Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

God oppvarming før halvmaraton

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-22, 18:38   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

God oppvarming før halvmaraton

Jeg har astma og/eller eilo og har funnet ut at skikkelig god oppvarming hjelper veldig på pusten ved løping. Det jeg gjør nå er å gå fort ca. 1,6 km opp mange tildele bratte bakker og så starter jeg å løpe når jeg er på toppen. Det funker VELDIG bra på pusten resten av løpeturen. Puster mye lettere og får mindre harking og hosting mens jeg løper.

Jeg skal løpe to halvmaraton snart og lurer på om noen har tips til god oppvarming som ikke tar krefter fra bena, men samtidig får varmet opp pust og lunger godt?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-22, 15:58   #2
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: God oppvarming før halvmaraton

Jeg pleier jogge/løpe rolig 15 min før halvmaraton. På slutten av oppvarmingen løper jeg 4-5 stigningsløp på ca 80m hver der jeg gradvis øker farta til den farta jeg løper halvmaraton i. (Sistnevnte trengs ikke om man har tenkt å løpe HM i sitt joggetempo, de stigningsløpa er for å forberede kroppen på farta man skal løpe løpet i.)

Hvis jeg var deg, ville jeg varma opp på samme måte som du gjør ellers - gå i motbakker siden du vet at det funker for deg. Å gå i motbakke er mindre belastende for beina enn å løpe flatt, så da sparer du beina litt også. Gå akkurat så lenge at du kjenner at kroppen er varm og pusten fungerer for deg, da oppnår du det du trenger i løpet av oppvarmingen uten å slite beina ut mer enn nødvendig før løpet starter.

Lykke til!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no