Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-07, 11:16   #21
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Jeg hadde kastet de, men av respekt for mannens ønske så hadde jeg latt han fått viljen sin og stablet de i kjelleren.

Hilsen hun som har 1000 lp'er i kleskaper i kjelleren.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:21   #22
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Selv om jeg er en få-det-ut-person så ville jeg ikke (og har heller ikke) solgt/kastet CDer. Er ikke tilhenger av å selge/kaste originalen.

Vi har kvittet oss med alle plastcover på DVDer og CDer står for tur og plassert dem i disse som tar 48 CD/DVD.

http://www.binders.no/web/ePortal/ct...c=simplesearch

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:22   #23
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

I utgangspuntket er jeg enig med Glitterchick og de andre som ikke kunne tenke seg å kvitte seg med platene sine. Og jeg kjøper fortsatt både CDer og vinylplater.

Likevel er jeg i tvil om hva jeg skal gjøre med dette. Jeg vil helst beholde platene, og vi har en del både på vinyl og CD. Men jeg spiller aldri en CD lenger: de jeg kjøper blir umiddelbart lagt på harddisk. Jeg tar digitale kopier, med backup, i full kvalitet som gjør at jeg kan gjenskape CDen eksakt. De blir avspilt fra iTunes eller iPod. Vinyl blir ikke mye spilt heller (men vi skal ommøblere, og da skal platespilleren få en plassering som er mer egnet til hyppig bruk). Det meste av musikken jeg har kjøpt i det siste er kun i mp3-format fra eMusic, så platesamlingen er klart på vikende front. Jeg syns ikke CD-plater ser veldig fine ut når de fyller veggen (i motsetning til bøker, tegneserier og LP-plater). De tar veldig mye plass, og samler stort sett støv. Dette taler jo for å kvitte seg med dem.

Men det fins flere argumenter for å beholde platene også: Jeg har sannsynligivs ikke mage til å selge CDene mine og bare beholde kopiene. Det er litt uklart om det faktsik er forbudt å gjøre det, men min magefølelse er uansett at det er moralsk tvilsomt. (Dette betyr absolutt ikke at jeg nødvendigvis har alltid har sterk motvilje mot å bryte loven om opphavsrett.)

Rent praktisk: Jeg skulle nylig sitere Lou Reed her på forumet, og prøvde først google for å finne teksten jeg trengte. Teksten jeg fant på nettet var feil. Men CD-heftet hadde hele teksten. (Det var også et fint bilde på forsiden, og en liste over hvem som spilte hva og navnet til andre som hadde vært med på å lage platen.) Skikkelig informasjon og bilder til plateutgivelser fins ikke på nettet. Hverken iTunes, Rate Your Music, CDDB, Musicbrainz, Wikipedia, Amazon eller de store plateselskapene har dette. Informasjonen er mangelfull og feil, og bildekvaliteten på omslagsbilder er alt for dårlig.

Noen har et følelsemessig og nostalgisk forhold til fysiske plater, andre ikke. Noen bryr seg om at bilder og informasjon til platene er tilgjengelig og av god kvalitet, andre ikke. Noen ignorerer top 40 og prøver å kjøpe musikk som fortsatt er verdt å høre på om 2 måneder (eller 20 år), andre ikke. Jeg antar at jeg er i mindretall og at de fleste er i "ikke"-gruppene, og de som er det kan jo trygt kvitte seg med CDene sine.

Jeg er nok redd for at jeg kommer til å pakke vekk de fleste av CDene mine etter hvert også. Men å kvitte seg helt med dem sitter nok langt inne.

Vinylsalget er visst på vei opp .

Ben "Will probably have to buy the White Album again at some point" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:24   #24
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Selge originalene!? Jeg har et nært forhold til cd´ne mine, og til musikken. *mimre-mimre* Kan ikke forklare det nærmere, det skriker i hjertet bare av å tenke på det. Så jeg støtter mannen din fullt ut.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:38   #25
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

I

Vinylsalget er visst på vei opp .

Kanskje jeg har en formue på soverommet mitt?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:47   #26
miamo
ai ai boff
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Asker
Innlegg: 80
miamo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Desverre, jeg ville aldri i verden kvittet meg med CDene. Men det er fordi jeg er en skikkelig musikknerd og får åndenød hvis jeg ikke har cover og slikt tilgjengelig. Jeg må ha det fysiske produktet enten på CD eller vinyl.

Kjekt å ha alt digitalt altså - men cd'ene får bli i stua! Mange av dem er jo små kunstverk i seg selv.

(Kaste King of Sweet og Mai Pen Rai?! Aldri!)
m.

__________________
mamma * november 2005
miamo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:47   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Jeg ville ikke solgt dem. Primært fordi mp3 er en dårlig erstatning kvalitetsmessig (jada, vi bruker bare det på det fancy-smænsy anlegget vårt vi også). Om noen år kommer det helt sikkert bedre alternativer, og da må dere kjøpe alt på nytt fordi dere synes kvaliteten er altfor dårlig. :spåkone:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:54   #28
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Du har akkurat motsatt problem av meg. Jeg holder på å kjøpe igjen 300 cdr. Vi har planer om å digitalisere vår musikk, siden vi mistet alt. Veldig kjedelig og har ikke lyst til at det skal skje igjen. Tror uansett ikke at jeg hadde kastet cdne mine. Det er samleobjekt for meg på lik linje som mine gamle lp'r og bøkene mine.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:59   #29
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Kaste CD'ene? Det høres jo helt horribelt ut. Hos oss er CD'er og bøker samleobjekter og de får samle støv så mye de vil. Du må jo ta vare på alle innecoverne da, der står jo alt om musikerne og gjerne masse annet kult om banda og sånt. Du burde jo også sjekke om du har noen samleobjekter der. Guri meg for en skummel idè å kaste alle cd'ene. Tenk om du angrer!

Jeg må bare signere Kasia og Glitter! Kvitte seg med cd'ene????
Nå må vel jeg og mannen betegnes som samlere, og spesielt interesserte men likevel ... Jeg har fremdeles en melkekasse med vinyl og den gamle Nad platespilleren min stående i boden. Har bla. all U2 både på vinyl og cd. Cd'er og bøker er samme greia for meg. De må finnes i et hjem, og skal selvfølgelig vises (selv om jeg hater å tørke støv).

Mannen din har min fulle støtte!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:04   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

I boden? Vi har selvsagt spilleren fremme, sammen med noen tusen singler.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:10   #31
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

I boden? Vi har selvsagt spilleren fremme, sammen med noen tusen singler.

Mannen blir hysterisk hver gang jeg "truer" med å hente det fram, og ingenting er mindre sjarmerende enn hysteriske menn.
(At han har noen monstre av noen høytalere stående midt i stua er visst ikke et diskusjonstema ...)

Jeg synes at det er bøker, plater/cd'er etc. som sier noe om de som bor i huset/leiligheten, og jeg ville ikke trives i et sterilt hjem hvor alt var fjernet for å skape orden.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:13   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Mannen blir hysterisk hver gang jeg "truer" med å hente det fram, og ingenting er mindre sjarmerende enn hysteriske menn.
(At han har noen monstre av noen høytalere stående midt i stua er visst ikke et diskusjonstema ...)

Da får du fortelle han at min mann har hele to technics platespillere stående i stua. Og mikser. Og monsterhøytalere. Hyllemeterne med vinyl og CDer er både hans og mine.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:13   #33
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.


Jeg synes at det er bøker, plater/cd'er etc. som sier noe om de som bor i huset/leiligheten, og jeg ville ikke trives i et sterilt hjem hvor alt var fjernet for å skape orden.

Veldig enig med deg i dette. Men er dog glad for at mannen har lydisolert musikkrom, hvis ikke hadde det ikke vært plass til noe annet enn musikkutstyr i stua vår. Nå spiller han mye selv også da, så det er ikke bare et stereoanlegg det er snakk om. Men stua er rekreasjonsområde for hele familien, og vi har alltid fremme de tingene vi holder på med. Så rydder og banner jeg en gang i uka sånn circa.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:16   #34
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Etter at jeg har mistet all musikken jeg hadde på pc-en x antall ganger, og det inklusive backup (går alt til h*** så går alt til h***) så hadde jeg aldri i livet kvittet meg med det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 12:17   #35
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Rydder? Hvem er det?
Her flyter det i bøker, blader, spill, dvd'er, lydbøker, cd'er ++++
Tar et skippertak dagen før vaskehjelpen kommer, og så flyter det igjen!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 14:22   #36
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Mannen hadde flere tusen CDer - de ligger nå trygt forvart på en 3-4 eksterne harddisker (man kan ikke ha for mange sikkerhetskopier....) Så er alle CDene registrert i et dertil egnet program som henter inn cover og opplysninger fra nettet (og man kan selvfølgelig legge inn ekstras selv også). Og gjett... hele CD samlinga er solgt!!!!

Det ble gjort for 2 år siden, og jeg tror ingen har savnet den ennå... (jeg bare nevner at vi hadde 20 kasser med CDer da vi flytta, og det hadde IKKE vært snakk om å fylle opp boden med det.)

Selv ekstreme samlere kan leve uten CDene sine!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 14:50   #37
Carina84
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 40
Carina84 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg hadde nok solgt de, eller blitt kvitt de på noen måte. Og skulle dere på ha tak i en CD eller en sang som er borte, finnes jo alt på internett

Som jeg skulle ha sagt det selv.

Carina84 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 14:51   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg ville ikke solgt dem. Primært fordi mp3 er en dårlig erstatning kvalitetsmessig (jada, vi bruker bare det på det fancy-smænsy anlegget vårt vi også).

Vi har all musikken lagret i like god kvalitet som CD-ene er, altså, selv om vi nesten utelukkende spiller den gjennom iTunes. Man trenger ikke velge formater som gir kvalitetstap, selv om man ripper platene til harddisk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 14:54   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi har all musikken lagret i like god kvalitet som CD-ene er, altså, selv om vi nesten utelukkende spiller den gjennom iTunes. Man trenger ikke velge formater som gir kvalitetstap, selv om man ripper platene til harddisk.

Jøss. Da må de da være utrolig store filer? Vi ripper en gjennomsnittlig sang til 5-6 MB, og det er jo ikke even close. Jeg er ikke så lydnerdete, men jeg har mange venner som er det, og de gremmer seg over at vi setter på iTunes i stedet for vinylen når det er fest. Jada, som om ikke vinyl, promille, øl og betongbord er en strålende idé.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 16:24   #40
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal jeg kaste/selge CD-ene mine?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jøss. Da må de da være utrolig store filer? Vi ripper en gjennomsnittlig sang til 5-6 MB, og det er jo ikke even close. Jeg er ikke så lydnerdete, men jeg har mange venner som er det, og de gremmer seg over at vi setter på iTunes i stedet for vinylen når det er fest. Jada, som om ikke vinyl, promille, øl og betongbord er en strålende idé.

Lydnerder har stort sett mangelfulle kunnskaper om akustikk, elektronikk, fouriertransformasjoner og dobbeltblind testing. Hvis de tror CD eller vinyl gir bedre lyd på en fest enn gode mp3-filer, trenger nok å lære mer om de fleste av de emnene. (Det er klart vinyl er kulere, men som du er inne på: De gamle platene er ikke glade i øl.) Under gode lytteforhold vil man sikket fortsatt høre forskjell på mp3-filer og CD-audio, men forskjellen blir stadig mindre. De som sammenlignet mp3 med CD for 7 år siden, og tror det de hørte da fortsatt er like relevant kan man ignorere.

Harddiskplass og blanke DVD-plater er billig. Jeg ripper CDer til mp3 og FLAC. FLAC komprimerer ca. 50%, så en CD tar 200-350 Mb, mens i mp3 tar den 60-70Mb (stemmer godt med ditt tall). I FLAC er det altså plass til 10-15 CDer på en DVD (de koster ca kr 3,50 i topp kvalitet) og på en harddisk til under 1000 kroner er det plass til 1500 CDer. (For mp3 blir jo disse tallene 60 og 7000, altså omtrent ubegrensede mengder).

Jeg spiller bare mp3-filene. FLAC-filene er der ikke for å spille, men for at rippe-jobben skal være gjort en gang for alle. Begrensningen i mp3 er ikke lydkvaliteten ved avspilling slik mange later til å tro. Den er stort sett grei. Problemet er holdbarheten. Når du om 5 eller 10 år vil bruke et annet format (jeg lover at du vil), så kan ikke mp3 konverteres uten at det går kraftig ut over lydkvaliteten. FLAC inneholder derimot nøyaktig det samme som den originale CDen, så de kan konverteres til hva som helst uten ekstra tap. Og det er (og vil være) enkelt, raskt og greit å gjøre det.

Man kan laste ned musikk i FLAC fra Internett også, og lydkvaliteten er da altså like god som CD, så idéen om at ulovlig nedlasting går ut over kvaliteten er heller ikke særlig relevant lenger (har jeg hørt).

Samtidig er det er klart at de som går rundt og innbiller seg at det er forskjell på lyden gjennom forskjellige høyttaler- og signalkabler ikke vil høre på når jeg mener at mp3 og annen psykoakustisk lydkomprimering med kvalitetstap vanigvis er godt nok. (Jeg tror også at komprimering med tap snart vil være helt transparent, altså umulig å skille med dobeltblind testing). Men jeg tror jo ikke en gang på at dyre forsterkere låter bedre enn billige da.

Ben "audio heretic" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no