Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > bina

På bærtur

Rangér dette innlegget

På bærtur

Postet 10-09-07 kl 11:57 av bina

Hvorfor plukker ikke folk bær lenger?

Jeg begynner kanskje å bli gammel. Jeg husker jo så godt den tiden da folk gikk mann av huse hver eneste helg i bærsesongen for å fylle fryseren til vinteren.

Min mor og bestemor forteller at de vokste opp med at bærplukkinga var matauk. "Alle" plukket bær. Både blåbær, tyttebær og multer. Det var vinterforsyning av pålegg.

Men for hvert år som går ser det ut til at bærplukkerne blir færre. Kanskje de har avgått ved døden? Det ser i hvertfall ut som om gjennomsnittsalderen blir stadig høyere.

Neida, vi trenger ikke plukke bær. Vi får jo kjøpt syltetøyet i butikken. Vi får også kjøpt ferdig plukket bær, hvis vi ønsker det. Ikke er det dyrt heller.

Men jeg syns det er hyggelig. Noen timer i skogen med bærspann og småprat. Men det er nesten litt vemodig også. Der står bæra og lyser i mot oss, full av vitaminer, fersk og helt naturlig. Og mesteparten av det råtner uten at noen har sett seg bryet verd med å bøye ryggen sin og plukke dem.

Det ER da ikke mye som er bedre til steika på søndag enn nyrørt tyttebær?

Kommentarer totalt 4

Kommentarer

Gammel
Mandarin sin avatar
Jeg tror det blir "inn" igjen jeg. Det er i hvertfall lov å håpe.
:-)
Postet 10-09-07 kl 21:18 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
DM sin avatar
Eller nyrørte blåbær og pannekaker.
Jeg synes det er koselig å plukke bær, og har hatt med poden på bærplukking endel. :gammel kjerring:
Postet 10-09-07 kl 22:03 av DM DM er ikke aktiv
Gammel
Senna sin avatar
Har vært p blåbærtur i år vi. Ikke det at vi fant noe særlig, men det ble da nok til litt dessert og pai.
Postet 11-09-07 kl 18:41 av Senna Senna er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Pappa plukker.
Postet 13-09-08 kl 09:24 av Nessie Nessie er ikke aktiv
 

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no