Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-22, 08:18   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Vi bor i et gammelt hus. Nå restaurerer vi vindfang og innergang. Jeg skriver restaurerer og ikke pusser opp, fordi dette er en langt mer omfattende renovering enn å bare male vegger osv. Vi har revet oss inn til reisverket innenfra , beholder yttertak og yttervegger, men bygger opp igjen med ny isolasjon osv innenfra. Deler av fundamentet har smuldret opp og må også gjenoppbygges. Stor prosess, med andre ord.

Siden dette er et gammelt hus, ønsker vi så langt som mulig å bruke naturlige materialer og velge kvalitet som vil vare iallfall ut vår levetid og helst lenger også. Jeg er veldig lite fan av å velge kortsiktige løsninger. Det blir trefiberisolasjon i vegger, gulv og tak, malt panel på vegg og i tak osv. Men hva skal vi ha på gulvet? Vi skal ikke ha vanlige fliser eller heltregulv. Dette er et område med mye tråkk av både folk og dyr, det må tåle litt fuktighet og lort og det må være enkelt å rengjøre. Og altså helst et noenlunde naturbasert materiale. Det er snakk om en liten yttergang på rundt 2,5 kvm og en innergang på 6-7 kvm, så det er ikke store området. Pris er derfor ikke avgjørende.

Har noen erfaring med linoleumsgulv? Eller andre forslag til slitesterke, bærekraftige gulv som samtidig er enkle å holde reine og tåler fuktighet? Utseendemessig tror jeg vi vil ha noe som er nokså nøytralt og som står seg over tid. Vegger og tak blir i smal stående panel som vil bli malt i en lys farge. Det er ikke vindu i disse to gangene, eneste lyset som slipper inn er gjennom et vi du i ytterdøren.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 08:51   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Hva med skifergulv? Har noen gamle tømmerhus i nabolaget og et par av dem har skifer i yttergangen. Synes det er fint, og passer bra til husene.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 09:07   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Vi har skiferlignende fliser. Hadde vi hatt råd skulle det vært skifer. Så jeg ville helt klart valgt det. Gammelt tømmerhus, totalrenovert.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:00   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.472
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Tenkte også skifer. Evt litt store fliser som ser ut som skifer, dersom dere ikke får tak i ordentlig skifer. Kan gamle takstein brukes?

Jeg digger linoleumsgulv, men i yttergang tenker jeg det kan bli glatt når det er kaldt og man kommer inn med snø under skoene.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:16   #5
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Skifer, verken i ekte eller uekte form, er uaktuelt, dels fordi jeg slett ikke liker verken materialet skifer eller sårene i naturen som skiferbruddene skaper (vi har flere rundt oss), men aller mest fordi et skifergulv krever et helt annet underlag enn det vi har. Skifergulv bør legges på et betongdekke, helst med gulvvarme. Vi skal verken ha gulvvarme eller har en byggkonstruksjon som er egnet til betonggulv uten store ombygginger. Betong er vel heller ikke førstevalget når man (på en amatørmessig måte) forsøker å bygge så miljømessig fornuftig som mulig.

Godt poeng med at linoleum kan bli glatt med snø under skoene. Det har jeg ikke tenkt på.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:18   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Jeg tenkte å foreslå historiske fliser
https://historiske.no

De er fine, sikkert styggdyre…

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:20   #7
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Hva med kork? Er ikke det noe som kan levere på kravene dine?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:21   #8
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.232
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Jeg tror linoleum vil være perfekt. Ellers kan jeg slå et slag for gummigulv, vi har det i gangen i 2 etasje og det gulvet elsker jeg.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:58   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg tenkte å foreslå historiske fliser
https://historiske.no

De er fine, sikkert styggdyre…

Jeg er særere enn de fleste, og historiske fliser er litt for «mye», synes jeg. Jeg tror jeg hadde blitt fort lei. Dessuten er det fliser og jeg vil ikke ha flere flisegulv enn det ene vi har. Jeg synes det er et slit å holde rent.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 10:59   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Hva med kork? Er ikke det noe som kan levere på kravene dine?

Det kan hende, jeg vet lite om det. Noterer det på lista over alternativer som må sjekkes ut og tar gjerne i mot erfaringer.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 11:01   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg tror linoleum vil være perfekt. Ellers kan jeg slå et slag for gummigulv, vi har det i gangen i 2 etasje og det gulvet elsker jeg.

Er gummigulv slikt med disse lave runde knottene? Det er kanskje en mulighet.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 11:01   #12
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.462
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Jeg har ikke noen erfaring, men har det på lista dersom jeg skal komme i en situasjon der jeg trenger nytt gulv. Jeg fikk opp denne siden da jeg googlet litt. Der hadde de litt ulike produkter og litt info.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 11:30   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Vi har linoleum på kjøkkenet. Dyr type, lagt av proffe. Den har holdt seg svært pen tross intens bruk og svært lite stell (har aldri vært bonet) eneste skadene er der vi har mistet kniver og glør. Vårt ser ut som mørkt tregulv og ser veldig troverdig ut. Det blir ikke veldig glatt når det er vått, men klart mye glattere enn de grove flisene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 11:40   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.232
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Er gummigulv slikt med disse lave runde knottene? Det er kanskje en mulighet.

Ja det er sånt gulv. Vi har fliser, men sammegulv finnes i 4m bredde for det proffe markedet.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 12:26   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.472
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Mitt favorittgulv er linoleum, har krabbet på kne og limt lino-ruter i kjellerleilighet og et kjøkken. Det fins masse forskjellige fargevarianter. Deilig å gå på.

Jeg tenkte at kombinasjonen kaldt (ute) og snø/vått kunne gjøre det glatt i en yttergang, hvis det ikke er veldig godt isolert under golvet (gammelt hus).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-22, 16:19   #16
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Min erfaring med linoleum er at vann bør tørkes opp relativt raskt, ellers får gulvet skjolder. Vi har hatt linoleumsgulv på kjøkkenet i 8 år. Det må vedlikeholdes med gulvpolish, og gammel polish er vanskelig å fjerne. Vi må nok leie en maskin nå for å få gulvet fint igjen.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-22, 13:08   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Jeg kommer på at jeg kan avbefale fliser - Vi har flis på både kjøkken og gang - og siden det er trehus, sprekker fugene på grunn av bevegelse, sikkert - så vi driver å fuger etter med sikaflex nå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-22, 13:14   #18
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Opprinnelig lagt inn av Linella, her.

Min erfaring med linoleum er at vann bør tørkes opp relativt raskt, ellers får gulvet skjolder. Vi har hatt linoleumsgulv på kjøkkenet i 8 år. Det må vedlikeholdes med gulvpolish, og gammel polish er vanskelig å fjerne. Vi må nok leie en maskin nå for å få gulvet fint igjen.

Nyttige erfaringer, tusen takk! Det taler jo definitivt i mot linoleum. Jeg vil ha et nokså vedlikeholdsfritt gulv, det er mer enn nok vedlikehold med et gammelt hus, så jeg trenger ikke mer.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-22, 13:15   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg kommer på at jeg kan avbefale fliser - Vi har flis på både kjøkken og gang - og siden det er trehus, sprekker fugene på grunn av bevegelse, sikkert - så vi driver å fuger etter med sikaflex nå.

Fliser er helt uaktuelt og sprekking pga bevegelse er en av flere grunner.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-22, 18:24   #20
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.472
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket gulv skal vi velge i yttergang på gammelt hus?

Syns det Linella sier om vann på linoleum høres rart ut. Har lagt linoleum (Marmoleum var vel merkenavnet) på to kjøkken og ikke merket noen flekker, ene stedet som limte fliser på avrettet gulv og som klikk-gulv det andre stedet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no