Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Ny Kindle- hjelp!

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-22, 22:30   #1
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ny Kindle- hjelp!

Jeg er helt ny i lesebrettverden, men gikk i dag til anskaffelse av en Kindle PW.

Stolt som en hane klarte jeg å kjøpe meg en bok hos Ark.no og fikk denne inn på Kindelen. Trodde nemlig det var vanskeligere enn det var. Men så fikk jeg en mail fra Amazon hvor det står følgende:

"We wanted to let you know that starting August 2022, you’ll no longer be able to send MOBI (.mobi, .azw) files to your Kindle library. Any MOBI files already in your library will not be affected by this change. MOBI is an older file format and won’t support the newest Kindle features for documents. Any existing MOBI files you want to read with our most up-to-date features for documents will need to be re-sent in a compatible format.

Compatible formats now include EPUB (.epub), which you can send to your library using your Send to Kindle email address. We’ll also be adding EPUB support to the free Kindle app for iOS and Android devices and the Send to Kindle desktop app for PC and Mac."


Vil dette si at det ikke blir like enkelt å føre over (norske)bøker i august?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 22:45   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Alle norske bøker vi har fra Ark er i EPUB format, så da skal vel alt være i orden selv etter august (hvis ikke Ark endrer sitt format vel og merke, men det kan jeg ikke tenke meg).

Mobi mener jeg vi brukte for lenge, lenge siden.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 23:10   #3
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Alle norske bøker vi har fra Ark er i EPUB format, så da skal vel alt være i orden selv etter august (hvis ikke Ark endrer sitt format vel og merke, men det kan jeg ikke tenke meg).

Mobi mener jeg vi brukte for lenge, lenge siden.

Jeg ser nå at det sto øverst i mailen at boken jeg kjøpte i dag var i mobiformat.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 23:35   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg ser nå at det sto øverst i mailen at boken jeg kjøpte i dag var i mobiformat.

Ah, ok. Skjønner. Hm. Du kan jo sende en melding til Ark for å høre hvordan det fordeler seg på generelt grunnlag?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 23:55   #5
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Ah, ok. Skjønner. Hm. Du kan jo sende en melding til Ark for å høre hvordan det fordeler seg på generelt grunnlag?

Ja, det skal jeg gjøre.

Kan jo samtidig spørre dere om batteritiden på Kindle. Det står opp til 6 ukers batteritid. Men etter 10 min lesing har jeg allerede mistet 2%. Er batteritiden de opplyser om reell? Slår dere den helt av når dere ikke leser, eller setter dere den i standbye?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 07:29   #6
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Ja, det skal jeg gjøre.

Kan jo samtidig spørre dere om batteritiden på Kindle. Det står opp til 6 ukers batteritid. Men etter 10 min lesing har jeg allerede mistet 2%. Er batteritiden de opplyser om reell? Slår dere den helt av når dere ikke leser, eller setter dere den i standbye?

Jeg syns jeg kan leser en hel evighet fr den må lades. Men skal jeg på ferie i noen uker tar jeg med laderen.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 07:30   #7
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Alle norske bøker vi har fra Ark er i EPUB format, så da skal vel alt være i orden selv etter august (hvis ikke Ark endrer sitt format vel og merke, men det kan jeg ikke tenke meg).

Mobi mener jeg vi brukte for lenge, lenge siden.

Atte…. Har E-bok det formatet?
Hilsen datakløna….

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 09:35   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Jeg opplever at batteritiden er reell ja. Lader den utrolig sjelden.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 10:01   #9
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Kjøpte en ny bok nå, fikk samme mail. Har tatt kontakt med Ark, så jeg får forhåpentligvis en løsning fra dem.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 10:19   #10
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Bøker kjøpt på e-bok.no kommer som ePub, så hvis Ark ikke endrer format får du kjøpe bøkene dine derfra. Men det Kindle nå gjør er smart, for de åpner opp for flere formater fordi de innser at de ikke har monopol på å selge e-bøker.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 14:39   #11
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Jeg kjøpte akkurat en bok fra ebok.no som kom som mobi, og fikk samme epost.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 15:25   #12
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny Kindle- hjelp!

Svar fra ark:
Amazon/Kindle skal gå vekk fra .mobi-formatet til epub, som er det samme som vi fører, så det skal bare bli enklere når de gjør denne forandringen. Frem til nå har vi måttet konvertere til .mobi for å kunne overføre. Fremgangsmåte for overføring vil endres på ARK.NO så fort vi vet mer om endringene Amaxon gjør i august.

Ha en fortsatt fin dag.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no