Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-22, 18:49   #1
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Nå må jeg begynne å bake igjen. Men har ikke kjøkkenmaskin lengre, og da utgår elting!

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 19:08   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

https://beritnordstrand.no/oppskrift...t-nottefrobrod

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 19:09   #3
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Trines matblogg har massevis av eltefrie bakstoppskrifter.

Jeg er svak for valnøttbrødet når det ikke er så viktig med grovheten.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 19:18   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Dette baker jeg når vi er leie av kjøpebrød. Enkelt og veldig godt.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 20:29   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Dette er vist godt
http://frutimian.no/2012/11/20/eltefritt-gulrotbrod/

Ellers har jeg laget mye med emmer mel, enkorn og spelt som jeg kan finne oppskrift på.
Blir jo litt annerledes smak enn hvete men min familie elsker det

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 20:48   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Dette er min favoritt. Jeg lager det litt grovere, bare. https://heiamat.no/2013/11/07/eltefritt-grytebrod/

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 22:18   #7
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Jeg følger ingen oppskrift. Bruker 5 dl væske per brød og tilsetter mel, korn og frø til passe konsistens. Har i litt salt og en liten mengde gjær. Står enten fra morgen til sen ettermiddag/tidlig kveld, eller fra sen kveld til neste ettermiddag og godgjør seg.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 22:27   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Har delt min enkleste her før, gjør det gjerne igjen;

600 gram mel/korn etter smak og ønsket grovhet
Ca 4,5 dl kaldt vann, avhengig av sammensetning av mel/korn
1 klype salt
1 klype sukker
0,25 teskje tørrgjær
Litt olje

Rør sammen, la stå under lokk over natta, hell i smørefri brødform, sett i kald ovn, skru på 200 grader og ta ut etter 55 min. Voila.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 23:45   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Jeg simpelthen elsker Mat på bordet-Ina sin kokebok Eltefri bakst, så den kan jeg anbefale.
Den jeg bruker aller mest nå er kneippbrødet hennes, da mine sære gutter ikke vil ha hele korn:

300 g spelt fin
300 g spelt sammalt grov
1 ss maltekstrakt
3 ts salt
5 dl vann
1/2 ts gjær

Pensler med egg og strør på valmuefrø. Det er prikken over i'en

Du trenger ikke bruke spelt altså, det er det jeg som gjør. I oppskriften står det hvetemel. Tror også det står sammalt fin og sammalt grov, men det er ikke alltid jeg får tak i i spelt. Kjører jeg spelt fin, så tar jeg ofte 100 g mindre fin og 100 g mer sammalt. Summert opp; det blir bra uansett

Deigen kan stå 8-20 t på kjøkkenbenken, og så inntil 4 dg i kjøleskapet etter det. Bretter den noen ganger med mel før jeg tar den oppi brødform (str mellom stor og liten brødform). Etterheve 2t. Stekes på 200°C i 33 min. Jeg tar første del med varmluft, og så går over til over- og undervarme ca halvveis.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 08:49   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Jeg følger ingen oppskrift. Bruker 5 dl væske per brød og tilsetter mel, korn og frø til passe konsistens. Har i litt salt og en liten mengde gjær. Står enten fra morgen til sen ettermiddag/tidlig kveld, eller fra sen kveld til neste ettermiddag og godgjør seg.

Jeg bruker 6 dl. Har i litt kefir eller yoghurt naturell hvis jeg har. Bruker mel til grovbakst og hvetemel (ca 50/50). Litt havregryn og solsikkekjerner og sesamfrø. En dæsj honning.

Hvis deigen blir stående mer enn 20 timer så har jeg den i kjøleskapet. Den kan stå der i flere dager ved behov!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-22, 12:58   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Jeg lager brødet som får verdens beste kokker til å stønne.

Det er kategori loff, da.

https://www.nrk.no/osloogviken/1.12722357

Har prøvd litt med litt grovere mel også, vær obs på at det suger mer væske. Oppskriften er til et lite brød.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-22, 14:06   #12
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Jeg syns disse er gode
https://www.detsoteliv.no/oppskrift/...ltbrod-med-fro
Og dette baker jeg hver jul
https://josefinesmatgleder.wordpress...ibrod-i-gryte/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-22, 14:09   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere gi meg deres beste brødoppskrift, uten elting?

Denne. Aner ikke opphavsmann eller -kvinne.
Men du baker neppe andre brød etter at du har prøvd denne. Sies det.

Hm. Uleselig tekst på bildet. Det står altså:

GROVBRØD
1000 g hvetemel
350 g sammalt hvetemel
90 g solsikkekjerner
90 g gresskarkjerner
75 g sesamfrø
75 g havregryn
250 g linfrø
1 ss salt
50 g gjær
1,5 l vann

(jeg har også oppi litt honning)

Hevetid: 30 min under klede
Hell deigen i 3 godt smurte former/eventuelt former med bakepapir.
Hevetid 2: 45 min.
Steketemp: 225
Steketid: 40 min pluss 15-20 min uten former

Vedlagte bilder
Filtype: jpg F43F8B6B-F6E1-46D6-8CF5-5DC3630D69A4_1_100_o.jpg (7,5 KB, 11 visninger)
__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice

Sist redigert av Katinka : 05-08-22 kl 14:21.
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no