Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-22, 12:24   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Med alle mulige forbehold om kildekritikk og what not; Forskere ved Leeds universitet har satt opp en liste over hvor mye vi faktisk må endre oss for å bremse klimakrisen. Jeg er sikker på at selve rapporten er mer detaljert enn dette, men om man tar utgangspunkt i disse highlightene; er det et overkommelig mål for deg? Hvorfor/Hvorfor ikke?

https://www.c40.org/wp-content/uploa...9.original.pdf

https://www.extrakt.se/rapport-nya-v...-klimatkrisen/

https://www.theguardian.com/environm...is-study-finds

Så vidt jeg kan se tar rapporten utgangspunkt i urbant liv, men mye har selvsagt en overføringsverdi til mindre urbane husholdninger også.

Sitat:

  • Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
  • Buy no more than three new items of clothing per year
  • Keep electrical products for at least seven years
  • Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
  • Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
  • Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplier

Og den svenske oversettelsen:

Sitat:

  1. Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
  2. Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år.
  3. Behåll elektronik i minst sju år.
  4. Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år.
  5. Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt.
  6. Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör.

Vi har endel å gå på når det kommer til diett, samt matsvinn. Der må vi skjerpe oss. Elektronikk: Mobiltelefoner har blitt byttet oftere, men vi har nok ligget på rundt 5 år. Kan bli flinkere til å bytte batteri i stedet for hele telefonen. Her har produsentene et stort ansvar også! Annen elektronikk beholder vi betydelig lengre enn 7 år. Jeg har intil pandemien flydd mye mer enn dette med jobb, i all hovesak de korte reisene. I jobbsammenheng tror jeg det kommer til å bli mindre av dette framover, og vi planlegger allerede prosjekter med mer miljøvennlige reiser. Privat har vi nesten vært innafor og i sommer velger vi tog. Vi eier en bil, og skal bruke den opp. Etter det tror jeg vi går for delealternativer. Fond/energi: Jeg har valgt ut de fondene som er markert som miljvennlige og etiske, vi bor på en måte som er energieffektivt, men det er også her jeg har minst påvirkning, rett og slett fordi vi ikke er særlig rike. Så vi bor smått og sparer lite. Klær: De siste to årene har jeg kun kjøpt nye sko, treningstøy og en vinterjakke. Annet er kjøpt brukt. Jeg skal ha disse tre plaggene i bakhodet framover og gjøre mitt beste for å holde meg innafor.

Jeg syns det er fint med en slik liste, den er enkel å forholde seg til. Totalbildet er selvsagt sammensatt, men man kommer jo ikke unna at man må ta personlig valg om å skrenke inn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 12:30   #2
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Tja


* Jeg spiser svært lite kjøtt og er ganske flink til å ikke kaste mat
* Vi "bruker opp" elektronikk og bytter ikke ut før det ikke kan brukes mer
* Jeg sliter nok litt med å ikke fly på ferie. Det er hakket vanskeligere fra Vestlandet, fordi det tar så skrekkelig lang tid å komme seg mot Europa med tog
* Vi har ikke bil og bruker bildelering stadig mindre


Det mest klimauvennlige vi har gjort det siste året er å kjøpe hytte. Til gjengjeld er den forholdsvis liten og brukt og den ligger slik til at vi kan komme dit med kollektiv og det gjør vi mye.


Vi bor forholdsvis sentralt og klarer oss i det daglige godt med kollektiv/gange


Vi kunne nok ha gjort en innsats med etterisolering av huset.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 13:11   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Eat a largely plant-based diet, with healthy portions and no waste
Der ligger vi ganske bra an. Spiser to vegetarmåltider per uke, to ganger fisk og når vi har kjøtt, er det ikke store porsjoner av selve kjøttet. Kan redusere mer uten å føle at vi "ofrer noe". Veldig flink til mengdeberegning og har lite matsvinn.

Buy no more than three new items of clothing per year
Dårlig. Har redusert kjøp av nye klær mye og kjøper gjerne brukt, men tror nok at antall nye ting er en god del høyere enn tre per år.

Keep electrical products for at least seven years
Går bra for alle større ting, de har vi til de går i stykker, noe som skjer lenge etter 7 år. Kjøper kvalitet når vi først kjøper. Mac-en min tok kvelden etter 8 år, kjøpte brukt som erstatning. Mobilene er vi ikke så gode på, de varer heller ikke så lenge. Vil tro 4-5 år er normalen.

Take no more than one short haul flight every three years and one long haul flight every eight years
Her er vi MILELANGT unna målet selv om antall turer har vært redusert under pandemien. Med familie i utlandet og reising som den store hobbyen, ville jeg hatt store problemer med å opprettholde livskvaliteten hvis jeg ikke lenger kunne fly. Da måtte jeg nok flyttet langt sør i Europa, faktisk.

Get rid of personal motor vehicles if you can – and if not keep hold of your existing vehicle for longer
Her er vi flinke. Har ikke egen bil, leier bybil (elektrisk) hvis vi må. Ellers går vi og tar offentlig transport.

Make at least one life shift to nudge the system, like moving to a green energy, insulating your home or changing pension supplier
Ikke gjort one her (enda).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 13:14   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Vi har planer om en runde med "isolering" i form av å bytte gamle vinduer. Et par er punktert. Det vil trolig reduserer varmetapet i hovedetasjen vesentlig. Og bedre inneklima på er par barnerom. Koste mer enn det smaker kanskje. Men teller vel som grønn nugde, kanskje.

Vi har mye å gå på i det at vi spiser kjøtt, og noe matsvinn. Elektronikk beholder vi jevnt over lenge, men jeg vet ikke om denne telefonen holder i 2 år til, den har passert 5 år i alle fall.

Til ungene er det vanskelig å holde seg under tre enheter med klær. De arver mye, men sko må se nesten få nye og de vokser ut av dem (og sliter dem). Noe nye klær trengs også selv om veldig mye arves. Jeg personlig, trenger i alle fall noen nye bh'er, og en ny bukse denne våren.

Jo, vi har nok mye å gå på, vi har to biler og de går på diesel, men vi er litt på "bruke opp" sporet da, den ene kjøpte vi i 2008, den er en 2007 modell og den andre kjøpte vi i 2014, den er en 2013 modell. Ingen av dem står umiddelbart for utbytting, selv om elbil stadig vurderes

Langt flyr jeg ca aldri, og kort skjer stort sett en gang i året pga jobb, men med flybytte regnes der fort som 4 turer det da, to til og to hjem. Den utgikk pgs pandemi, men vi var på tur igjen i høst og regner med det blir til høsten igjen.

Følger dog kjøtt og bilkjøring er der vi bør gjøre mest. Men i det minste er telt camping med bil hakket bedre for miljøet enn "fly til Syden" da innbiller jeg meg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 13:25   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Det må ganske mye hard vilje for å få til alt på listen, det må jeg bare innrømme.
Jeg har et fornuftig forbruk, med hybridbil fra 2015 (brukes knapt på hverdager, reiser kollektivt til jobb), mobil fra 2017, er vegetarianer, uten større shoppingvaner. Strømpebukser er kanskje det største problemet. Og løpesokker.
Men alt på listen er vanskelig, rett og slett fordi jeg ikke har lyst. Nå har jeg ikke tatt mye fly de siste årene, men jeg ønsker å reise mer før jeg dør. Tog er for så vidt ok, men jeg drømmer om andre verdensdeler

__________________
2012, 2007 og 2004

Sist redigert av Appelsin : 19-04-22 kl 11:09.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 14:45   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Vel, så lenge jeg ukependler deler av året til et land som det tar over et døgn å nå med tog, er flypunktet helt umulig. Planen er å pendle sjeldnere etter hvert som ungene flytter ut, og da kan jeg kanskje bytte ut noen av flyreisene med tog. Noen dramatisk endring kan det ikke bli før togforbindelsene til kontinentet blir veldig mye bedre. (Nå er de latterlig dårlige.)

De andre punktene er mye lettere. Vi har ikke bil og har tenkt å gjøre grep for å bo mer energieffektivt snarlig. Jeg kan også gladelig kutte ned kjøttspisingen og beholde elektronikk lenger. Jeg er litt for glad i å kjøpe klær, men kan absolutt kjøpe mer brukt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 14:54   #7
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg har prøvd å leve i tråd med de fleste av disse punktene på ulike tidspunkt de siste årene. Jeg tenker at det ikke kan stå på viljen til hver enkelt. Det er for krevende. Flyreiser er for eksempel et svært vanskelig punkt i min familie, som skaper konflikter. Jeg tenker at vi trenger politiske tiltak og virkemidler som gjør det enkelt og nødvendig å handle på en måte som er innafor de politisk vedtatte målene om å begrense klimaendringene til maks 2 grader, ikke at hver enkelt av oss skal ta de valgene selv. Så lenge billige flyreiser spres med avsagt hagle utover markedet, klær koster mindre i faktisk kronepris enn de gjorde for 30 år siden og det koster med å reparere elektronikk enn å kjøpe ny så vil forbruket bli deretter. Selv om folk egentlig vil noe annet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 14:57   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Sanne ord fra Heilo.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 15:37   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Ja, det er kokeliko at flyplasser får massivt med offentlige midler, og togtilbudet er så skrekkelig som det der. Det burde tilrettelegges og subsidieres slik at forbrukere har reell mulighet til å velge mer miljøvennlig. Og mye av det ansvaret ligger politisk og hos produsentene. Det må produseres ting som holder, som det går å reparere og det må ikke lønne seg å spy ut billige, miljøskadelige klesplagg og produkter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 15:50   #10
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg har ingen problemer med punktene - bortsett fra det om flyreiser. Vi kjører elektrisk, og kunne i teorien ha kjørt (ganske) miljøvennlig feks på ferie, men det ville tatt mye tid. Og realiteten er at i deler av landet er reising synonymt med fly, ettersom avstand og ikke-eksisterende alternativer setter en stopper for annet.

Kanskje burde man sagt at nord for feks Trondheim kunne man fly oftere, og så begrense det tilsvarende i deler av landet hvor feks tog faktisk er et alternativ?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 15:54   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.501
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Eneste vi er god på er strømforbruket og søppelsortering. God isolasjon, kun vvarmepumpe, ikke vedfyring og sorterer søppel…. Vi har bil, men kjører ikke så mye, ca 5000 i året, og bobilen ca 1000. Mat reflekteres det ikke så mye over. Liker gode råvarer så handler mye på grønnsaksbil, kjøper egg lokalt og handler en del på rekoringen. Det er nok for vi liker kvaliteten og har råd til det.
Det blir noen flyreiser et vanlig år, men håpløst å komme ut i verden uten.
Duppedingser er vi flinke til å bruke opp, og kjøper mye brukt både klær og utstyr. Men kjøper nok for mye klær….

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 15:54   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Jeg har aldri opplevd at feks telefonen min har holdt i 5 år. Den jeg har nå er 1 1/2 år og er i ferd med å bli syk.
Å reparere elektronikk er enormt dyrt. Å bytte glidelås i en jakke koster fort mer enn jakka koster ny.
Vi spiser mye kjøtt, men det er kjøtt fra melkeku og voksen sau og i klimasammenheng er de ikke bare klimanøytrale, de lagrer CO2.
Vi flyr sjelden, men oftere enn hvert tredje år, nå skal vi fly innenlands. Pris? 9000kr. Å ta tog koster 11.000kr. Å kjøre rundt 10.000kr. Det er galskap.
Vi kan ikke forvente at folk fleste skal ta gode valg så lenge systemet er bygget opp rundt at det er status å fly mye, å reparere elektronikk er nesten umulig og kvaliteten på det man kjøper er tilpasset 2 eller 5 års garanti.
Kjøtt produsert i Norge, på norske ressurser er det minste problemet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 16:24   #13
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Er 'avhengig' av fly så den biten går ikke.
Spiser en god del kjøtt og fisk men det er lokal fangst og tipper det koster miljøet mer å transportere grønnsaker, salat og frukt hit enn å spise mat som faktisk er her.
Vi har etterisolert og har varmepumpe, men på de kaldeste dagene som det er mange av bruker vi vedfyring.

Vi har gamle biler og blir å bruke de opp før vi kjøper nye. Jeg er fortsatt ikke overbevist at elbil er det riktige.

Handle 3 plagg eller mindre i året blir veldig vanskelig. Rett og slett for at enkelte plagg slites fort.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 16:39   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg har ingen problemer med punktene - bortsett fra det om flyreiser. Vi kjører elektrisk, og kunne i teorien ha kjørt (ganske) miljøvennlig feks på ferie, men det ville tatt mye tid. Og realiteten er at i deler av landet er reising synonymt med fly, ettersom avstand og ikke-eksisterende alternativer setter en stopper for annet.

Kanskje burde man sagt at nord for feks Trondheim kunne man fly oftere, og så begrense det tilsvarende i deler av landet hvor feks tog faktisk er et alternativ?

Jeg har ikke tro på å begrense og fordele på den måten. Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler. Men det må satses mer på miljøvennlig transport. Både så det kan bli lettere for folk i grisgrendte strøk å benytte seg av det, og så vanlig for folk i sentrale strøk at man har rom for at de som må fly mer kan det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 16:56   #15
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke tro på å begrense og fordele på den måten. Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler. Men det må satses mer på miljøvennlig transport. Både så det kan bli lettere for folk i grisgrendte strøk å benytte seg av det, og så vanlig for folk i sentrale strøk at man har rom for at de som må fly mer kan det.

Ja det er superbillig å fly i nord, snakk om fordeler

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 16:59   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja det er superbillig å fly i nord, snakk om fordeler

Jeg nevnte ikke flybillettpriser. Poenget mitt, er at folk både i nord og sør kan ha gode grunner til å fly, så å sette en geografisk grense for «flytillatelser» vil på ingen måte fungere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:00   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg tenker at det ikke kan stå på viljen til hver enkelt. Det er for krevende. Jeg tenker at vi trenger politiske tiltak og virkemidler som gjør det enkelt og nødvendig å handle på en måte som er innafor de politisk vedtatte målene om å begrense klimaendringene til maks 2 grader, ikke at hver enkelt av oss skal ta de valgene selv.

Jeg er helt enig, men det hjelper ikke når partier (partiet, kanskje?) som er villig til å innføre tiltak som reellt hjelper, ikke kommer over sperregrensen. Alle sier de ønsker politisk styrte klimatiltak, men det gjenspeiler ikke hva de stemmer.

Jeg gjør egentlig alt på den lista, så godt jeg kan. Det skorter nok mest på kleshandling, men det skyldes i hovedsak at jeg først nå er i en situasjon der jeg kan prioritere holdbare klær økonomisk. Og jeg har aldri eid en mobil som har levd så lenge, men jeg synes det er provoserende at mobilselskapene fremstiller det som nødvendig å kjøpe ny her år.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:03   #18
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg nevnte ikke flybillettpriser. Poenget mitt, er at folk både i nord og sør kan ha gode grunner til å fly, så å sette en geografisk grense for «flytillatelser» vil på ingen måte fungere.

Hvilke fordeler tenkte du da Nord- Norge har da?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:04   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Grunnen til at mange ikke stemmer MPG er nok fordi de er et parti som kun har én sak, og ganske dårlig politikk på andre felt. Ellers er jeg enig, det er skuffende veik miljøsatsing fra de andre partiene med reell makt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:06   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Hvilke fordeler tenkte du da Nord- Norge har da?

Skattefordeler, nedskriving av studiegjeld og div fritak for avgifter på strøm, got eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no