Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-22, 20:08   #1
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Vi skal en uke til Mallorca i september. Har leiet hus og har leiebil. Det ved Port Verd mellom Costa de los Pinos og Cala Bona, nordøst på Mallorca. Har lest diverse ikke fullt så positivt om området (mye turister, ikke så sjarmerende etc), men hey, vi har bil og er superfleksible, så jeg vil gjerne høre dine beste tips for hva vi kan gjøre. Helst i nærheten av der vi bor, men må vi kjøre langt, så kjører vi langt. Vi ønsker ikke overfylte turiststrender og typiske steder hvor "alle andre drar", men er på jakt etter:
- Sjarmerende landsbyer
- Kulinariske høydepunkter som kan være alt fra å spise en bestemt rett et sted, en luksusrestaurant eller et veldig enkelt sted hvor bestemor lager mat som har vært laget i generasjoner. You get the point.
- Bortgjemte, fine strender
- Fin natur, et utsiktspunkt etc. (vi går ikke på fjellturer)
- En fin butikk, et galleri etc. eller et sted vi kan se hvordan de lager spesialiteter, smake og kjøpe
etc.

Vi fikk så absolutt til å finne sånt da vi var på andre siden av øyen sist (da vi bl.a. besøkte Deia, Valdemossa, Calvia, Andraxt, Soller og litt oppi fjellene), men hadde ikke tenkt å kjøre tilbake akkurat dit.

Så nå lurer jeg på om noen av dere har tips til steder vi må se, spise og kose oss og rusle. Takk på forhånd!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-22, 20:34   #2
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Cap de Formentor om veien er åpen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 08:00   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Jeg er usikker på om det finnes bortgjemte strender. Men Es Trenc er den fineste stranden, og selv om man bør komme tidlig for å unngå kø til parkeringen er den ikke overfylt, for den er stor. Svært få fasiliteter, ingen strandstoler, ta med matpakke.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 29C7AAA6-579B-4DCC-B1CD-36B69405F870.jpg (11,7 KB, 24 visninger)
__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 08:32   #4
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Takk for tips begge to.

Bortgjemte strender er såklart et vidt begrep. Hehe. Mente akkurat sånne steder som er litt borte fra hotellene. At vi ikke er alene om å finne frem til den, er jo greit. Solsenger og en liten koselig strandrestaurant hadde vært et pluss, men jeg skjønner at det kan bli for mange ønsker. Var på Skiathos tidligere i sommer, og der var det faktisk mulig å finne sånt, så det er vel lov å håpe.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 09:04   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Felantix var en by uten mye turister, men vet ikke hvor det ligger i forhold til hvor dere bor. Og det er noen år siden nå, så vet ikke hvordan det er nå. Vi leide et hus på et gård midt på Mallorca ei uke for noen år siden. Byen kan jo ha forandret seg nå, men koselig liten by med smale gater og ingen kunne engelsk engang hverken på restaurant eller noe. Så her var det bare å peke i menyen og håpe på det beste.

Cala Figuera er koselig å besøke langs sjøen. Vet ikke hvor mye turister det er der nå, men langt i fra sånn som de andre buktene Cala Dor og videre oppover. 1/2 time med bil mellom Felantix og La Figuera. Felantix tror jeg at jeg ville besøkt kveldstid når det ikke er så varmt og evnt. restaurantbesøk der. La Fuguera på dagtid/ettermiddag. 40 minutter å kjøre fra der dere bor og til Felantix.

Jeg synes Palma er verdt et besøk da. Håpløst med parkering i Palma synes jeg, men vi har parkert enten i Can Pastilla eller ved kjøpesenteret helt på andre siden av Palma enn Can Pastilla ligger. Det er faktisk fint kjøpesenter om en vil på litt shopping. Men butikkene og gatene i Palma på den siden kirken ligger er jo flotte.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 10:03   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Felantix var en by uten mye turister, men vet ikke hvor det ligger i forhold til hvor dere bor. Og det er noen år siden nå, så vet ikke hvordan det er nå. Vi leide et hus på et gård midt på Mallorca ei uke for noen år siden. Byen kan jo ha forandret seg nå, men koselig liten by med smale gater og ingen kunne engelsk engang hverken på restaurant eller noe. Så her var det bare å peke i menyen og håpe på det beste.

Cala Figuera er koselig å besøke langs sjøen. Vet ikke hvor mye turister det er der nå, men langt i fra sånn som de andre buktene Cala Dor og videre oppover. 1/2 time med bil mellom Felantix og La Figuera. Felantix tror jeg at jeg ville besøkt kveldstid når det ikke er så varmt og evnt. restaurantbesøk der. La Fuguera på dagtid/ettermiddag. 40 minutter å kjøre fra der dere bor og til Felantix.

Jeg synes Palma er verdt et besøk da. Håpløst med parkering i Palma synes jeg, men vi har parkert enten i Can Pastilla eller ved kjøpesenteret helt på andre siden av Palma enn Can Pastilla ligger. Det er faktisk fint kjøpesenter om en vil på litt shopping. Men butikkene og gatene i Palma på den siden kirken ligger er jo flotte.

Tusen takk. Felantix høres perfekt ut. Leste litt her ( https://thehappyjetlagger.com/en/fel...allorca-guide/ ), og dit må vi absolutt ta en tur. Akkurat sånne landsbyer jeg ønsker å besøke.

Cala Figuera ser også nydelig ut og må definitivt besøkes. Blir nok en tur til Palma også selv om jeg har vært akkurat der flere ganger.


Sist redigert av liefje : 16-08-22 kl 10:28.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 10:19   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Restaurant i Palma: La Bodeguilla!

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 10:26   #8
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Hvis dere drar til Felantix og blir til kvelden/middagstid vil jeg anbefale å dra til nabobyen S'Alqueria Blanca og spise på Sa Plaça. Helt nydelig tapas. Man sitter ute på et torg, og det er en del biltrafikk der, men det enser dere ikke for maten er så god!

Eller spise i Santanyi på Es Moli.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 10:47   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Restaurant i Palma: La Bodeguilla!

Der har jeg faktisk vært. Skriver definitivt under på den anbefalingen. Må kanskje ta en tur tilbake, ja.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 10:48   #10
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Hvis dere drar til Felantix og blir til kvelden/middagstid vil jeg anbefale å dra til nabobyen S'Alqueria Blanca og spise på Sa Plaça. Helt nydelig tapas. Man sitter ute på et torg, og det er en del biltrafikk der, men det enser dere ikke for maten er så god!

Eller spise i Santanyi på Es Moli.

Å tusen takk. Nydelig tapas på et torg hvor man glemmer trafikken høres fantastisk ut. Og Es Moli ser også skikkelig bra ut. Må på begge!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 19:51   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Tusen takk for alle tips så langt. Begynner å glede meg skikkelig, men tar selvsagt gjerne flere tips, små eller store.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 20:15   #12
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

https://www.ponderosabeach.com/

Vi fikk ikke spist her sist vi var på Mallorca, men hadde lyst pga beliggenhet og føttene i sand under måltidet

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-22, 20:18   #13
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Port de Pollenca, som Agatha Christie bodde i, var verdt et besøk

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-22, 09:15   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

https://www.ponderosabeach.com/

Vi fikk ikke spist her sist vi var på Mallorca, men hadde lyst pga beliggenhet og føttene i sand under måltidet

Herlig å sitte sånn og spise, ja.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Port de Pollenca, som Agatha Christie bodde i, var verdt et besøk

Ser veldig fint ut der, ja. Mener en venninne var der for et par år siden, så jeg tror vi må ta en tur.

Tusen takk for tipsene!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-22, 09:55   #15
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Pass godt på Mallorcablusen. Det er mitt innspill.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-22, 13:55   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Pass godt på Mallorcablusen. Det er mitt innspill.

Haha. Der skjønte jeg absolutt ingenting, men Google kunne hjelpe. Skal passe på.

(Dette er et eksempel på en av mange ting som har gått meg hus forbi siden jeg bodde 20 år i utlandet.)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 21:42   #17
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Hvis dere drar til Felantix og blir til kvelden/middagstid vil jeg anbefale å dra til nabobyen S'Alqueria Blanca og spise på Sa Plaça. Helt nydelig tapas. Man sitter ute på et torg, og det er en del biltrafikk der, men det enser dere ikke for maten er så god!

Eller spise i Santanyi på Es Moli.

Jeg skal skrive mer om hva vi gjorde når vi er hjemme igjen, men må bare kommentere akkurat dette nå med en gang: For i kveld var vi og spiste tapas på Sa Placa og det var HIMMELSK. Stemningen, maten, betjeningen og beliggenheten. Vi elsket det!! Mannen min (sjåføren) måtte kjøre i 45 minutter fra der vi bor for å komme dit. Jeg turde ikke si til han på forhånd at tipset faktisk «bare» Kom fra en tilfeldig person på et foreldreforum, men den beskrivelsen din ble sittende i hodet mitt og jeg er SÅ utrolig glad for at vi dro dit og hadde slik en fantastisk kveld. Tusen takk igjen! Og for alle andre som drar til Mallorca: Hit må dere!!!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 22:35   #18
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Så herlig at dere likte det! Det er utrolig bra stemning der, i tillegg til himmelsk mat. Du beskriver det bedre enn meg!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 13:01   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Tusen takk for tips til alle. Vi fikk gjort mange av tingene dere anbefalte og var veldig fornøyd med uken!

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Cap de Formentor om veien er åpen.

Vi tok en utflukt i den retningen. Fant først en nydelig strand (Cala Molins) og skulle prøve på veien til Tap de Formentor etterpå, men så ble det plutselig torden og mye regn så det ble lang lunsj med paella og rosevin i stedet.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg er usikker på om det finnes bortgjemte strender. Men Es Trenc er den fineste stranden, og selv om man bør komme tidlig for å unngå kø til parkeringen er den ikke overfylt, for den er stor. Svært få fasiliteter, ingen strandstoler, ta med matpakke.

Fikk ikke dratt til Es Trenc, dvs. det var litt langt sammenlignet med andre "bortgjemte" strender som vi heller dro til, men du har nok rett i at bortgjemt blir feil uansett selv om vi definitivt fant noen som var mye mindre utviklet enn andre. Særlig Cala Varques var fantastisk. Vi dro dit veldig tidlig og måtte klatre over tre murer for å komme dit. Var der nesten helt alene og det var både en nydelig strand med krystallklart vann og også flere fantastiske huler og formasjoner i klippene. Vi dro også til Calo des Moro som er en bitteliten strand med nydelige klipper rundt og turkisblått vann å bade i. Begge disse anbefales sterkt, men kom tidlig og ta med alt man trenger.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Felantix var en by uten mye turister, men vet ikke hvor det ligger i forhold til hvor dere bor. Og det er noen år siden nå, så vet ikke hvordan det er nå. Vi leide et hus på et gård midt på Mallorca ei uke for noen år siden. Byen kan jo ha forandret seg nå, men koselig liten by med smale gater og ingen kunne engelsk engang hverken på restaurant eller noe. Så her var det bare å peke i menyen og håpe på det beste.

Cala Figuera er koselig å besøke langs sjøen. Vet ikke hvor mye turister det er der nå, men langt i fra sånn som de andre buktene Cala Dor og videre oppover. 1/2 time med bil mellom Felantix og La Figuera. Felantix tror jeg at jeg ville besøkt kveldstid når det ikke er så varmt og evnt. restaurantbesøk der. La Fuguera på dagtid/ettermiddag. 40 minutter å kjøre fra der dere bor og til Felantix.

Jeg synes Palma er verdt et besøk da. Håpløst med parkering i Palma synes jeg, men vi har parkert enten i Can Pastilla eller ved kjøpesenteret helt på andre siden av Palma enn Can Pastilla ligger. Det er faktisk fint kjøpesenter om en vil på litt shopping. Men butikkene og gatene i Palma på den siden kirken ligger er jo flotte.

Vi dro til Felanitx en søndag for da er det et stort marked der. Veldig sjarmerende by med nydelige hus og gater.

Dro også til Cala Figuera som var en nydelig havn hvor vi hadde herlig tapaslunsj med utsikt og ruslet rundt. Definitivt mer sjarmerende enn andre av byene langs kysten.

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Hvis dere drar til Felantix og blir til kvelden/middagstid vil jeg anbefale å dra til nabobyen S'Alqueria Blanca og spise på Sa Plaça. Helt nydelig tapas. Man sitter ute på et torg, og det er en del biltrafikk der, men det enser dere ikke for maten er så god!

Eller spise i Santanyi på Es Moli.

Den tapasen på Sa Placa har jeg allerede lovprist, så takk igjen. Vi kjørte bare forbi Es Moli og det så veldig koselig ut, men det ble ingen mat på oss der denne gangen.

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

https://www.ponderosabeach.com/

Vi fikk ikke spist her sist vi var på Mallorca, men hadde lyst pga beliggenhet og føttene i sand under måltidet

Var innom Can Picafort, men det ble bare et raskt stopp for frokost, så den får vi ha til gode. Mallorca mangler ikke bra spisesteder!!

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Port de Pollenca, som Agatha Christie bodde i, var verdt et besøk

Der koste vi oss med rusling og litt shopping etter herlig lunsj med paella og rosevin mens det pøsregnet som jeg skrev over her. Absolutt en sjarmerende promenade og by.

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Pass godt på Mallorcablusen. Det er mitt innspill.

Den har tatt meg nå. Hahaha.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-22, 13:32   #20
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dine beste tips Mallorca "utenom det vanlige"

Siden jeg fikk så mange fine tips av dere, kommer jeg med mine andre anbefalinger nord øst på Mallorca for dem som vil ha opplevelser som kanskje er litt utenom det vanlige:

Landsby Capdepera: Lite marked onsdag morgen, ganske fritt for turister, heller spanske damer som satt og nøt morgenkaffen mens de brukte viftene sine mot varmen. Herlig stemning for et lite stopp.

Strand: Cala Mesquida. Fin liten "turvei" i sanddynene. Fin strand også.

Strand: Cala Agulla. Veldig fin strand, sjarmerende selv om den er relativt stor. Enkel strandbar med gode burgere.

Restaurant kveld: Es Coll d´Os. Nydelig steinhus i en hage med familiedrevet restaurant. Bare 8 bord plassert under en pergola med druer som vokser. Fast 6 retters meny til 41 euro per person var et kupp. Nydelig gourmetmat som vi virkelig nøt. Byen den ligger i er ikke noe koselig etter min smak, men den restauranten var så absolutt verdt et besøk. Må reservere.

Strand: Calo des Moro nevnte jeg over her. Spektakulært landskap med klipper og veldig smal lang "tarm" hvor stranden ligger innerst. Kom tidlig hvis du vil ha plass her. Ingen fasiliteter og omtrent ingen strand å snakke om, men det var nydelig der.

Restaurant: VORO, 2 michelinstjerner. En opplevelse. 21 retter med vinpakke var utsøkt med herlige smaker/munnfuller. En kveld å huske.

Strand: Cala Molins, ikke langt fra Port de Pollenca. Veldig fin!

Strand og naturopplevelser: Cala Varques. Veldig verdt en tur, ca 40 minutter å gå i hver retning. Det er ikke lov å sperre veien til strender i Spania, men de som eier eiendommer i nærheten her, har gjort sitt beste. Murer og forbudsskilt etc., men vi hadde lest på google maps at det bare var å klatre over, så det gjorde vi. Man parkerer oppe ved hovedveien og går deretter til fots en lang privat vei rett frem før man kommer til de tre murene man må forsere. Så gjennom skogen ned til stranden og derfra på klipper for å se huler og fantastiske formasjoner. Ta på gode sko. Ingen fasiliteter. Til tross for "vanskelighetene" med å nå den, er den definitivt ikke ukjent, så jeg anbefale å gå tidlig om morgenen for den beste opplevelsen.

Strand/by: Porto Cristo. Fin strand med høye klipper på den ene siden. Man kan ta turistbåter derfra for å se noen av de andre strendene jeg har snakket om over her.

Landsby: Son Servera. Bitteliten, men med koselig square ved kirken hvor man kan spise frokost og handle hos den veldig gode bakeren. De to kirkene, den ene uferdig, bare med vegger som står, er også verdt å se på et kort stopp.

Strand: Cala Anguila. Nydelig strand, min favoritt av de mer utviklede strendene tror jeg. Passe stor, med sand så myk at det faktisk var helt greit at det ikke var ledige strandstoler. Veldig bra strandrestaurant med nydelig mat.

By: Arta. Nydelig by med kloster høyt over byen som har veldig bra utsikt. Gate/fotgjengersone med mange fine butikker sml. med annet jeg så. Marked tirsdag. Vel verdt et besøk.

Restaurant: Porxada de Sa Torre ved Torre de Canyamel. Nydelig beliggenhet rett ved tårnet i en gammel stall. Spesialiteten er suckling pig som var nydelig og mør. De har egen grisefarm i nærheten.

* * *

Synes vi fikk veldig mye ut av en uke i denne delen av Mallorca. Jeg innrømmer at jeg fryktet at vi var midt i "turisthelvete" (bodde rett ved Cala Millor i airbnb), men med leiebil var det mye fint å se og oppleve i nærheten. Det hjalp også godt på at vi var der 13. til 20. september som ikke akkurat er midt i høysesongen. Det var definitivt fortsatt mange turister, men ikke så fullt som det kan være i juli og august. Været var også veldig bra. Vi hadde fra 25-35 grader på dagtid og ikke mindre enn 22 på kveldene. Vannet var 26-28 grader. Vi hadde et par dager med overskyet, men fortsatt mer enn varmt nok til å være på stranden og en skikkelig regnbye og et par små, men de gikk alle fort over.

Bare å spørre hvis noen vil vite mer om de ulike tipsene.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no