Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-22, 11:59   #241
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Rabarbraen jeg kjøpte viser seg å være en med mild smak. Det var ikke noe jeg tenkte på å sjekke, jeg trodde all rabarbra var sur. Denne heter Temperley Early. Den blir byttet ut. Har noen et forslag type å se etter?

Jeg har Victoria. Den smaker klassisk syrlig rabarbra.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-22, 14:11   #242
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har Victoria. Den smaker klassisk syrlig rabarbra.

Takk, da ser jeg etter den.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 09:14   #243
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Her ble ikke sesongen som planlagt, paprika og agurk står fortsatt i vinduskarmen og tomatplantene står ute i tidenes dårligste sommer. Drivhusbygginga ble forsinka, men nå er alle vinduer og dører inne og vi har begynt på takkonstruksjonen, og platene til taket blir levert ila uka - så det er håp for neste sesong ihvertfall.
Ellers har jeg høsta hvitløk - de ble fine selv om de ikke er så store. Salat, grønnkål og krydderurter spiser vi av jevnt og trutt, og det har kommet babygresskar på gresskarplanten. Bondebønner var et nytt bekjentskap, de var veldig gode, selv om de ikke ble så mange. Løk og sjalottløk er nedgrodd av ugras, jeg ga opp kampen i juli en gang, så vi får se hvordan det blir når det nærmer seg innhøsting. Lite sol og mye regn er nok ikke optimalt gjetter jeg.
Til tross for mye regn har staudene og rosene blomstret flott, og vi har utvidet området med blomstereng i hagen, nå i august er den ikke så pen lenger, men til gjengjeld blir den hyppig besøkt av sommerfugler.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 20:53   #244
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg savner hagearbeidslysten. Den går så opp og ned at jeg aldri blir ferdig med noe.
Spørsmål: Pallekasser, hva skal til for at planter kan overvintre i dem? Hva slags planter?

Nå er det en del urter i dem, dvs timian, oregano, diverse mynter. Og en rabarbra jeg ikke vil ha. Den tror jeg en kjenning borti svingen skal få, hen mumlet noe om "opparbeide spiselige greier" da vi snakket sammen tidligere i dag.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 21:03   #245
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Det er mye som ikke er vellykket i år, men så har jeg bare testet ut litt uten mål og mening også. For å se hva som fungerer.

Neste år skal jeg:
Så gulrøtter og sukkererter - vinterså
Ha færre agurkplanter inne i drivhuset, de tar over nå
Ikke så kål-ting inne i drivhuset
De pallekarmene som er enkle i år skal bli doble neste år
Prøve å vinters kål-ting
Vinterså blomkarse, stemor og solsikke
Teste ut ulike urter i drivhuset

Så agurk og tomat inne i april eller noe

Litt salat kan jeg vel ha her og der, men vi spiser det ikke.

Jobbe videre med bedet i hjørnet av tomta som egentlig var en haug med rester og skrot etter at vi planerte ut der drivhuset er.

Må huske å sette løk før frosten kommer. Det satser jeg på at er leeeeenge til.

Det er planen min så langt for neste sesong.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 21:47   #246
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Urter passer jo veldig fint i pallekarmer, det overvintrer der!

Jeg har sådd nye reddiker nå og de spirer så fint ute i pallekarmen. Ellers går det komisk tregt i drivhuset med tomatene, det har vært så mye dårlig vær. Har bare spist noen få. Er grønne tomater i massevis men også mye blomster. Har fått noen agurker men håper på flere! Jeg har høstet solbær nå og spiser det med stor glede. Paprikaplanten min ser nesten helt død ut, med 4-5 flotte paprikaer på, så visnet alle bladene og den ser ikke særlig bra ut, men paprikaene er i ferd med å bli røde så det er jo håp.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 22:00   #247
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Her er sommeren så begrederlig og sesongen like så. Jeg vet ikke om jeg gidder neste år. Jeg har plukket tre tomater. TRE. der er flere grønne så det er håp enda om noen til, men altså. Ikke en chili eller paprika som nærmer seg nærheten av rett størrelse eller farge. Mye ble regelrett spist opp av... jeg vet ikke hva, mens jeg var på ferie.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-22, 22:15   #248
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Reddiker har jeg ikke fått til i år, det er nok fordi jeg ikke har vært flink nok til å tynne ut. Det er vel strengt talt det som temaet neste år: tynn ut!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-22, 08:32   #249
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2022

Det ser ikke ut til å bli den store tomathøsten her, men har i det minste noen store kart på den ene planten. Men jeg har plukket noen liter rips fra den ene busken jeg har hjemme, og en god del solbær og bringebær fra hagen på landstedet. Der planlegger vi frukttrær, bær og kjøkkenhage nå, så neste år håper jeg på mye egendyrket mat!

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-22, 10:05   #250
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Litt begrenset her i år i forhold til i fjor, men vi har høstet mange fine poteter, en del rips og litt bringebær, og nå begynner tomatene endelig å bli røde. Det er få av dem, de ble plantet om for seint siden jeg ble syk, men de som er der er gode. Det er det eneste som har blitt dyrket i drivhuset i år, neste år blir det andre boller. Til gjengjeld har vi mange fine blomster, dahliaen blomstrer som bare det og rosene også. Drueplantene som vokste så fint oppover pergolaen i fjor døde imidlertid helt, så der har jeg prøvd meg med klatreroser nå. Ser foreløpig bra ut! Nå står luking i hagen foran på planen igjen, det er for mye bar jord der på tross av iherdig planting, så må legge en plan og muligens plante flere stauder. Alt er litt på halv åtte siden jeg blir svimmel av å bøye meg for mye, men det ser bra ut hvis en ikke går alt for tett på, så det får være bra.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-22, 08:49   #251
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Pærer: hva kan man gjøre med det? Jeg må innrømme at mye bare har gått til spille her før, men i år ser jeg at vi får veldig bra med pærer og jeg skulle gjerne fått noe ut av det. Kan man lage pæremost på samme måte som eplemost? Pæresyltetøy frister ikke og lagring for dessert er heller ikke noe for oss.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-22, 10:23   #252
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har ikke pærer selv, men mamma lager saft av eplene våre, altså med saftkoker, det blir veldig godt, og man får unna litt volum. Hjemmelaget pæresaft er sikker kjempegodt.

Men å presse til most/juice er sikkert aller best.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-22, 07:30   #253
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har lyst til å ha en del urter i drivhuset, men siden jeg ikke har oppvarmet drivhus hele året (kun deler av sesongen, tidlig vår og sen høst), må det være urter som overvintrer under nevnte forhold. Noen tips?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-22, 07:50   #254
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Urter som overlever ute gjennom vinteren er jo timian, oregano, mynte, gressløk. Men de trives ikke i noe drivhus, blir for varmt.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-22, 07:52   #255
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Urter som overlever ute gjennom vinteren er jo timian, oregano, mynte, gressløk. Men de trives ikke i noe drivhus, blir for varmt.

Hmm, kanskje jeg da heller skulle vurdere plantekasser.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-22, 07:53   #256
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Ja, de sprer seg mye alle disse her, så det er ikke dumt! Jeg har basilikum i drivhuset men bare i sesong, fra mai til oktober liksom.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-22, 10:39   #257
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg har ikke pærer selv, men mamma lager saft av eplene våre, altså med saftkoker, det blir veldig godt, og man får unna litt volum. Hjemmelaget pæresaft er sikker kjempegodt.

Men å presse til most/juice er sikkert aller best.

Jeg har ikke saftkoker, men å levere inn sammen med eplene til most/juice er verdt et forsøk. De pleier å bli veldig saftige de pærene.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-22, 14:27   #258
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har ellers hatt god suksess med urter som persille (fra frø) og koriander (fra butikken). Koriander trives veldig godt ute i norsk sommer! Lettvint å ta den der butikk-kjøpte og sette den i pallekarmen når man har klipt av det man trenger til maten, den vokser seg stor og fin igjen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-22, 11:01   #259
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2022

Persillen ar blitt helt enorm i år. Jeg tror den er kjøpt på Plantasjen, jeg har plantet i større pote. Ellers er blomstene helt greie. Ikke noe av det jeg har sådd har blitt det spesielt flott, men det er masse farger og fint nok.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-22, 20:32   #260
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Pærer: hva kan man gjøre med det? Jeg må innrømme at mye bare har gått til spille her før, men i år ser jeg at vi får veldig bra med pærer og jeg skulle gjerne fått noe ut av det. Kan man lage pæremost på samme måte som eplemost? Pæresyltetøy frister ikke og lagring for dessert er heller ikke noe for oss.

Mamma hermetiserer pærer. God gammeldags dessert av hermetiske pærer og pisket krem, er faktisk veldig godt...., og det holder seg i evigheter når det er hermetisert.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no