Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-15, 10:03   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Jeg vet ikke helt hva jeg skulle skrive i overskriften. Det er en 24 timers heving på benken, klisset brøddeig med 1/2 ts tørrgjær.

Etter 14 timer har det knappest skjedd noe i bollen.

Har jeg brukt for gammel tørrgjær? Jeg må bekjenne at jeg brukte en åpnet pose tørrgjær som jeg ikke vet alderen på.

Hva kan jeg forvente om 10 timer? Heving til dobbelt str hvis det virker?

Hvis den ikke har hevet noe, kan jeg åpne en ny pose tørrgjær og tilsette, røre godt og prøve 24 timer til?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 10:23   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Med mindre det er en gigantisk deig, så ville jeg forventa at den hadde heva masse på 14 timer. Jeg pleier å lage av et halvkilo mel og 1/4 - 1/2 ts tørrgjær, og da er den over dobbel størrelse etter ei natt.

Vet ikke helt hva jeg tror om å tilsette ny gjær. Det går mest sannsynlig helt fint, for det gjør jo det meste.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 10:31   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Jeg har laget endel sånne eltefrie brød, og jeg husker første gang trodde jeg det hadde gått helt galt. Etter 12 timer var den fremdeles bare en klissete liten klump, men det skjedde ett eller annet mellom 15 og 18 timer. Jeg ville ventet noen timer til, og hvis ingenting skjer er det bare å prøve å tilsette mer gjær. Det verste som skjer er jo at det ikke går.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 10:48   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Jeg er vant med at den har vokst ganske mye på 12 timer, bruker å ha den i glassbolle og da ser jeg mange bobler i den.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 11:16   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Jeg synes ikke selve deigen pleier å heve så veldig mye, men den blir svampete. Men når det kommer i ovnen, så hever det som bare det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 11:20   #6
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Jeg hadde denne oppskriften som utgangspunkt, men siden så mye frø ikke faller i smak hos barna brukte jeg ikke det. http://www.pludrehanne.blogspot.no/2...ldig-godt.html

Holdt meg til dl mål i oppskriften, men med 4 dl grovmel og kli uten å blande inn frø.
Det skulle ikke gjøre noe forskjell?

Har rustfri bolle, så jeg så bare overflaten. Spent på å komme hjem og se hva som har skjedd.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 11:45   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Jeg har bakt mange sånne brød og de to gangene dette skjedde med meg så var gjæra for gammel/åpnet/ute av drift.

Jeg kan finne på å lage deigen om morgenen og steike om kvelden etter 10-12 timer noen ganger og den hever mye da.

Så sorry, jeg tror ikke det går bra.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 12:09   #8
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg er vant med at den har vokst ganske mye på 12 timer, bruker å ha den i glassbolle og da ser jeg mange bobler i den.

Samme her.

Jeg tror nok også gjæren du har brukt er for gammel. Prøv å ta oppi ny gjær.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 12:36   #9
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Kaldhever du i kjøleskap eller har du det i romtemp?

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 14:50   #10
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Opprinnelig lagt inn av Snipp, her.

Kaldhever du i kjøleskap eller har du det i romtemp?

På kjøkkenbenken. Det er ikke så varmt der, 18-20 grader om natta. Jeg brukte kald væske, som det står i oppskriften.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 15:34   #11
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

På kjøkkenbenken. Det er ikke så varmt der, 18-20 grader om natta. Jeg brukte kald væske, som det står i oppskriften.

Tror det må være noe feil med gjæren eller noe. Det skal jo heve noe selv om du hadde oppbevart det i kjøleskap.

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 15:39   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Når jeg kaldhever, bruker jeg 1 ts gjær, kald væske, og 2 kg mel, og selv i kjøleskap vokser deigen opp til over kanten av bollen over natten.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-15, 09:40   #13
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Helt sikkert gammel gjær. Men nå skal dere høre, det var bare en luftboble i røra når jeg kom hjem i går. Gubben sto og stressa med å lage middag, så jeg ville ikke gå imellom og rote med deigen. Vi har lite kjøkken. Så jeg begynte med leksearbeid og enden på visa var at bollen ble stående. Og i dag tidlig har den hevet fint. Men jeg kunne ikke steke brød da, jeg måtte på jobb. Jeg ristet bollen så innhodet sank ned, og nå må jeg vente og se hvordan det ser ut etter jobb i dag.... Det må ha vært litt liv i gjæra likevel.


Sist redigert av Mrs. S : 08-09-15 kl 09:45.
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-15, 15:11   #14
Snipp
Aktiv
 
Snipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 142
Snipp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Utrolig hvor bra den tørrgjæren holder seg egentlig. Jeg bruker ofte bare en halv/hel teskje av gjærposene, og etterpå blir de bare liggene halvfulle i skapet i månedsvis (latskap hehe). Helt til... jeg i nøden er tom for uåpnede gjærposer, og finner en gammel halvåpnet en. Funker faktisk som regel ganske bra

Snipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-15, 14:36   #15
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye skal "over natten" brøddeig heve?

Brødene ble gode de!

Ble ikke så høye som i linken til bloggen i #6, men saftige og ikke noe rå inni. Det har vært en lærepenge, nå lukker jeg åpnete tørrgjærposer godt med tape og skriver datoen de ble åpnet utenpå. Jeg hadde slikkert sluppet unna med halve hevetiden med litt mer potent gjær.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no