Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-20, 13:45   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Vår oppvaskmaskin er 8-9 år gammel. Den fungerer tilsynelatende, men har i det siste begynt å tufse det til med spesielt glassene. Det blir lagt igjen noen små sorte felt eller "prikker" inne i glassene og det føles som om det avsettes små sand-biter på utsiden av glassene.

Jeg føler jeg har fulgt alle råd fra leverandøren. Jeg har renset både grov- og finsilen. Jeg har kjørt renseprogram (testet både med ferdigkjøpt rensemiddel og med leverandørens forslag om å kjøre et normalprogram med to spiseskjeer sitronsyre i doseringskammeret). Jeg har til og med sjekket avløpspumpen som beskrevet i bruksanvisningen. Jeg har tatt løs spylearm og vasket denne som best jeg kunne. Jeg har kjøpt nytt oppvaskmaskinmiddel (for oppvaskmaskinmiddel er visst ferskvare, sier produsenten).

Flekkene er der fremdeles, og krever nå at alle glass i realiteten må ettervaskes for hånd etter en runde i oppvaskmaskinen for å sikre at glassene faktisk er rene.

Må vi kjøpe ny maskin? Igjen?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-20, 14:27   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Er oppvasken stablet tett eller slik at vannet kommer godt til? Hvordan er vannkvaliteten?
Kjører du kort eco-program eller lenger program? Automatikkprogram?

Hadde en Whirlpool med automatikk før, den skulle kunne tenke selv, men ble senil dement.

Har dere fått andre preferanser for mat, og dermed andre matrester?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-20, 15:02   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Bruker du løst pulver eller tabletter? Vi hadde litt problemer med sandete avsetting (såpegryn) på glass og sånn i vår helt splitter nye maskin. Siste seg at vi doserte for mye på måfå. Ble bedre etter å ha gått over til tabletter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-20, 18:40   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Vi hadde en eldre maskin i huset vi leide da vi pusset opp, og der viste det seg at spylearmene, spesielt den i øverste skuffen, var helt tette av kalk. Den eneste måten å få det bort på var å banke det løs og så kjøre noen runder med maskinrens. Bare maskinrens hadde ikke sjans til å få det bort, det satt for godt og gjorde at spylearmene ikke fikk ut nok vann til å spyle oppvasken godt nok. Før jeg gjorde det ble alle glass sandkornete av å bli vasket i den.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 15:43   #5
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.189
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Tusen takk for svar og gode tips! Vi har forsøkt å la det være godt med plass rundt glassene, men de blir likevel ikke rene. Jeg bor i Oslo som har (slik jeg har forstått det) ganske bløtt vann. Vi har ikke skiftet matvaner. Vi bruker vasketabletter, så da burde doseringen være grei, eller hva?

Med tanke på at vi påstått har bløtt vann i Oslo, så syns jeg det ville vært rart om spylearmen var tettet av kalk, Adrienne. Likevel høres det jo ut som om dette kan være problemet vårt. Jeg har som tidligere nevnt forsøkt å vaske spylearmen som er nærmest glassene. Jeg skylte gjennom, og det virket ikke som om det var noe som stoppet opp vannet.

Hvordan banker man løs kalk fra en spylearm? Bare slår armen mot et eller annet, eller?

Vi har en ASKO D5155 som har "Super Cleaning System™" som påstått gjør at man ikke trenger å skylle oppvasken i rennende vann før man setter den inn i maskinen. Står merkelig nok ingenting om at man må skylle oppvasken etter at selve oppvasken er ferdig. Kanskje den er på tur til å bli senil slik som deres, Charlie?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-20, 16:31   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grå/sorte "prikker" etter oppvask?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Tusen takk for svar og gode tips! Vi har forsøkt å la det være godt med plass rundt glassene, men de blir likevel ikke rene. Jeg bor i Oslo som har (slik jeg har forstått det) ganske bløtt vann. Vi har ikke skiftet matvaner. Vi bruker vasketabletter, så da burde doseringen være grei, eller hva?

Med tanke på at vi påstått har bløtt vann i Oslo, så syns jeg det ville vært rart om spylearmen var tettet av kalk, Adrienne. Likevel høres det jo ut som om dette kan være problemet vårt. Jeg har som tidligere nevnt forsøkt å vaske spylearmen som er nærmest glassene. Jeg skylte gjennom, og det virket ikke som om det var noe som stoppet opp vannet.

Hvordan banker man løs kalk fra en spylearm? Bare slår armen mot et eller annet, eller?

Vi har en ASKO D5155 som har "Super Cleaning System™" som påstått gjør at man ikke trenger å skylle oppvasken i rennende vann før man setter den inn i maskinen. Står merkelig nok ingenting om at man må skylle oppvasken etter at selve oppvasken er ferdig. Kanskje den er på tur til å bli senil slik som deres, Charlie?

Jeg dunket den mot kjøkkenbenken, hardt nok til at ting løsnet, men ikke så hardt at den knuste. (Den skulle kasseres etter at vi flyttet ut, så jeg var ikke så veldig redd for å ødelegge. Den var jo så lite fungerende at jeg uansett måtte vaske store deler av oppvasken for hånd.)

Vi bor utenfor Oslo, men jeg mistenker at de som brukte oppvaskmaskinen før oss ikke var veldig rause på oppvaskmiddelet, sånn at kalk hadde fått lov å bygge seg opp. Jeg trodde først det var eggeskall, for det kom ut hvite flak av den litt etter litt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no