Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Går dere rundt juletreet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-13, 10:05   #1
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Går dere rundt juletreet?

Det er så lenge siden sist jeg gikk rundt et juletre og sang julesanger at jeg nesten ikke husker når det var! Og jeg merker jeg savner det litt... Jeg vet at vi i min familie da jeg var liten gikk rundt treet, men tror ikke mannen har hatt den tradisjonen hjemme. Når sluttet vi med det, tro? På juletrefest går man jo ofte rundt treet, men det er mange år siden sist jeg var med på noe sånt uten at jeg var involvert i å spille musikken som andre gikk og sang til...

Går dere rundt juletreet hjemme i julen? Når gjør dere isåfall det, bare på julaften?

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:07   #2
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Vi går rundt juletreet. På julaften og i hvert fall i ett av juleselskapene.

På julaften er vi bare seks personer, så da får alle velge hver sin sang. Og så avslutter vi alltid med Deilig er jorden.

I juleselskapet er vi ganske mange, så da tror jeg at barnene kommer til å få velge hver sin sang.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:10   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Nei, det har vi aldri gjort, føles helt kunstig. Dessuten er det ikke plass, da juletreet står inntil en vegg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:14   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.569
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Ja, på julaften. Alle velger sang etter tur, vi synger så mange vers som vi kan (og har juksebok) på så mange sanger som vi kan.

Avsluttes med "på låven sitter nissen" og i det denne er ferdig kommer han.

I min barndom gikk vi også rundt treet på "knuse-pepperkakehuset"-dagen, da var en del unger samlet hjemme hos oss, gikk rundt juletreet, så reisen til julestjernen (som vi hadde på noe så eksotisk som kjøpevideo!) også knuste vi pepperkakehuset og spiste. Det var vel i januar, sånn rett før vi skulel ta bort jula.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:15   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Ja, alltid!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:17   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Nei.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:22   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Aldri gjort det. I oppveksten var vi kun tre personar og i nokre år berre to på julafta, så då var det teknisk umulig å få til.
No er vi vanligvis sju personar, men sidan vi ikkje er vant til å gå rundt juletreet har det ikkje blitt til at vi har begynt med det.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:23   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.489
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Ikke hjemme, men jeg er alltid på juletrefest så der får jeg trasket i vei.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:24   #9
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Nei. Jeg nekter å gå rundt et tre og synge til det. Der går grensen! Jeg gjorde det på juletrefester og tilstelninger der det var forventet da barna var små, men det er virkelig ikke min greie.

Juletreet vårt står for øvrig slik plassert at det ikke lar seg gjøre å gå rundt det.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:26   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.854
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Ja de gangene vi feirer her eller hos mine foreldre, hos svigers blir det for mange.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:28   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Nei. Jeg nekter å gå rundt et tre og synge til det. Der går grensen! Jeg gjorde det på juletrefester og tilstelninger der det var forventet da barna var små, men det er virkelig ikke min greie.

Juletreet vårt står for øvrig slik plassert at det ikke lar seg gjøre å gå rundt det.

Da er vi to.

Egentlig syns jeg hele juletre tradisjonen er rar.
Dra ut i skogen
Hogg ned et tre
Ta det med inn i stuen
Pynt det med masse kuler og lys
For så å gå i sirkel rundt det og synge for det!


Men for all del det blir ikke jul uten juletre

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:29   #12
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Jeg har vokst opp med det, så jeg insisterer på noen runder rundt treet med ungene. Skyr juletregang ellers, også på juletrefest, det gir jo ingen mening når det ikke er julaften og pakker under treet.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:30   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.869
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Ikke på julaften, men vi pleier som regel å gå i et av romjulsselskapene. Jeg har egentlig vokst opp med obligatorisk juletregang med minst 6–7 sanger før man kunne få noen gaver, og er jo prinsipielt glad i å holde barn på pinebenken, men oftest er vi bare oss fire på julaften, og da sliter vi med å nå helt rundt treet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:34   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.487
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Nei, vi gjør det ikke. Er ikke oppvokst med det heller. Vi sang mye julesanger hjemme, og spilte mye julemusikk, foreldrene mine er glad i musikk og sang. Men vi gikk ikke rundt juletreet nei.

Så for meg har det også bare vært under juletrefester, og ved tenning av julegran på torget etc. Men hvis ungene insisterer så blir jeg sikkert med, selv om vi ikke er mange nok til å rekke rundt da, og det står plassert i et hjørne så det må flyttes på hvis det skal la seg gjøre.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:34   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Bamser og dukker Toffskij. Fungerer som bare det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:37   #16
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Ja, vi går rundt treet alltid på julaften, og første og andre juledag.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:39   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.869
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Bamser og dukker Toffskij. Fungerer som bare det.

Jeg er kjent med den metoden, ja.

I år blir vi seks personer inkl. et ganske lite barn, så kanskje jeg kan tvinge gjennom noen runder rundt treet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:46   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Går dere rundt juletreet?

Nei!

Jeg avskyr å gå rundt juletreet, og det ser ut til at min eldste sønn har arvet den aversjonen fra meg. Helt fra han var bitteliten og vi var i juletreselskap med barnehagen, har han blånekta å være med på det. I år, da klassen hans hadde ansvar for julegrantenninga her i området, og det var påfølgende juletregang, med musikk fra det lokale skolekorpset, ja så så han på meg med bedende øyne og spurte desperat: "mamma - jeg er vel ikke nødt til å gå rundt juletreet, er jeg!?"

Mannen sin familie er stikk motsatt - der skal det hoppes og danses og synges og klappes, og jeg holder på å bli sprø. Men, heldigvis - noen må passe på Lillemann og. Jeg melder meg veldig frivillig.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 20-12-13 kl 12:03.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:51   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

Nei, jeg syns det er litt kleint. Men jeg er jo ikke tilhenger av offentlig synging og slikt av lekmenn. Jeg strekker meg til å synge bursdagssang for barnet, det får holde.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 10:54   #20
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet?

I min barndomsheim gjekk vi rundt treet - og eg skulle gjerne gjort det nå også. Men eg får ikkje mannen med - for han veit godt at han høyres ut som ein falsk tenåring i stemmeskiftet når han syng. Mor mi greier ikkje gå lange biten, og tenåringsnevø og niese hjelper heller ikkje på. Ergo vil nokon sitte i ein stol og sjå på dei andre som går, og da blir det litt underlig.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no