Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste sjokoladekake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-08, 17:46   #1
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Din beste sjokoladekake?

Jeg har to konfirmasjoner om et par uker jeg skal bake til og jeg tenkte jeg skulle bake b.la ei god sjokoladekake. De andre kakene jeg skal bake har jeg klart i hodet men hva sjokoldekake angår så klarer jeg ikke å bestemme meg.

Hva er din beste oppskrift?




Er ikke i bakehumør for tiden

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 17:52   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Denne er helt utrolig god. Veldig saftig, og nesten best en-to dager etter at den er bakt. Mange voksne som ellers ikke spiser sjokoladekake elsker denne.


Texas sjokoladekake

400 g margarin
4,5 dl vann
8 ss kakaopulver
9 dl sukker
2,5-3 dl rømme
4 egg
9 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts natron


1. Kok opp margarin, vann, kakao og sukker.
2. Avkjøl blandinga. (Spar evt noe av vannet og ha i etterpå så går det fortere)
3. Ha rømmen i blandinga når den er avkjølt nok til at rømmen ikke skiller seg.
4. Ha i eggene, ett av gangen.
5. Ha i hvetemel, salt og natron

Ha i stor langpanne.
Stek på 180 grader, ca 30 minutter.


Glasur
100 g smeltet margarin
6 ss melk
4 ss kakaopulver
1 ts vaniljesukker
350 g flormelis

Ha glasuren på lunken, mens kaka er varm.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 17:56   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Har en oppskrift ganske lik Stompa sin, og sjokoladekake med rømme er virkelig helt nydelig. Anbefales.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 17:59   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Denne prøvde jeg en gang, og alle syntes den var nydelig!

Arne Brimis sjokoladekake




Her har du mesterkokken Arne Brimi sin fantastiske oppskrift på mørk, mektig og klissete sjokoladekake. Kaken inneholder mye sjokolade, smør og egg og skal være nesten rå i midten. Arne Brimi serverer sjokoladekaken sammen med krydderkokte aprikoser (se oppskrift under tips), men sjokoladekaken er vel så nydelig sammen med vanlig, pisket krem eller iskrem.

Ingredienser:

250 g kokesjokolade
250 g smør
5 egg
5 eggeplommer
150 g sukker
50 g hvetemel
Fremgangsmåte:

Smelt smør i en middels stor og tykkbunnet kjele. Tilsett kokesjokoladen oppdelt i biter og la sjokoladen smelte i det varme smøret. Ta kjelen av platen og avkjøl blandigen noe. Visp lett sammen hele egg, eggeplommer og sukker med en stålvisp (det er ikke nødvendig å piske eggedosis). Visp dette inn i sjokoladeblandingen. Bland i hvetemelet til slutt.

Hell deigen i en smurt brødform (1,5 liter) som har bakepapir i bunnen. Stek kaken på rist på nederste rille i ovnen ved 200°C i 20 min (kaken skal fortsatt virke ugjennomstekt). Mye egg gjør at kaken hever seg nokså mye under steking, men den vil falle litt sammen igjen under avkjøling.

Ta kaken ut av ovnen og avkjøl i romtemperatur til den er lunken. Ha kaken så i kjøleskapet og la den stå i formen til dagen etter (dette gjør at kaken stivner til i konsistensen). Løsne kaken fra formen med en skarp kniv og hvelv den ut av formen. Fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.

Kaken kan serveres lun eller kald, enten med pisket krem eller iskrem, og kanskje med krydderkokte aprikoser som tilbehør (se tips).

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 18:20   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Denne er min sjokoladekakefavoritt. Serveres med krem eller is og kanskje en bærsaus.

Barmens sjokoladekake

100 g smør
100 g sjokolade
50 g mel
150 g sukker
3 egg
Smør og sjokolade smeltes i en kasserolle.
Så blander du mel, sukker og egg. Du skal ikke vispe dette så luftig, konistensen skal være mer som en seig, tjukk saus.
Når smøret og sjokoladen er smeltet, rører du det inn i deigen.
Vil du gjøre kaken ekstra god, kan du rive litt appelsin skall i. Og kanskje også slenge oppi en skvett konjakk... Da får kaken litt ektra herlig og fyldig smak.
Steking

Så er gjenstår kanskje det vanskeligste, nemlig selve stekingen. Stekingen er helt avgjørende for resultatet, kaken skal være hard utenpå og på toppen, og bløt, nesten rå, inni.
-Jeg anbefaler å steke kaken i litt dype suppeskåler, sier Barmen. Smør bollene først med litt smør og litt mel, da er det lettere å få løsnet kaken.
Inn i ovnen på 150 grader i ca 20-30 minutter.
-Her gjelder det å følge litt med. Kaken skal steke så lite som mulig for det beste resultatet, sier Lars.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 19:16   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Dropp sjokoladekake og lag brownies istedet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 19:54   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Min er en slags brownie da.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 20:06   #8
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Min finner du i denne tråden: http://www.foreldreportalen.no/forum...=sjokoladekake

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 20:12   #9
jannski
Utålmoooodig
 
jannski sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 203
jannski er litt kul
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Sting sjokoladekake (Fra Sting i Stavanger) har en helt himmelsk sjokoladekrem! Litt omstendelig, men guuuuuud så god!

125 gr margarin
1 dl vann
3 ss kakao
1 ts vaniljesukker

-smelt margarinen, ta gryta av plata og tilsett vann,kakao og vaniljesukker
-Ha dette så i en bolle og tilsett 4 eggeplommer, et om gangen med mikser
Så tilsettes :
250 gr sukker
150 gr hvetemel
3 ts bakepulver
Stivpisk de 4 eggehvitene og rør forsiktig inn!

Stekes i ca 45 min, nederst i ovnen på 75 grader i 24-26 form.


Glasur:
2 egg
1 dl kremfløte
135 gr sukker
1/2 plate kokesjokolade
- dette gis et oppkok og tas av platen
Så tilsettes 125 gr meierismør og 1 ts vaniljesukker
- glasuren settes kald i minst to timer og piskes så opp til den blir "lys"

__________________
jannski pannski
snuppa 06
gompen 09
jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 12:17   #10
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Her er min favoritt. Har laget den mange ganger, og får alltid utrolig god tilbakemelding.

FYLDIG SJOKOLADEKAKE:

Ingredienser:
250 g smør
250 g mørk sjokolade, i biter
2 ss pulverkaffe
300 g mel
drøyt 1 ts bakepulver
60 g kakao
½ ts natron
550 g sukker
4 egg
2 ss olje
1 ¼ kjernemelk

Glasur:
250 g god, mørk kokesjokolade
1 ¼ dl kremfløte
160 g sukker

  • Forvarm ovnen til 160 grader. Smør en dyp, rund kakeform (22cm) med smeltet smør eller olje. Kle bunn og sider med bakepapir, la det gå ca 2 cm opp over kanten
  • Rør sjokolade, smør og kaffe i en kjele med knapt 2 cm varmt vann over svak varme til smør og sjokolade er smeltet og blandingen er glatt. Ta kjelen av varmen
  • Sikt mel, kakao og natron i en stor bolle. Rør i sukker og lag en grop. Rør sammen egg, olje og kjernemelk, hell det i bollen og rør langsomt inn melblandingen, deretter den smeltede sjokoladen. Blant godt
  • Ha deigen i formen og stek i 1 t 40 min. prøv med en metallpinne… La avkjøles i formen.

Glasur:
Bland alle ingrediensene i en kjele over svak varme til sjokolade og sukker er smeltet. La det få et oppkok, skru ned og la det småkoke i 4-5 min. Ta kjelen av varmen og la det avkjøles. Legg kaken på en rist og hell glasuren over.

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 12:45   #11
Maiken38
Optimist
 
Maiken38 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 346
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Jeg har to oppskrifter som er mine favoritter.

1 Barnas Beste (denne er knall god og kan fryses)
150 g smeltet margarin, litt avkjølt
71/2 dl kefir melk
6 dl sukker
1 ss natron
10 ss Nesquik-pulver
10 dl hvetemel
Alt blandes godt og helles over i kledd storform. Stekes ved 200 grader i 25-30 min. Avkjøles
Glasur
300 g melis
100 g smeltet margarin
8 ss Nesquik-pulver
Litt sterk kaffe
3 ts vaniljesukker
Bland sammen og pisk godt. Hvis glasuren blir tynn, ha i mer melis.

2. Sjokoladerull med frukt 250 grader i 5-8 min
3 egg
135 g sukker
50 g kakao
75g hvetemel
½ ts bakepulver
3 dl fløte
3 ss sukker
Fersken og kiwi
Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt alt det tørre og bland det forsiktig inn. Kle en langpanne med bakepapir og smør det godt. Hell i røren og stek den ved 250 grader i 5-8 min.
Ha litt sukker på et bakepapir og hvelv den stekte kaken oppå. La den ligge til den blir kald. Når kaken er kald kan papiret som den ble stekt på, fjernest forsiktig.
Pisk kremfløten stiv, og smør et tynt lag på hele ruladen. Legg på frukten skåret i små biter. Rull den sammen og legg sen kaldt til servering.
Eks. Pynt kaken ved å legge en papirstrimmel på toppe av kaken og dryss melis over. Ta bort papirstrimmelen og pynt med frukt

__________________
Maiken38 mamma til ei litta prinsesse på 7år
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 20:58   #12
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Denne er helt utrolig god. Veldig saftig, og nesten best en-to dager etter at den er bakt. Mange voksne som ellers ikke spiser sjokoladekake elsker denne.


Texas sjokoladekake

400 g margarin
4,5 dl vann
8 ss kakaopulver
9 dl sukker
2,5-3 dl rømme
4 egg
9 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts natron


1. Kok opp margarin, vann, kakao og sukker.
2. Avkjøl blandinga. (Spar evt noe av vannet og ha i etterpå så går det fortere)
3. Ha rømmen i blandinga når den er avkjølt nok til at rømmen ikke skiller seg.
4. Ha i eggene, ett av gangen.
5. Ha i hvetemel, salt og natron

Ha i stor langpanne.
Stek på 180 grader, ca 30 minutter.


Glasur
100 g smeltet margarin
6 ss melk
4 ss kakaopulver
1 ts vaniljesukker
350 g flormelis

Ha glasuren på lunken, mens kaka er varm.

Hvor varm skal kaka egentlig være da jeg har på glasueren?

Innser at jeg begynte bakingen altfor sent på kvelden, klokka er nå 22:37, kaka er nettopp ute av ovnen, og jeg vil egentlig helst legge meg. Men noen må jo passe kaka mens den tempererer seg.

__________________
05 07


Sist redigert av Beckett : 18-05-08 kl 22:38.
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no