Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Utfordringer med middagsplanleggingen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-22, 18:59   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utfordringer med middagsplanleggingen

Jeg har i en årrekke hatt et kosthold med mye grønnsaker og fisk. Jeg spiser svært sjelden kjøtt annet enn kylling, og jeg spiser lite brød og pasta.

Nå må en annen i husstanden leve på en diett som utelukker alt som inneholder fisk, laktose og løk (også alt som inneholder løkpulver).

Jeg kjenner at dette er i ferd med å ta ifra meg noe av hyggen med maten. Vi har store utfordringer med å finne aktuelle middagsretter som begge kan spise. Jeg nekter å avstå fra å spise fisk, så det blir en del dager vi må lage flere middagsvarianter, men det er jo hyggelig å nyte felles middag, da.

Vi trenger sårt tips til mat som kan fungere for oss begge. Laktose er det ikke noe problem å unngå, der finnes det jo erstatninger, verre er det med all form for løk, synes jeg. Finnes det goder alternativer til krydderier som kan ersttatte løk i supper for eksempel?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-08-22, 20:03   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Jeg ville smaksatt med selleri og friske urter. Spesielt løpstikke gir mye fylde om du har tilgang på det. Tåles hvitløk? Om det meste av grønnsaker tåles er kanskje veganske oppskrifter et sted å kikke. Jeg anbefaler spesielt veganmisjonen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-22, 21:18   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Jeg har ikke spist løk på mange år (når jeg lager mat selv, tåler litt i annen mat i ny og ne), vi smakssetter med andre krydder og med f.eks. ingefær og denslags. Kan dere bruke vårløk? Jeg tåler den grønne biten og kan derfor bruke det innimellom. Det er veldig vanesak altså, fullt mulig å lage god mat uten. Jeg lager god linsesuppe med ingefær, røde linser, gulrot og kokosmelk, da bruker jeg spisskummen, paprika og hva jeg nå ellers kommer på i suppen. Retter med linser og bønner burde jo funke bra for begge dere, for eksempel?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-08-22, 21:49   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Aldri tenkt på at løk skal være noe problem.
Jeg bruker ikke ferdig krydder blandinger men mikser rene krydder.
Wok bruker jeg innimellom løk men kan også bare bruke andre grønnsaker og heller fiskesaus og lime som smak.
Supper lages på hjemmelaget kraft (trenger ikke løk her, jeg glemmer rett som der er å ha løk i kraften når det kokes..)

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-22, 23:42   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Løk er et problem i noen dietter, skal ikke ha det selv.

Fisk synes jeg er kjempegreit å tilrettelegge, bare å lage samme «base» til alle og så kan man ha ulikt protein. Jeg gjør det for meg av og til. Steker et sånt brett med lakseskiver i ovnen, putter det jeg ikke skal spise i en boks og har da laks jeg kan ha kald til salat o.l. eller varme.

Vi bruker bare laktosefri melk og fløte/rømme. Hvis det kun er laktose som skal unngås (ikke melk/ melkeprotein) er det kjempeprodukter som gjør at vi lager alt som man normalt ville gjort det.

For løk spørs det litt på hvorfor. Er det FODMAP-diett kan man gjerne bruke purre/ vårløk (det grønne), er det løkallergi er det noe annet.

For noen kan man bruke ramsløk, men også indiske/asiatiske krydre kan være muligheter.

Har akkurat lest meg opp på dyvelsdrek. Den kan lukte litt funky, viktig at den får koke ut i litt olje el.l., så forsvinner det

https://masalamagic.com/products/dyvelsdrek

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-22, 23:53   #6
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Takk for supre tips! Jeg tror jeg må lage meg en liste over mulige middagsretter.

Dere som synes det går greit å unngå løk, har dere ikke utfordringer når dere er på restaurant heller?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-22, 07:40   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Enig med Charlie, i det hun skriver om protein. Jeg opplever at det å ha skivet kalkun, skivet biff "løst" på bordet og så feks en felles suppe som du heller over er rimelig greit. Nå vet jo ikke jeg bakgrunnen for dietten, men hvis det også ekskluderer feks fond så blir det jo vanskeligere enn det jeg beskriver.

Samme gjelder jo løk. Jeg ser her at de anbefaler vårløk og purre som erstatning. Jeg oppfatter i alle fall begge de to som greie erstatninger for fersk løk (for andre ting er jeg usikker)

Og klem til deg! Jeg er enig i at mat er en stor (og viktig!) del av livet så det er kjipt når det blir tull med deg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-22, 08:20   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.056
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Takk for supre tips! Jeg tror jeg må lage meg en liste over mulige middagsretter.

Dere som synes det går greit å unngå løk, har dere ikke utfordringer når dere er på restaurant heller?

Jo, restaurant er vanskelig. Jeg mente at det er lett å unngå hjemme, ute er det problematisk. Siden jeg tåler litt tar jeg risiko de ytterst få gangene jeg spiser på restaurant, men prøver å velge retter uten eller med minst mulig. Men jeg er ikke allergisk, så litt går som regel greit. Får uansett nesten alltid mageknip etter måltider ute, så jeg har ymse remedier i vesken.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-22, 09:26   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enig med Charlie, i det hun skriver om protein. Jeg opplever at det å ha skivet kalkun, skivet biff "løst" på bordet og så feks en felles suppe som du heller over er rimelig greit. Nå vet jo ikke jeg bakgrunnen for dietten, men hvis det også ekskluderer feks fond så blir det jo vanskeligere enn det jeg beskriver.

Samme gjelder jo løk. Jeg ser her at de anbefaler vårløk og purre som erstatning. Jeg oppfatter i alle fall begge de to som greie erstatninger for fersk løk (for andre ting er jeg usikker)

Og klem til deg! Jeg er enig i at mat er en stor (og viktig!) del av livet så det er kjipt når det blir tull med deg.

Fond?
Tar litt mot å starte men det lager seg selv… grønnsaker i en gryte (og her har man da altså ikke løk) og lar det koke noen timer. Så konsentrere det ned og frys i isterningsposer.
Det er ikke så vanskelig å gjør, men må gjøres.. så går det jo litt mer som rutine etterhvert.


Hos meg er det meg og min håpløse mage og som ikke tåler en helg haug +gluten/melkeprotein. Søster som ikke spiser kjøtt+melkeprotein og siste søster tåler melkeprotein men ikke laktose og skal gjerne ikke ha så mye gluten.

Så her er det ulike protein kilde rett og slett, samt gjerne hva det kan stekes i, sauser, osv.

Vi går får felles tilbehør for å ha noe likt. Men jeg kan gjerne ha et kyllinglår og søster 1 ha sin vegetar hamburger. Så sammen noe stekte grønnsaker.

Ulik saus blir det også. Men bare noe likt.

I tillegg så lages gjerne «min» mat litt i forkant da den gjerne skiller seg litt ekstra ut på noen områder og som de andre ikke spiser så mye av.

Et eks ble middag jul i fjor ribbe, potet, saus (her ble sjy brukt ++) rosenkål, rødkål til 4 av 7. Dette ble laget der og da.
2 hadde nøttestek (laget på forhånd), soppsaus (laget med den andre maten) og potet/rosenkål/rødkål.
Jeg hadde ribbe, rosenkål, sjysaus (sjy som de men kun det), hokkadio biter og sellerirot pure (begge disse to laget dagen før).

Så det er noe som går igjen i disse tre middagene selv om det er tre middager.
Akkurat jul er spesiell da og vi gjør ikke slikt til vanlig men det er bare litt planlegging.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 14:52   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfordringer med middagsplanleggingen

Takk igjen for gode tips, dere! Vi må nok lage oss en base med oppskrifter.

Familiemedlemmet som nå forårsaker de største utfordringene i matplanleggingen hadde en runde med ulike tester, blant annet koloskopi i fjor. Det ble ikke gjort noen funn, og h*n fikk beskjed om at det var irritabel tarm. Ut fra historikken, konkluderte en ernæringsfysiolog på sykehuset med at h*n skulle unngå laktose og løk. Det har imidlertid vist seg i ettertid at vedkommende reagerer kraftig på fisk, ikke sushi merkelig nok, men ellers alt som inneholder både rød og hvit fisk. Det er vel ikke FODMAPs i fisk, så jeg antar det må være allergi?

Jeg har også irritabel tarm, men jeg reagerer med å få vondt i magen og uregelmessig avføring om jeg spiser mat jeg ikke tåler så godt. Det er på en måte håndterbart, selv om det kan være ubehagelig nok. Familiemedlemmet reagerer med å få veldig akutt diaré. Det gjør selvsagt at vedkommende er redd for å få i seg "feil" mat.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no