Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-22, 10:19   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Jeg har en Excelfil med en formel som jeg gjerne ville vite opprinnelsen til. Det finnes jo kjente ektrapoleringsmetoder, men jeg kjenner ikke igjen denne som ligger i vedlegget (vedlegg var beste måten å vise den med indekser etc.).

Men kjenner altså verdiene for den variable samt første og andre deriverte i steg i-1, og (kun) den andrederiverte i inneværende steg.

Noen som har noe forslag?

(Jeg er en bruker av matematikk, ikke en matematiker.)

Vedlagte bilder
Filtype: png ekstrapolering.png (3,3 KB, 75 visninger)
banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 11:23   #2
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Jeg prøver meg med en dytt på denne. Ingen her som er gode på ektrapolasjonsmetoder i matematikk?

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 12:01   #3
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, er det overgangen fra første til andre linje du lurer på, eller hvordan de kommer frem til første linje?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 12:10   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Jeg har prøvd å gjøre det mer generelt. Jeg har en beregning som noen andre har gjort etter den viste formelen i det nye utklippet som er vedlagt. Man har, vha. vist formel, ekstrapolert seg frem til y for steg i+1 fra kjente data. De kjente data er verdiene av y samt første- og andrederiverte av y i steg nr. i, pluss verdi for andrederiverte i steg i+1.

Jeg lurer på hvilken metode som er benyttet av den som har gjort det. Vedkommende kan ikke svare selv lenger.

Vedlagte bilder
Filtype: png Screenshot 2023-02-08 110925.png (2,9 KB, 27 visninger)

Sist redigert av banana : 08-02-23 kl 12:28.
banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 20:43   #5
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Vet du noe om sammenhengen mellom M, V, q og L? Det føles som det mangler noe informasjon her, men jeg er ganske rusten så det er ikke sikkert det er relevant.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 10:30   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Når jeg ekstrapolerer bruker jeg vanligvis en rekke ( x,y) som jeg lager en ligning som passer til. Så bruker jeg ligningen for å finne y(n+1) ved x(n+1).

I ditt tilfelle regner man ut den deriverte fordi man bruker en annengrads differsialligning, kjent metode som er mye brukt, det gir muligheten til å løse en gruppe av ligninger 'samtidig'

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 10:33   #7
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Vi bruker denne metoden for å regne ut trykk på alle enkeltvolum som en del av et større netverk, det endringen i mengde per enkeltvolum gjør at man kan finne alle nye trykk og deretter den nye endringen i mengde per enkeltvolum, og så gjentar man, sånn får vi en kontinuerlig tilstandsrekke gjennom tidsstep

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 15:43   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Vet du noe om sammenhengen mellom M, V, q og L? Det føles som det mangler noe informasjon her, men jeg er ganske rusten så det er ikke sikkert det er relevant.

Jeg har forenklet det ved å legge inn sammenhengen i den siste versjonen, i innlegg #4.

V = dM/dL
q = dV/dL = d²M/dL²

Men det er egentlig irrelevant, så vidt jeg kan forstå, all den tid jeg har byttet ut M med y og de variable som egentlig er deriverte av M med diverse deriverte av y. Og L med x.

q (= y'') varierer tilfeldig, og dermed gjør V (= y') og M (=y) det også.

Hvis du lurte på hva dette er i virkeligheten så er det en bjelke (med venstre side på x = 0 og høyre ende på x = L) belastet med en tilfeldig varierende last q(x) = M''(x), og med tilhørende skjærkraft V(x) og moment M(x).

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vi bruker denne metoden for å regne ut trykk på alle enkeltvolum som en del av et større netverk, det endringen i mengde per enkeltvolum gjør at man kan finne alle nye trykk og deretter den nye endringen i mengde per enkeltvolum, og så gjentar man, sånn får vi en kontinuerlig tilstandsrekke gjennom tidsstep

Hva heter metoden dere bruker - og hvor kommer koeffisientene 0,375 og 0,125 fra? Det er det som egentlig er spørsmålet mitt.

(ChatGPT foreslår at dette er Modified Euler Method eller Heun's metode når jeg spør which interpolation method is this y_(i+1) = y_(i) + (y’_(i) +y’’_(i) · 0,375 +y’’_(i+1) · 0,125) · Dx, men kan ikke fortelle meg noe særlig om koeffisientene.)

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 16:52   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Eulers metode står det litt om i SNL-artikkelen, og det er ymse modifiserte metoder rundt omkring, ser jeg når jeg googler. Det ser ut som om koeffisientene antagelig kommer av den valgte steglengden i iterasjonen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 17:00   #10
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Meisje får rette på meg om jeg tar feil, men dette er egentlig ikke en ekstrapolasjonsmetode, men den numeriske løsningen av en differensialligning som man ikke kan beregne analytisk.

For å forstå koeffisientene mistenker jeg at du må vite den originale ligningen som løses.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 18:14   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Hmm. Grunnlaget for alt er dette: http://meccanica.uit.no/fasthet/20t.html. Ugangsligningen er den som kalles bjelkens differensialligning et stykke nede på siden. Også har man noen randbetingelser (at nedbøyningen u er 0 i begge ender, altså for x = 0 og x = L).

Som sagt, noen har laget en beregning som er slik at man vet verdien for y = M og y' = V for det første steget (egentlig den første posisjonen på bjelken, nemlig x = 0), og den andrederiverte for neste posisjon på bjelken. Jeg prøver å dekode beregningen og skjønne hvorfor den er satt opp akkurat sånn. Pr. nå føler jeg meg ganske lost. Jeg tenkte at FP ville si "å! det er jo matematisk metode XX som er brukt her - det ser vi lett!" også kunne jeg google det og finne en forklaring på alt, inkludert faktorene som brukes.


Sist redigert av banana : 10-02-23 kl 09:42.
banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 19:25   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matematikk, ekstrapolering, noen som kjenner igjen denne formelen?

Det er veldig lenge siden jeg drev med dette. Men sikker på at ikke koeffisienten er fremkommet ved bruk av randbetingelser?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no