Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-13, 13:18   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Månedens strømregning sprengte alt som er av budsjetter.

Vi bor i gammelt trekkfullt gårdshus, og dette er vår første vinter her.
ca 5400 kwh ble brukt i desember, og strømregningen kom på lekre 4800 kr. *besvimte nesten*
For EN måned, altså. Det var veldig kaldt i Desember, så vi måtte få tak i flere ovner. Ungene fikk en liten oljeovn på rommene hver seg, og vi plasserte en ganske stor oljeovn i stua. Det står på en panelovn på kjøkkenet, samt en såvidt på lunk i det vi kaller "gamlestua", det kaldeste rommet i huset, her den stasjonære pc-en står. Vi har også på varme på badet. Ellers er jeg nesten nødt til å bruke tørketrommelen litt. Vi fyrer forøvrig med ved også, hver eneste dag med unntak av milde dager. (fordi vedlageret vårt minker...)

Vi prøver å skru av lys i rom vi ikke bruker, skru ned ovnene på dagtid osv, men allikevel fikk vi den strømregninga. I tillegg faktureres vi forskuddsvis for strøm i uthusene, og har fått regning på ca 2200 denne mnd. Det blir 7000 å betale på strømregning denne måneden...

Så jeg trenger virkelig strømsparetips. Jeg reduserer varmen på kontoret ytterligere, samt at ungene som ofte sover to og to sammen ikke har på varme i rommene de ikke sover i. Ellers så hater jeg virkelig å fryse, og orker ikke å ha så mye lavere temp i oppholdsrommene.

Jeg skal bytte strømleverandør, men synes det er litt vanskelig å orientere seg. Prisene på konkurransetilsynets liste sier en ting, hjemmesiden til produsenten jeg vurderer (Gudbrandsdal Energi) sier noe annet. Jeg vet at vi betalte ca 47,5 øre kwh i Desember.

Hjelp!

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:20   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.205
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Ikke et stort tips; men noe jeg gjør selv. Når stekeovnen har vært i bruk og er ferdig, så lar jeg den stå og lufte seg med åpen dør - så vi får glede av varmen som har blitt i ovnen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:20   #3
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Varmepumpe?

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:24   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.626
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Det er sannsynligvis oppvarming som trekker mye strøm.
Mere ved til neste sesong. Har dere egen ved?
Mange står med store vedlagere nå så det skulle være mulig å kjøpe ved til grei pris.

Varmepumpe vil monne lite, når dere bor der dere bor. Den er fin når det er sånn litt kaldt, men når det blir veldigkaldt trekker den MYE strøm.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:24   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

7000? Det er da ingenting! Den vinteren minsten var baby hadde vi 10000 på to mnd! I en tomannsbolig på vestlandet! Og vi frøs!

Vi har satt inn varmepumpe, skiftet kledning, isolert og skiftet vinduer.

Hvis du ikke har planer om eller penger til å gjøre dette umiddelbart foreslår jeg at du tar herregårdstilnærmingen. Jeg er oppvokst på en gammel herregård der det meste var uisolert, hauggammelt og iskaldt.
-tepper på gulvene
-ha ting på veggene, åklær, veggtepper og skinn ble ikke hengt opp for pynt i gamle dager, det var for isolasjon.
-gobeliner/tykke forheng foran dører
-bomull mellom indre og ytre vindu (min bestemor pyntet bomullen med pene småting)
-tøfler, flanellspysjer, varme morgenkåper, ullljakker, varmeflasker, saueskinn.
-skikkelige vedovner, mine foreldre som bor i minus tretti-land har klebersteinsovner.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:27   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Hvilken vedovn har dere? Vi bruker veldig lite ved i år etter å ha byttet til en mer effektiv ovn. Med kleberstein. Det kan være verdt å investere i.
Varmepumpe.
Sjekk isolasjonen rundt vinduer og dører, her er det dårlig noen stederog vi har fyllt etter med isolerende skum. Tetningslister rundt vinduer og dører.
Isolasjonsmatter på øverste loft er et bra tips. Det skal vi gjøre i løpet av året tror jeg.

Isolasjon av gulv er også greit å tenke på om det er et gammelt hus. Det er ikke sikkert det er isolasjon i gulvene i det hele tatt da.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:28   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Ja, vi har rullet ut glava på loftet. Når vi skifter ut gulv i første etasje skal vi bare ta de opp og isolere under.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:30   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.731
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi halverte bortimot strømregningen ved å innstallere varmepumpe og ny varmtvannstank. I tillegg prøver vi å kjøpe energieffektive hvitevarer når vi skal ha nytt og har planer om å isolere og innrede kjelleren etter hvert

Småting man kan gjøre er vel å skru av alt elektrisk som ikke er i bruk og dra ut ladere ol. når de ikke er i bruk. Samt skifte til mer effektive lyspærer og ta raske dusjer.

Jeg tror egentlig at de tingene som virkelig gir effekt på strømregningen også medfører innvesteringer som er dyre på kort sikt men som lønner seg mye på lengre sikt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:32   #9
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Jeg tenker at dere kanskje må gjøre noe med trekken jeg. Vi flyttet inn i hus nå i oktober. Her er det fjernvarme og peis. Vi fyrer mye, men fikk liksom ikke opp varmen i hele stua. Oppdaget nå nettopp at det trekker voldsomt fra terrassedøra og vinduene. Vi fyrer for kråka altså.
For øyeblikket satt vi en oljeovn foran terrassedøra for å varme opp trekken. Og det er merkbart lunere her nå.
Det kan jo være et tips, plassere ovnene ved utsatte trekksteder.
Men vi må nødt å tette bedre her nå. Kan jo ikke fortsette med dette. Det blir for dyrt i lengden.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:35   #10
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Før jeg installerte varmepumpe, så satte jeg inn takvifte for å få sirkulasjon i luften og på den måten få jevnere temperatur. Det var iskaldt på gulvet og veldig varmt oppunder taket da jeg bare hadde panelovner og vedfyring.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:42   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.912
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Ved er vel fortsatt ganske mye rimeligere enn strøm de fleste steder i landet. Iallefall om du f.eks. kan kjøpe direkte av en bonde eller noe sånt. Jeg tror jeg heller ville satset på å kjøpe mer ved enn å fyre såpass mye med strøm. Pass på at du har en god og effektiv vedovn. Vi halverte vedforbruket vårt når vi kastet ut en gammel vedslukende og brannfarlig Jøtulovn (sånn grønn, diger tønneovn) og kjøpte en moderne peisovn i stål i steden.

Jeg har hus på ca 250 kvm. Vi har en varmpepumpe med to innedeler og den er gull verdt helt til temperaturen kryper under 25 minusgrader. På ekstra kalde dager har jeg en panelovn (med termostat) i stua og en i gangen. I tillegg står det på varme på gulvet på ett bad. Det andre badet bruker jeg kun som vaskerom på vinterstid og der har jeg ikke mer enn 12-14 grader. Vi har ikke ovner på noe soverom. Det er ikke nødvendig. Dørene står åpne på dagtid og på natterstid kan det gjerne være litt kaldt. Ungene har gode dyner og pysjamas på og selv sover jeg med åpent vindu selv i 30 minusgrader.

I oppholdsdelen av huset holder vi en slags grunnvarme med strøm (varmepumpa og panelovn på ekstra kalde dager) på ca 15 grader. Resten fyrer vi med ved. Det betyr at det er rundt 15 grader når vi står opp, men med god ovn, så blir det fort varmt.

Vi bruker ca 6 kubikk ved pr vinter. De siste årene har den vært selvlaget, men om vi skulle kjøpt den, så hadde vi betalt ca 800 kr pr kubikk. Det hadde kostet oss veldig mye mer å skulle varme opp samme areal til samme temperatur med strøm.

Jeg hadde strømregning på 1800 kr i desember.

Ellers er det nok etterisolering, nye vinduer osv som er tingen hvis huset er gammelt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:48   #12
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi bor også i gammelt trekkfullt hus og utbedrer litt etter litt. Dere kan ta av vinduslistene og se om det er isolert bak. Dere kan dytte inn isolasjon eller sånn byggeskum. Og så kle på dere da. Her omd agen var jeg alene med ungene, vi hadde vært ute i tre timer i 7 minus og var kledd deretter. Da vi kom inn tok vi bare av ytterklærne, og ingen frøs. Jeg ser på gradestokken og det var 17 grader. Ingen problem med stilongs og sånt på!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:53   #13
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi har bodd i gamle trekkfulle hus de siste 12 åra. Vi har bare fyrt med ved, og prioritert oppholdsrom (stue, kjøkken, bad og eventuelt et rom til). Det har ikke blitt satt på varme på soverom med mindre det har vært ekstremt kaldt - ei heller da vi hadde baby. Barna har alltid ligget med ullpysj på skinn, og den eldste som var bitteliten om vinteren hadde en liten myk ulllue om natta. Vi satte på gummlister rundt vinduene - det hjalp godt. Ellers var vi svært påpasselige med å lukke dører. Jeg vet at mange andre syntes vi hadde det kaldt, men mine gutter har alltid løpt halvnakne og barbeinte rundt året rundt, og synes det er skrekkelig varmt i det nye huset vårt. Det er en vanesak.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:05   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Det er lite økonomi i å installere varmepumpe i et trekkfullt og dårlig isolert hus. For at den investeringen skal lønne seg må det nok litt arbeid til.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:08   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.947
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Det er gjennomtrekk i huset vårt, dårlige vinduer osv. Men vi halverte neste strømregningen når vi fikk varmepumpe. Vi fyrer i tillegg på de kaldeste dagene for å hjelpe pumpa litt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:10   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.947
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi skal selvfølgelig skifte vinduer og panel og sånt etter hvert. Men det er tull å si at det ikke lønner seg å sette inn varmepumpe selv om huset trekker. Vi har nesten spart pumpa inn på 2.5 år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:11   #17
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi er også litt der at vi må gjøre noe for å få ned strømregningen. Vi har ikke vedovn. Det skulle vi gjerne hatt.

Vi har redusert temperaturen litt og alt som ikke er i bruk trekkes ut av veggen sånn at det ikke trekker strøm på standby. Vi er mer nøye med å slå av lys og andre duppeditter når de ikke er i bruk. Lukker dører til rom som ikke er i bruk.
Jeg prøver å gjøre klesvasken noe mindre dvs få oss og ungene til å bruke klærene litt mer. Så lenge det ikke er synlige flekker og lukt av dem kan de jo brukes litt til før de må vaskes.
Dette er jo bare småting, men sånn over tid så vil det nok merkes ihvertfall litt.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:25   #18
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi halverte strømregningen ved å sette inn varmepumpe og halverte den en gang til da vi etterisolerte og satte inn nye vinduer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:29   #19
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Vi har hatt tilgang på egen ved i år, -det som var igjen etter faren min. Vi berger oss nok med ved over den verste kulda. Neste år må vi nok kjøpe litt, men det er flust av naboer som selger.
Skulle gjerne hatt varmepumpe og byttet ut varmtvannsberederen, men desverre så har vi rett og slett ikke råd. Jeg håper vi har en varmepumpe på plass til neste vinter. Deler av huset (oppholdsrommene) ligger best til med tanke på varme, så det er ikke gulvkaldt eller trekkfullt i særlig grad der. Det verste sluket er som nevnt gamlestua. Her har vi skjermet av "kontordelen" med tykke gardiner, og de isolerer overraskende nok ganske godt slik at kontordelen holdes varmere enn stuedelen. Stuedelen holder nok ca 10-12 grader nå, den bruker vi ikke.

Hovedproblemet i oppholdsrommene er nok vinduene, her kjenner jeg det er kaldt og trekker. Og på badet lekker det mye fra vinduet, samt at kald luft kommer fra kjelleren i gangen utenfor badet, der det er bygget inn noen skap som ikke er isolert godt nok mot den kalde kjelleren. I 2 etasje er det mange gamle og dårlige vinduer, doble gamle glass og nyere ( 50-60 talls) vinduer i dårlig stand. Yttergangen er kjempekald, snøen jeg har dratt inn i dag smelter ikke. Men den brukes jo ikke annet enn til oppbevaring, så den får være kald altså.

Jeg skal ned i kjelleren etterpå og legge isolasjon inntil døra som går ut, der lekker det masse kald luft inn. Kjøpe flere tetningslister til vinduer bør jeg nok også. Se over alle quick-fix steder som kan bidra til å holde på varmen. Og så skal jeg lese skikkelig igjennom fine tips fra dere, tusen takk.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 14:32   #20
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strømsparetips (uten å fryse ihjel)

Glemte å si: vedovnen er ganske ny, ca 8 år gammel kanskje. En modell som varmer godt, og som har mye rørdel inne i rommet (skal ikke det gi mer varme?) Den greier å varme opp stue og kjøkken, men vi må ha døra igjen mot innergangen, evt kun på gløtt for å få litt varme opp. Det er varmekabler i innergangen, og de hadde jeg på litt i Desember. De drar sikkert mye strøm? Har ikke hatt dem på denne måneden. Jeg og mannen har vedovn på soverommet også, men det blir litt heftig å fyre i soverom.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no