Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-08, 22:39   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

What?
Som den uærlige sjelen jeg tydeligvis er, så tok jeg med min elskelige lille laptop på besøk til venninne. Denne venninnen lever i førkrigstiden enda, og har ikke internett.
HAHA tenkte jeg - med så mange naboer, må det siiiikkert være noen som har usikret trådløst nett. Det var det, opptil flere, men ikke tusan om jeg kom inn. Hva var årsaken til det? Noen som har en teori?

  Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:41   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Vi har også opplevd det (ikke her hjemme altså, vi har eget nett ). Mannen sier det kan finnes andre måter å sikre nettet "lenger inne" på. Eller noe slikt.
Alternativet er at signalet er så svakt at du ikke greier koble deg på.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:43   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Det var full pott på signal, så det var ikke det.
Hm - sikre seg på annet vis ja - hvordan da?

  Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:46   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Vårt nett fremstår som usikret, men er det ikke. Vi har sikret nettet på annen måte, så det er slett ikke alle nettverk man kan koble til, selv om det står at de er usikret.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:48   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Hvordan gjør man det da? Altså sikrer seg "lenger inn"?
Det kunne jo vært noe man burde gjort sikkert

  Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:48   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hm - sikre seg på annet vis ja - hvordan da?

Vi legger inn mac-adressen (unik ID for trådløskortet i datamaskinen din) i routeren vår, for de maskinene vi vil gi tilgang til vårt trådløsnett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:52   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Skolen der jeg jobber har også tilsynelatende usikra nett - men man kommer likevel ikke inn uten brukernavn og passord. Det går heller ikke an å logge flere på samtidig med samme brukernavn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:56   #8
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi legger inn mac-adressen (unik ID for trådløskortet i datamaskinen din) i routeren vår, for de maskinene vi vil gi tilgang til vårt trådløsnett.

MAC-lås vises ikke som sikret nett når man søker. WEP-kryptering vil nok vises som sikret på oversikten.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 22:58   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Har googlet litt, og har en plan

  Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 23:00   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

MAC-lås vises ikke som sikret nett når man søker. WEP-kryptering vil nok vises som sikret på oversikten.

Nettopp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 11:20   #11
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Usikre nett er ikke ufarlige..

Hvis du bruker en annens oppkobling, sjekk da ihvertfall DNS-server og bruk kun en du stoler på. En DNS server er en maskin som oversetter domenenavn (f.eks. activation1.bankid.no) til et IP-adresse (f.eks. 91.102.24.135).
Datamaskinen 'activation1.bankid.no' brukes for å sjekke om du kan logge inn til bankens nettbank, så det er ikke kult hvis opplysningene du sender kommer fram til en annen datamaskin - såklart...

All trafikk går over andre folk sitt utstyr, så de ser akkurat hva du sender til servere der ute og hva du får tilbake til deg.

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 01:45   #12
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av Pong, her.

All trafikk går over andre folk sitt utstyr, så de ser akkurat hva du sender til servere der ute og hva du får tilbake til deg.

Nemlig! Det hender jeg låner en ukjent nabo eller to sitt trådløse nettverk, men da kun til uskyldig surfing. Jeg regner med at siden han/hun er så amatør at de lar nettet være helt usikret har de sikkert ikke noe antivirus heller slik at maskinen er full av trojanere, keyloggere og annet snaskens som kan fange opp det meste jeg gjør.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 08:26   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Vel - mitt nett er ikke usikret lenger.

Og en annen ting - har alltid hatt antivirus, minst to anti-spayware OG brannmur

  Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 21:42   #14
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Er det noen andre som ikke har antivirus og anti-spyware? Jeg har en brannmur (i routeren), men ellers har jeg ikke brukt noe på lenge.

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 22:12   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Kan hende nettverket ikke er satt til "delt". Da får du ikke koblet opp. Dette er et alternativ om nettverket er wep-kryptert om jeg ikke husker helt feil.

Har du Vista forresten? Om så, så kan du ikke logge deg direkte på nettverket selv om du får det opp ved søk. Du må legge inn en port først, og sette nøkkelen der osv.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 00:23   #16
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi legger inn mac-adressen (unik ID for trådløskortet i datamaskinen din) i routeren vår, for de maskinene vi vil gi tilgang til vårt trådløsnett.

Slik har vi også gjort det.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 07:33   #17
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av Pong, her.

Er det noen andre som ikke har antivirus og anti-spyware? Jeg har en brannmur (i routeren), men ellers har jeg ikke brukt noe på lenge.

En brannmur vil ikke hjelpe deg hvis du laster ned noe rask som inneholder spyware, adware eller trojanere. Så et AV og spywareblaster eller spybot search and destroy er ting som er greit å ha på maskinen.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 09:03   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Sitat:

All trafikk går over andre folk sitt utstyr, så de ser akkurat hva du sender til servere der ute og hva du får tilbake til deg.

Er du sikker på at dette stemmer? En kompis av meg som jobber med dataprogrammering og nettverking sjekket akkurat det da vi lånte nettverket hans en gang, men han klarte ikke å finne hvor vi var.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 21:36   #19
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Jeg skjønner heller ikke at dette kan stemme. Dvs jeg regner med at det finnes måter å overvåke trafikk på egen router som det måtte ha blitt i dette fallet, men dette er ikke noe folk flest har det jeg er kjent med.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 12:20   #20
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Usikret trådløst nett - men ikke tilgang?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Er du sikker på at dette stemmer? En kompis av meg som jobber med dataprogrammering og nettverking sjekket akkurat det da vi lånte nettverket hans en gang, men han klarte ikke å finne hvor vi var.

http://sectools.org/sniffers.html

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no