Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-15, 20:02   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Det er mulig jeg ENDELIG har funnet noe som motiverer Storebror til å smake på mat!!
Han snakket om at han ønsker seg Wii U, og lurte på hvordan han skulle tjene penger til det. Så jeg bare slengte ut at han kunne smake på x antall mat, også når han var gjennom alt det, så skulle han få wii u.
Han var helt med på ideen, og for å sjekke han så ga jeg han en bit av svinefileeten jeg satt og spiste, og han puttet den i munnen, så først veldig skeptisk ut, før han lyste opp og sa "Men det var jo godt!" Det endte med at han spiste en ganske god bit.

Men nå må det tenkes, og jeg må finne ting som 1) Det er praktisk at han spiser, 2) Noe som har ganske "trygg" smak og konsistens. Men jeg har levd så lenge i "spiser bare pasta, pølse, pizza og hamburger" at jeg står helt stille.

Har fiskekaker, kjøttkaker, potet, gulrot, kyllingfileet, lasagne, fiskegrateng, pølsesuppe og blomkålsuppe.

Tenkte på agurk, sukkererter. Paprika og tomat dropper jeg, det er jo litt "skarp" mat.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:04   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Fiskepinner og fiskegrateng? Det kan jo fint serveres med f.eks. potetmos og gulrotstaver til.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:08   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Rå rød spisspaprika er noe av det beste gittungen får. Det er mer søtt enn skarpt.

Hva med pålegg? Kan det være noe å øve på også?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:12   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Pålegg får komme senere, det er middagene som er de viktigste nå, og grønnsaker. Han spiser salami, syltetøy og innimellom ost, så det går liksom greit.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:14   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Har også en kresen gutt, og det siste han smakte på og som han nå liker godt er biff. Ellers er han blitt glad i laks. Jippi sine fiskefigurer er gode, selges på Meny.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:16   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Jeg håper bare så veldig at dette virker nå, men det kan virke som om dette er noe som faktisk motiverte han!?! Og det var bare et innfall fra min sin side. Men seriøst, får jeg han til å smake på 20-25 ting nå i høst, så er det VELDIG verdt en wii u!

Tenkte han skulle få gå gjennom lista med meg også, slik at han har litt "eieforhold".

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:17   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Laks? (Han kan jo få laksewrap og legge til grønt når han vil?) agurk, banan, gulrot?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 20:18   #8
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.272
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Laks påstår han at han spiser allerede, det stemmer strengt tatt ikke, så har skrevet opp laks og pasta. Men laksewraps var lurt.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 21:02   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Mais? Ikke så nyttig grønnsak, men noe Juniorgrønnsakshater spiser. Kjekt til både grillmat, salat og taco. Avocado er jo ihvertfall veldig mild.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 21:33   #10
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Ulike typer kylling - med forskjellig smak (klassisk marinade, grillet, ovnsstekt med en tomatsaus), gryteretter, litt sauser, ulike typer potet.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 21:52   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Nå er jeg litt usikker her, men har dere hatt utfordringer mtp vekt? Om så er tilfelle ville jeg benyttet sjansen med en motivert liten kar til å smake på mest mulig rene kjøtt/fiskprodukter og grønnsaker, og ikke blandingsprodukter, samt grove kornprodukter.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 22:01   #12
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Ok, han har litt samme smaksløkene som storebror her.
Vi har hatt hell med laks, kyllingfilet, havregrøt, brokkoli, blomkål, fullkornspasta (bare rør, for spagettien smaker heeeelt annerledes).

Her er forresten blandet mat uaktuelt.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 22:17   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Verdens sunneste pålegg, makrell i tomat? Han er jo allerede vant med tomatsaus på pizza, og om du velger tubene er fisken så finmost at den nesten ikke merkes. Kompenserer fint for dager der middagen ikke blir optimal.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 22:37   #14
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Den mest kresne hos meg spiser rå gulrot (kokt også hvis han må) og agurk. Biff/stek av rådyr og hjort elsker de to som er mest kresne her. Han syns også at laksewrap er veldig godt, han har da bare laks og agurk i.

Spiser han ketchup? Spaghetti og kjøttdeig (karbonadedeig) er mat som ikke smaker "skummelt".

Brun saus som ikke er lagd ved å brune smør (blir gjerne en litt mer spesiell smak når man bruker smøret) spiser den kresne her. Blomkål og broccoli smaker ofte bedre med saus for mange.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 22:59   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Pasta carbonara?

Løvbiff er veldig populært her.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 23:25   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Jeg ville benyttet anledningen til å fokusere på ren mat som du gjerne vil ha som del av kostholdet fremover. Laks (helt vanlig, stekt i form i ovn uten fett) er en ekstrem grei matrett å "kunne like". Samme med torskefilet. Ren kylling, svinefilet, grove fiskekaker med mye fisk. En rekke grønnsaker: brokkoli, småtomater, rå gulrot, raspet gulrot, kokt gulrot.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 23:37   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ville benyttet anledningen til å fokusere på ren mat som du gjerne vil ha som del av kostholdet fremover. Laks (helt vanlig, stekt i form i ovn uten fett) er en ekstrem grei matrett å "kunne like". Samme med torskefilet. Ren kylling, svinefilet, grove fiskekaker med mye fisk. En rekke grønnsaker: brokkoli, småtomater, rå gulrot, raspet gulrot, kokt gulrot.

Det er slik jeg steker laksen. Den kresne får den uten krydder. Han spiser alt dette nå i tillegg til biff og flere andre ting. Det er deilig når det løsner litt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-15, 23:46   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Bonus: den er så lett å lage at den lett går inn i repertoaret til barn som skal lage middag selv etter hvert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 12:44   #19
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Hva skal jeg få Storebror til å smake på?

Seibiff med (godt) mykstekt løk, pasta med basilikumpesto (vær forsiktig med hvitløken), fiskeboller i hvit saus.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no