Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-22, 17:11   #21
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skattefordeler, nedskriving av studiegjeld og div fritak for avgifter på strøm, got eksempel.

Men du nevnte det i samme setning som det å fly.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:16   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Men du nevnte det i samme setning som det å fly.

Beklager det var uklart, men nå har jeg altså forklart hva jeg mente. Ok? Syns du det burde være særfordeler for folk i nord-Norge på flyreiser? I såfall, hvordan ser du for deg at det gjennomføres?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:22   #23
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.474
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Skattefordel og nedskriving av studielån gjelder en liten del av Nord-Norge; Nord-Troms og Finnmark.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:38   #24
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Beklager det var uklart, men nå har jeg altså forklart hva jeg mente. Ok? Syns du det burde være særfordeler for folk i nord-Norge på flyreiser? I såfall, hvordan ser du for deg at det gjennomføres?

Det er allerede subsidierte flyruter i Nord Norge og det er bra. Dine eksempler på subsidier for befolkingen i nord er jo vedtatt lenge før klima ble et tema. Mener du de er en klimafordel eller ulempe ?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:48   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg mener ingenting med dem i et klimaperspektiv. Bare at det er tradisjon for å behandle ulike landsdeler ulikt, men at i dette tilfellet Høst beskriver syns jeg ikke det bør være det. Du syns altså at det bør det, slik Høst foreslår? Ulik rett på mengde flyreiser i Nord-Norge og resten av Norge?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:00   #26
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg mener ingenting med dem i et klimaperspektiv. Bare at det er tradisjon for å behandle ulike landsdeler ulikt, men at i dette tilfellet Høst beskriver syns jeg ikke det bør være det. Du syns altså at det bør det, slik Høst foreslår? Ulik rett på mengde flyreiser i Nord-Norge og resten av Norge?

Rett og rett... Det er ihvertfall vanskelig f eks å komme seg til sykehus tidsnok i mange tilfeller her uten fly sammenlignet om du bor andre plasser i Norge. Samtidig når det ikke er mulighet for tog og en helst ikke skal ha bil så er fly et alternativ å reise med. Og alternativ transport tar lang tid. Hva skjer med næringslivet om de skal ta tog eller buss en distanse som er tilsvarende Oslo-Roma når de skal på møte ?

Jeg mener om Norge skal ha bosetting i nordområdene så må det tilrettelegges for det.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:00   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skattefordeler, nedskriving av studiegjeld og div fritak for avgifter på strøm, got eksempel.

Det hjelper sjukt lite med disse fordelene når store deler av landsdelene her er avhengige av å fly til for eksempel helsetjeneste.
Jeg anser besøk hos spesialister, kjeveortoped, få tatt røntgen osv i en litt annen liga enn familie i andre verdensdeler. (Jeg er forøvrig ganske sikker på at det fins en nordlending eller to som også har familie i andre verdensdeler. ).

Ikke at jeg har klart for meg hvordan man skulle differensiere flyreiser, men reiser betalt av pasientreiser samt nødvendige arbeidsreiser nord for Fauske burde i alle fall vært utenfor regnskapet.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:15   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg spiser mye kjøtt og egg, og lite fisk og grønnsaker. Å spise hovedsaklig plantebasert er ikke aktuelt for meg av ulike årsaker, men jeg kunne godt ha kuttet ned på kjøttet ja.

Jeg har ikke oversikt over hvor mye nye klær jeg kjøper, men det er ikke mye. Jeg er veldig flink til å kjøpe brukt, både klær, møbler, elektronikk osv. Bytter som regel ikke ut ting før de ikke virker. Leaser brukt mobil hos Release.

Om jeg kunne klart meg uten bil er jeg usikker på. Eller, jeg hadde jo selvfølgelig klart det, spørsmålet er egentlig om jeg er villig til det. Sånn som situasjonen er nå er jeg nokså avhengig av bil. Jeg disponerer en 19 år gammel dieselbil, og den kommer jeg til å bruke så lenge den fungerer.

Fond har jeg ikke, og jeg har ikke råd til solceller, etterisolering ol. Har varmepumpe da, men jeg vet ikke om det er bedre enn andre form for oppvarming.

Jeg har ikke store behovet for å reise utenlands, og har ikke satt mine bein i et fly siden 2018 tror jeg. Men med slekt i England blir det mer reising nå som det er mulig igjen. Er ikke så mange gode alternativer til fly liksom. Men en gang i året får holde tenker jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:18   #29
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg kaster nok altfor mye mat. Sånn blir det når man har småspiste barn, og man ikke har lyst til å spise opp alle rester. Men det er litt for mye frukt og grønt som visner i kjøleskapet, så det er forbedringspotensiale.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:28   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Godt poeng med pasientreiser. Ellers vil jo konsekvensene for nærlingsliv være det samme for firmaer i nord som alle andre med samarbeidspartnere langt av sted: man må kutte ned på antall fysiske møter.

Det står før øvrig ikke at man skal greie seg helt uten bil, men uten privatbil. Bildeling er et alternativ.

Som sagt er denne rapporten laget med utgangspunkt i urbane strøk, det vil selvsagt være tiltak som er vanskeligere i mer rurale settinger, og steder med lengre avstander enn sentrale Europa.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:36   #31
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Godt poeng med pasientreiser. Ellers vil jo konsekvensene for nærlingsliv være det samme for firmaer i nord som alle andre med samarbeidspartnere langt av sted: man må kutte ned på antall fysiske møter.

Det står før øvrig ikke at man skal greie seg helt uten bil, men uten privatbil. Bildeling er et alternativ.

Som sagt er denne rapporten laget med utgangspunkt i urbane strøk, det vil selvsagt være tiltak som er vanskeligere i mer rurale settinger, og steder med lengre avstander enn sentrale Europa.

For mange, som her i Norge er ikke konsekvensene for næringslivet det samme. Man må først komme seg fra nord til en sentral flyplass, så reise videre til samarbeidspartnere i utlandet.

Men helt enig med deg når det gjelder å kutte på de fysiske møtene.
Akkurat nå virker det for meg som om veldig mange er opptatt av å ta igjen alle de fysiske møtene vi ikke har kunnet ha pga. covid, og det er et stort forventningspress om reiser, innenlands i alle fall.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:42   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.308
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Bildeling er dyrt. Kollektivt er dyrt. Å reparere klær, møbler og elektronikk er dyrere enn å kjøpe nytt. Tog er dyrere enn fly.

Dårlig samvittighet er heldigvis gratis.

Det er en tragedie at klimavennlig adferd i normale livsrammer er en ekstra utgiftspost.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:44   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg vet, det er utrolig dårlig at miljøvennlige løsninger er så dyrt, og så mye dyrere enn de andre alternativene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:07   #34
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Helten og jeg prøver å være miljøbevisste og å lære mer om hva vi kan bidra med for å minske skadene, men det er pokker ikke lett. Det er det mange grunner til, bl.a. vår egen egoisme og det faktum at vi begge har slektninger som bor langt unna (nord for meg og USA for ham). For å ta listen i HI først.

  1. Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt. Nei og ja, vi har lite matavfall, men spiser en del kjøtt og fisk. Kjøttet er en del selvfanget da, og det hjelper. Begge er glad i grønnsaker og frukt, men banan hit er neppe bærekraftig. Dette har jeg jobbet en del med og tatt skritt for skritt i riktig retning.
  2. Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år. Jeg kjøper klær når det jeg har ikke lar seg reparere og det jeg da kjøper er det ofte nytt, men ikke alltid. Hittil i år har jeg kjøpt en langbukse og en BH.
  3. Behåll elektronik i minst sju år. Bortsett fra mobilen (tre år på begges) tror jeg vi er greit i mål på dette. Vi har riktignok både stekeovn, platetopp og en PC som er kjøpt siste seks måneder, men komfyren platetopp og stekovn dette erstattet ble skaffet i 1998 og forrige PC i 2014.
  4. Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år. Denne blir og er vanskelig, vi har hytte i nordkommunen Fatter'n og Mutter'n sin slekt kommer fra og tog hit er ingen mulighet. Vi fløy hit nå, men planlegger tog og hurtigbåt til sommeren. USA-slekta har vi eg. planer om å gi opp.
  5. Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt. Jeg vil helst at vi bare har bilen i Nordhuset, den er 31 år gammel, men Helten mener vi trenger bil sørpå også. Den er fra 2012 og brukes lite av oss, og lånes bort bl.a. til mellomste ifm jobb. Vi har en snøfreser sørpå, den tror jeg er 25 år gammel eller mer.
  6. Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör. Har ikke fond, elleverandører må jeg undersøke.
Dette er jo ikke lett, selv prøver vi å reparere både ting og klær mest mulig og det får vi jo til. Da vi flyttet til nytt hus var det fint lite nytt vi skaffet oss, til og med kjøkkenet tok vi med, siden kjøper uansett tenkte å bytte det ut. Senga ble erstattet pga plass, men den gamle (fra 2014) er fortsatt i bruk der vi bodde.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:13   #35
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg mener jeg har lest et eller annet om at det ikke er løsbart at alle blir vegetarianere, ikke klimamessig men mht det å fø hele verden på plantebasert kost alene. Jeg husker vare ikke hvor jeg leste det. Men at man bør spise mer plantebasert og ikke minst kaste mindre, har jeg stort tro på. For meg hjelper matkasse veldig mut matsvinn og planetebasert kost. Og jeg er fan av Too good to go-konseptet.

Mht klær så kjøper jeg ikke mye klær, så der tror jeg ikke jeg er langt fra å være innenfor egentlig. Elektronikk? Kjøper lite nytt der, eneste er mobiltelefon som byttes en god del oftere.

Fly, der sliter jeg. Jeg er avhengig av å fly årlig til Oslo for sykehusbesøk, og tog er ikke er alternativ pga forberedelse til undersøkelse og formen etterpå. Jeg har også venner i USA jeg gjerne vil se hakket oftere enn hvert 8. år. Jeg kunne ofret feriereise med fly for klimaets skyld.

Bilen er nok det som jeg ville slitt mest med å ofre. Det er familie og venner det ville blitt vanskelig å treffe uten bil, og om man ikke kan dra på ferie ut av landet er det fint å kunne dra på hytteturer og andre turer i det minste. Men jeg har ikke behov for å bytte bil hele tiden, og trenger heller ikke noe fancy med feit motor.

Står det ikke noe om å få færre barn? Jeg blir litt sånn småirritert over «nordmenn må få flere barn»-meldinger fra politikere. Nei, det må vi ikke. Vi bør få 1-2 hver maks, og så kal vi heller ta i mot litt flere barn (med foreldre, selvfølgelig) fra andre steder i verden der det er for mange.

Det er ikke bærekraftig å får 3-4 barn hver.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:39   #36
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.814
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Bare sånn helt på siden, så er det ganske fascinerende at Bergensbanen (tog) brukte kortere tid fra Bergen til Oslo i 1975 enn det gjør i dag. Satsingen på tog har ikke helt vært tilstede hittil.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:40   #37
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.474
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det står før øvrig ikke at man skal greie seg helt uten bil, men uten privatbil. Bildeling er et alternativ.

Som sagt er denne rapporten laget med utgangspunkt i urbane strøk, det vil selvsagt være tiltak som er vanskeligere i mer rurale settinger, og steder med lengre avstander enn sentrale Europa.

Fortell gjerne hvordan bildeling skal fungere utenfor byene, enten det er i nord eller sør. Hvis man har f.eks. 10-15 minutters kjøring til barnehagen (nei, det går ikke buss), og så 40 minutters kjøring til jobb i motsatt retning fra heimen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:41   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg mener jeg har lest et eller annet om at det ikke er løsbart at alle blir vegetarianere, ikke klimamessig men mht det å fø hele verden på plantebasert kost alene. Jeg husker vare ikke hvor jeg leste det.

Si i fra om du kommer på det, for all kunnskap jeg har om biologi og overføring av energi i næringsledd tilsier at det ikke stemmer. Det hadde vært veldig interessant å lese det om det finnes forskning som tilsier noe annet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:44   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Vet du ea, jeg gidder ikke dette når det bare skal bli en «la oss hakke på den teite bydama fra Østlandet» og bare leser det av innleggene mine som passer det narrativet. Sayonara.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 19:50   #40
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Si i fra om du kommer på det, for all kunnskap jeg har om biologi og overføring av energi i næringsledd tilsier at det ikke stemmer. Det hadde vært veldig interessant å lese det om det finnes forskning som tilsier noe annet.

Det ville vært rart om feks Norge skulle sluttet helt med husdyr. Vi har veldig lite areal som regner seg til å dyrke menneskemat. Den matjorda vil i et sånt tilfelle gro igjen og vi må importere de kaloriene. Husdyra skal være der det ikke kan dyrkes menneskemat og spise gras, ikke korn og hvert fall ikke importert korn. Om sommeren skal de beite i utmarka og om vinteren spise høstet gras.
Det betyr veldig mye mindre kylling og svin og ca 1/3 av dagens grovfôretere.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no