noe klart skille mellom arbeidsliv og privatliv. Jeg har ett liv. Det jeg gjør skal jeg like. Uavhengig av om man vil plassere det i jobbtimene eller fritidstimene.

Så hvis du har retting som hobby, er ikke det så annerledes enn de som har scrapping som hobby, liksom. Når det ikke er gøy mer, finner du på noe annet.

Hvis det ikke er slik du ser på det er nok DMs plan ganske god.
Postet 01-05-10 kl 11:18 av Kirsebær Kirsebær er ikke aktiv
Gammel
Kaprifol sin avatar
Jeg tror at du går i fella hvis du nedprioriterer mannen din og vennene dine i for stor grad. Å nedprioritere andre hobbyer gjør jo ingenting, så lenge du koser deg med jobben din og liker å bruke tiden din på den.

For min del har jobben i perioder vært veldig oppslukende. Men den kan ikke være det hele tiden. Jeg må ha kontakt med en del mennesker rundt meg, inklusiv mann (som jeg ikke har nå da, men...), familie og venner. Rett og slett friminutt når jeg ønsker meg dette. Hvis jeg havner i en situasjon der jeg over lang tid ikke har nok tid til dette, så sliter jeg veldig. En balansegang mellom interessant, engasjerende jobb og morsomt privatliv er nødvendig for meg.
Postet 01-05-10 kl 17:15 av Kaprifol Kaprifol er ikke aktiv
Gammel
cora sin avatar
Det er som regel etter leggetid at jeg driver på med jobbrelaterte ting, men det kan ta litt overhånd. Mannen og jeg sitter i hver vår etasje foran hver vår pc. Ikke bra.

Er litt redd for å plutselig gå på en smell. Var på nippet her i vinter, da alt gikk i ett med familieaktiviteter og jobb. Jeg klarer kanskje ikke å skille nok mellom jobb og fritid, men det hjelper jo ikke å være neddynget med arbeid, heller.

Det er nok lurt å planlegge litt mer bevisst hva man vil bruke tida si på.
Postet 01-05-10 kl 18:23 av cora cora er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av cora

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no