Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-22, 20:03   #21
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Så lenge skøytene kan strammes ordentlig så ser jeg ikke at det spiller noen rolle. Men de skal altså sitte helt inntil foten hele veien uten slingringsmonn.
Og de bør absolutt slipes. Både nye og brukte.
Å skulle stå på skøyter med knekk i anklene og med stål som bare sklir unna, vil ikke gi mestringsfølelse eller ønske om ny tur.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 20:04   #22
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Til minstemor som vokser har vi kjøpt kunstløpsskøyter på finn hvert år (og solgt igjen for ca samme pris året etter). Jeg har levert dem til sliping før første gangs bruk.
Hun bruker sykkel/skate-hjelm når hun går på skøyter.

Til meg selv og mannen kjøpte vi noen litt dyre skøyter på xxl, for vi har ikke tankt å vokse mer i beina - så da kunne vi kjøpe noen som skal vare. De slipes ved start av sesong. :

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 22:13   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Anbefaler softskøyter med spenner til de voksne og den minste. De spennes på og strammes som slalåmstøvler og rollerblades, i stedet for snøring, er derfor kjappe å ta av og på, noe som er utrolig praktisk når man skal hjelpe barn. Både jeg og mannen har slike, og alle ungene hadde det da de var små (slike som man kan justere størrelsen på), og har aldri hatt problemer med at de spretter opp. Har hatt mine i mange år. Har heller ikke hatt det problemet med rollerblades eller slalåmstøvler. I tillegg er de behgelig polstret og varme, i motsetning til "vanlige" hockeyskøyter av den billigere typen.

Å hjelpe unger med å snøre skøyter i 10 minus (vi går stort sett på naturis) er drepen for fingrene, så jo flere som har spenner jo bedre. Og lettere for ungene å stramme godt nok selv, når de blir gamle nok til å dra alene, eller skal bruke dem på skolen eller SFO. Og for "vanlig" bruk, altså bare tur og lek, ikke sport, har det svært lite å si for mestringen om man har det ene eller det andre (vi har hatt begge deler, i ulike prisklasser).

Eldre barn vil gjerne ha snøreskøyter da. Fordi de vil ha kunstløpskøyter, og fordi hockyskøytene med snøring ser kulere og mindre barnslige ut. Men som voksen slipper jeg heldigvis å bry meg om hvordan de ser ut.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-01-22 kl 22:31.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 22:39   #24
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Få for all del skøytene slipt, ja. Det er helt noe annet å gå på. Det skal gjøres regelmessig, om man bruker dem endel.

De som går kunstløp som sport, kjøper jern og sko hver for seg, så og si. Det betyr mye å ha rett sko og rett jern. Til hobbybruk bør man ihvertfall sørge for at skøyta sitter ordentlig på foten, er snørt ordentlig (hvis du er veldig interessert finnes det lissestrammer

https://skoytebutikken.no/produkt/lissestrammer/ )

og er ordentlig slipt. Tørk av jernene etter bruk, og bruk gjerne kalosjer. Da bevarer du jernene godt. En mulighet er å sy skøyteposer av et gammelt håndkle, og lage løpegang. Da kan du tørke av skøyta og legge den oppi. Det finnes også myke stofftrekk til jernet.

Skøyteskoen skal ikke ha «knekk» i læret om du kjøper brukt. Den skal være rett og fin.

Vi har kjøpt utendørsskøyter, de er polstret slik Pøblis m. fl. nevner. Vi fikk våre herfra

https://skoytebutikken.no/

Vi har denne skøyta, den er nederlandsk:

https://skoytebutikken.no/produkt/ku...arina-komfort/

NB: Den går også opp til str. 43, for jenter som gjerne vil slippe hockeyskøyter.

Hvis dere ikke helt vet hva dere ønsker dere og trenger, vil jeg i grunnen anbefale å låne skøyter hvis dere har en BUA, Skattkammeret eller annen utlånssentral i nærheten. De har som regel bra og nytt utstyr, så får man prøvd, litt.


Sist redigert av Charlie : 09-01-22 kl 23:10.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-22, 22:55   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Har også gode erfaringer med spenner.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:28   #26
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Kan konstatere at svaret på spørsmålet i tittelen er JA. Tusen takk, alle sammen!

Jeg går for vokseskøyter til ungene, det virker jo genialt. Men, jeg finner ikke Frost i noen nettbutikker, og jeg finner faktisk heller ikke på Finn i riktig størrelse til den eldste. Er det hipp som happ med merke her, eller er det noen spesielle som kan av- eller anbefales? Jeg vil gjerne at de er gode og varme, og sitter godt på foten.

Til meg selv har jeg bestemt meg for å enten kjøpe softskøyter eller kunstløpskøyter som de pøblis linket til, men hva er egentlig mest fornuftig? Jeg er veldig langt unna å skulle utføre noe som helst som kan ligne på kunstløp , så det er kanskje unødvendig? Komfort og varme er det viktigste. Og jeg må understreke at de bare skal brukes til å sose rundt på isen sammen med ungene i ny og ne.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:32   #27
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kunstløpskøyter er mye penere enn hockeyskøyter.

Det var snart 6-åringens argument også.

(Og, jeg må innrømme at jeg er litt enig, selv om det smerter å innrømme det.)

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:42   #28
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

vi har hatt vokseskøyter fra xxl, fra obs og fra annen sportsbutikk, det går finfint. Vokseskøyter er fint når ungene vokser, også dessuten er det kjekt å ha en flokk som kan arve.

Jeg har kunstløp og vil ikke gå på noe annet, jeg bruker de piggene. MEN, de er iskalde, ja!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:43   #29
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Kan konstatere at svaret på spørsmålet i tittelen er JA. Tusen takk, alle sammen!

Jeg går for vokseskøyter til ungene, det virker jo genialt. Men, jeg finner ikke Frost i noen nettbutikker, og jeg finner faktisk heller ikke på Finn i riktig størrelse til den eldste. Er det hipp som happ med merke her, eller er det noen spesielle som kan av- eller anbefales? Jeg vil gjerne at de er gode og varme, og sitter godt på foten.

Til meg selv har jeg bestemt meg for å enten kjøpe softskøyter eller kunstløpskøyter som de pøblis linket til, men hva er egentlig mest fornuftig? Jeg er veldig langt unna å skulle utføre noe som helst som kan ligne på kunstløp , så det er kanskje unødvendig? Komfort og varme er det viktigste. Og jeg må understreke at de bare skal brukes til å sose rundt på isen sammen med ungene i ny og ne.

Frost var vel G-sports eget merke, som sikkert kan ha skiftet navn, eller kanskje ikke finnes lenger, etter sammenslåing med Intersport? Jeg tror ikke merket har så stor betydning. Butikken som Charlie linker til, f.eks, har flere skøyter av denne typen.

Jeg har aldri vent meg til å bruke pigger (ser for meg at jeg ville gå på trynet) jeg driver ikke noe særlig med piruetter. For meg har det større verdi at skøytene er kjappe å ta av og på, og strammes uten snøring. Særlig da ungene var mindre, og måtte hjelpes, og det var litt mer av og på med skøyter og av og på is. Men det handler nok om hva hver enkelt synes er best.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 10-01-22 kl 10:50.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:45   #30
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg går for vokseskøyter til ungene, det virker jo genialt. Men, jeg finner ikke Frost i noen nettbutikker, og jeg finner faktisk heller ikke på Finn i riktig størrelse til den eldste. Er det hipp som happ med merke her, eller er det noen spesielle som kan av- eller anbefales? Jeg vil gjerne at de er gode og varme, og sitter godt på foten.

Min yngste har nå skøyter kjøpt på XXL i merket Graf. Hun synes de er gode å ha på.

Jeg ser etter alpinutstyr til barn på Finn nå om dagen, og ser at tingene blir fort solgt. så er kanskje sånn med skøyter også nå som det er høysesong.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:54   #31
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

I forhold til finn, så ble bruktlageret av skøyter solgt ut ifjor pga barfrost i store deler av sesongen, kan være derfor det er lite utvalg på finn. Jeg ser at det nesten daglig legges ut skøyter i facebook gruppene jeg er med i, da hovedsaklig skøyter barn/ungdom vokser ut av.

Graf skøyter er veldig komfortable på, men har en annen legering i jernet, og er mere utsatt for hakk og slitasje ser jeg på sliperommet.

Det aller viktigste for skøyteglede er regelmessig slip. Hos oss er regelen ny slip etter ca 5-6 timers bruk, eller oftere om det er kamp eller uttak på gang. For den jevne løper kan man kanskje strekke slipeintervallene til en gang per 10 timer.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:54   #32
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tviler ikke på at det fra et skøyteteknisk perspektiv er best å unngå skøyter med spenner, men vi har altså hatt vokseskøyter i 11 år uten noen problemer. Derimot en enorm fordel at det går fort og lett å ta av og på. Jeg har også med spenner selv uten problemer.
Som sagt, tviler ikke på at noe annet er best teknisk sett men for folk flest fungerer nå disse med spenner fint altså.
Kan nå røpe at vi aldri har slipt heller.

Jeg snakker ikke om skøyteteknikk, her snakker vi barn som er 2-10 år som jeg har instruert i helt nybegynnerfasen. Jeg snakker om min erfaring med de forskjellige skøytene og om skøyteglede og mestring. Men klart, vi har nok kanskje mer "hardbruk" med kryping, tramping, rulling, hopping osv. enn hva som er vanlig, som igjen kan gjøre at spennene åpner seg. Ja, for vi gjør alt dette første gangen kidsa er på is uansett nivå på forhånd.

Ang sliping så er det mulig å gå på uslipte skøyter, men man bruker mye mer energi på å holde beina samlet for å unngå å skli til siden, derfor bør skøytene slipes, også for skøytegleden da.

Teknikk for å reise seg opp. Stå på kne, se rett frem, sett ene foten på isen, andre foten på isen og reis deg opp. Noen må støtte seg på kneet før andre foten følger med. Ta armene ut til siden for balanse. Det gjelder også når man skal stabbe videre.

Engasjert

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:56   #33
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Dere har ikke en lokal kjøp/salggruppe? Vi har en slik på Facebook og der er det veldig mye gamle vokseskøyter ute stadig vekk.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 10:59   #34
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Jeg snakker ikke om skøyteteknikk, her snakker vi barn som er 2-10 år som jeg har instruert i helt nybegynnerfasen. Jeg snakker om min erfaring med de forskjellige skøytene og om skøyteglede og mestring. Men klart, vi har nok kanskje mer "hardbruk" med kryping, tramping, rulling, hopping osv. enn hva som er vanlig, som igjen kan gjøre at spennene åpner seg. Ja, for vi gjør alt dette første gangen kidsa er på is uansett nivå på forhånd.

Ang sliping så er det mulig å gå på uslipte skøyter, men man bruker mye mer energi på å holde beina samlet for å unngå å skli til siden, derfor bør skøytene slipes, også for skøytegleden da.

Teknikk for å reise seg opp. Stå på kne, se rett frem, sett ene foten på isen, andre foten på isen og reis deg opp. Noen må støtte seg på kneet før andre foten følger med. Ta armene ut til siden for balanse. Det gjelder også når man skal stabbe videre.

Engasjert

Jeg skjønner at du er på et helt annet nivå enn hva folk flest er når de tar med familien ut på skøyter og har full respekt for at det er et helt annet nivå enn meg. Samtidig er det slik at jeg er litt tilhenger av for folk som med familien skal prøve skøyter for første gang, skal det være litt enkelt og billig. Og nei, jeg har ikke erfaring med skøyteinstruksjon, men enormt mange års erfaring fra den lokale skøyebanen der jeg ser utallige familier drive med skøytene til barna. Jeg har også hatt barn på skøyter på hobbybasis i 12 år, og vet at om ikke jeg hadde hatt vokseskøyter med spenner til dem, hadde ikke vi kommet oss på skøyter i særlig grad.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 11:13   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Jeg tenker GLEDE er det viktigste. Så komfort (varme pluss passform), sliping (superviktig) og, for en familie der det kan bli mye armer og bein og neglebit når alle skal ut på isen samtidig, så lite snøring som mulig.

Vi brukte de justerbare fra Frost, så har det blitt hockeyskøyter for barna, men til minstemann, som er EKSTREMT komfortdrevet når det gjelder aktivitet, så fikk jeg tak i et bar CYCAB forede, myke skøyter i fjor, og plutselig fikk vi ham med oss på skøyteturer uten klaging.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 11:26   #36
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Folk får gjøre hva de vil med spenner og vokseskøyter, men for at det skal være gøy, så må du oppleve at du får det til, og du må ikke fryse. Vi har hatt skøyter i eksakt størrelse og heller arvet og byttet ut, men det går sikkert fint, uansett. For at du skal oppleve glede, må skøyta sitte ordentlig på foten (det gir mer kontroll, men er også skadeforebyggende) og skøytene må være slipt. Etter mitt syn er noe av det viktigste de lærer på skøyteskolen her (som kunstløpklubben har, det er den jeg kjenner) å falle på isen. Faktisk. Fordi skal man prøve noe nytt (også som sportsutøvere) så vil man falle. Fallteknikk hindrer at du slår deg så mye, og forebygger skader. Og fallteknikk er rett og slett naturfag. Du skal ikke dette rett ned, du skal falle så kraften går ut i at du seiler bortover isen. Ikke bråstopper i den (evt. med hodet først). Så gå gjerne på skøyteskole eller noen treninger selv om man kan klare å reise seg opp og gå bortover.

For kunstløp og hockey - prøv begge deler, om du ikke har en bestemt oppfatning. Det har også å gjøre med foten din og hvordan den passer i skøyteskoen. Ref punkt om at skøyta må sitte ordentlig om det skal være gøy.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 11:27   #37
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Jeg tør ikke pigger foran på skøytene, føler meg sikker på at jeg vil stupe fremover da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 11:29   #38
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Vår beste erfaring er bruskasse, skøytehjelm og skøyter som kan reguleres i størrelsen. Særlig siden disse er enkle å ta av og på, og litt tykke i foret. Jeg har faktisk slike regulerbare barneskøyter selv også, og synes de er helt ok til min hobbyskøyting tre ganger i året.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 11:30   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Jeg har bedre erfaringer med slalåmhjelm enn skøytehjelm for de små. Mer komfortable, og det gjør ikke noe om de er litt varme, for småtassene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-22, 11:49   #40
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi må visst ha skøyter, kan dere hjelpe?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har bedre erfaringer med slalåmhjelm enn skøytehjelm for de små. Mer komfortable, og det gjør ikke noe om de er litt varme, for småtassene.

Ja, jeg ser mye rart av sykkelhjelmer som sitter på skrå eller langt bak i nakken utenpå tykke luer med dusk o.l., og ikke har noen som helst funksjon når det gjelder beskyttelse. Men hvis man sikrer tynn lue og at hjelmen sitter skikkelig, så er det bedre med sykkelhjelm enn ingen hjelm, hvis det blir problematisk å skulle kjøpe inn flere ulike hjelmer. Men synes også det er bedre med slalåmhjelm til de små, de nyere hjelmene er ikke så tunge og varme som de var før, synes jeg. Eldste drev med hopp på starten av barneskolen, da brukte hun hopphjelmen på skøyter.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no